Gilbert Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Motsatte av ucfirst()? Hadde trodd det kanskje var lcfirst, men neida, ikke noe som tyder på det... Tenker da på: ucfirst('hei') = Hei lcfirst('Hei') = hei Edit: Jeg trenger det ikke - hadde jeg hatt behov hadde jeg vel skrudd sammen min egen funksjon. Men jeg lurer på om det finnes :-) Endret 11. april 2005 av fjartan Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 kan du ikke bare bruke strtolower() ? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 ucfirst -- Make a string's first character uppercase strtolower -- Make a string lowercase *tsk tsk tsk* Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Det er ingen funksjon som setter den første bkostaven til lowercase, men du kan jo f.eks. benytte strtolower til å sette den første bokstaven til lowercase, da... Lag din egen lcfirst function lcfirst($str) { $str[0] = strtolower($str[0]); return $str } echo "Hei på Deg<br>".lcfirst("Hei på Deg"); Endret 11. april 2005 av kakkle Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Da erklærer vi det for den beste løsningen - strålende :-) Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Jeg er bare ganske nyskjerrig: Hvorfor skal du egentlig gjøre dette, hva skal du med den første bokstaven i et ord som liten? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Se edit i den første posten :-) Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Men årsaken til at jeg i heletatt lurte på det, er at jeg har en funksjon som returnerer "Gutt" eller "Jente". Og jeg vil ha det i små bokstaver, og lette derfor i utgangspunktet etter noe som kun tok ned første bokstav. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 virker ulogisk å ikke ønske å slå alle bokstaver til lowercase? er forøvrig deprecated å bruke [] ved strengindeksangivelse, bruk {} Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Ja, det er ulogisk. Men jeg synes også det er ulogisk å kontrollere en hel string når jeg kun vil gjøre noe som affekterer første tegn :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå