Gå til innhold

Xeon vs. Opteron, behøver et dual 64-bit system...

Anbefalte innlegg

Arbeider med utvikling av device drivere, og behøver et test-system for å takle kommende trender... Ønsker helst å slå to fluer i en smekk med både dual-CPU og mulighet for å bruke 64-bit WinXP.

Så vidt jeg har skjønt så har Xeon DP som selges nå EM64T støtte, samt at Opteron er 64 bit. Begge CPUene skal støttes i den kommende Windows XP 64-bit Edition. Korriger meg her hvis jeg tar feil.

Til mitt daglige virke nå så er jeg vant til å kjøre en 3.0GHz P4 (Northwood) på et i875 hovedkort. Hvor rask Xeon eller Opteron behøver jeg for at jeg ikke skal få redusert ytelse? Og hvem av dem er "best"? Ikke noe spill etc., kun brukes til software utvikling.

Systemmessig så ser jeg at det finnes flere ATX kort med Xeon DP støtte, mens Opteron virker til å holde seg til E-ATX. Ønsker tips om evt. Opteron hovedkort som passer i ATX kabinett (selvom dette blir litt OT i denne gruppa).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK! Undersøker nå også om ASUS K8N-DL er ATX eller E-ATX, mange web-sjapper sier det er E-ATX mens dokumentasjonen fra ATX sier ATX... Dette kortet frister, men E-ATX blir digert.

Men er usikker på hastighet jeg skal velge... Noen tips om gode reviews på Xeon 3.2-3.4 og Opteron 246/248, med workstation som formål?

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids vente til slutten av denne måneden. Da kommer Intel med ny lansering, og da kan jo du kjøpe deg et 955X Hovedkort og en Intel Pentium D 840 (EE) når de kommer i hyllene! :whistle:

Edit: Intel Pentium D 840 er Dual CORE.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg snappet opp et sted (husker ikke hvor, men det var seff på nettet) så blir ikke en dual-core like rask som to CPUer. Det er nære, men ikke helt.

Uansett, jeg skal ha meg enten 2*Xeon eller 2*Opteron. Det er sikkert.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Ut fra hva jeg snappet opp et sted (husker ikke hvor, men det var seff på nettet) så blir ikke en dual-core like rask som to CPUer. Det er nære, men ikke helt.

Og fordelen med å kjøpe Opteron er at med AMD sine prosessoren kan du bare oppdatere BIOS når dual-core versjonen av Opteron 2-serie kommer, sette inn to Opteron dual-core, og vips har du fire CPU'er... :thumbup:

Lenke til kommentar
Raptor' date='11/04/2005 : 21:25']

Og fordelen med å kjøpe Opteron er at med AMD sine prosessoren kan du bare oppdatere BIOS når dual-core versjonen av Opteron 2-serie kommer, sette inn to Opteron dual-core, og vips har du fire CPU'er... :thumbup:

Og pris for 2 Opteron Dual-Core = Myyyyyye..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...