Gå til innhold

Hva hører du på i musikken?

diversity

Anbefalte innlegg

Satt og hadde heldagsprøve idag og tenkte litt på hva folk hører på når de hører musikk?

Selv er jeg en litt mer rytmisk person som hører etter på instrumentene og melodien, fokuserer ikke så på teksten.

Så hva gjør dere her inne. Mest teksten, mest melodien (det som ikke er teksten), eller begge deler?

mvh Erik

Endret av bakemesterharepus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før hadde jeg en lei tendens til å høre etter feil, eller ting jeg ikke likte ved lydbildet. Jeg så alltid etter unskyldinger for å kjøpe nye greier til anlegget mitt. Nå har jeg brukt alt for mange tusen på diverse hifi-oppgraderinger og tweaks uten å få noe opplevelse som kan forsvare prisen igjen for det. Prisen på oppsettet jeg har nå er ca 10.000 mindre enn oppsettet jeg hadde for to år siden, men spiller musikk mye bedre.

Nå hører jeg på musikken :)

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
Hører på både melodien og teksten. Det er melodien vi hører først og som gir oss første inntrykket, men teksten hjelper til :)

Så sant så sant!

Melodien og teksten henger jo sammen på en måte. De skal jo matche hverandre.

Jeg hører på melodien og om det er en fengende tekst, som feks ord jeg liker, eller setninger som har noe fornuftig i seg...

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvordan lydbildet er presentert. Om jeg av en eller annen grunn skulle høre på Salhus Vinskvetten (som har framhevet stemmen utrolig mye), så hører jeg mest på sangen/teksten. Hører jeg på noe annet er det nok mest melodi, og når jeg har hørt den en del ganger og kjenner igjen melodien, så er det lettere å få med seg teksten liksom.

Lenke til kommentar

Hver enkelt plate har sitt eget element når jeg hører hører på de. F.eks Tool, så er vokal mye represntert hos meg, mens på death metal som Blood Red Throne, er musikken viktigere. Det spørs helt på musikken.

:)

Endret av Hylo
Lenke til kommentar

hører mye på gitarene (fordi jeg spiller gitar selv), men også en del på trommene (rytmen). Kommer veldig ann på hva jeg hører på da. Hører jeg feks på dream theater så er det så masse å høre på at jeg prøver å finne nye ting i lydbildet hver gang jeg hører på en sang. Men hvis jeg hører på slipknot så tar trommene mest plass.

Hvor vidt jeg hører etter forskjellige ting kommer ann på i hvor stor grad jeg drver med aktiv lytting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...