Gå til innhold

Hva er HTT/HT AMD egentlig?

pcp160

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ikke helt sikker på om dette hører hjemme her eller under HK, men jeg er litt grønn på AMD foreløpig og skulle gjerne vite litt mer om HT, altså hyper transport frequency på AMD plattformen, den står vel på 5x defoult.

Men hva er dette egentlig, hva skjer når man endrer denne multipleren.

(Har prøvd å søke litt her, men finner bare masse om HT Intel, og det kjenner jeg godt til, så om noen kan svare, eller evnt gi en link til litt gode forklaringer blir jeg glad ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HTT = HyperTransport™ Technology (HyperTransport Consortium)

HT = HyperThreading™ (Intel Corp.)

HTT er bare system-bussen på hovedkortet enkelt og greit. Altså det gammle front side bus (FSB) på eldre systemer. :)

AMD (Advanced Micro Devices, Inc.) som CPU-produsent har valgt HTT som system-buss på sine plattformer fordi det leverer veldig mye båndbredde, lav forsinkelse, billig og skalerbart.

Jeg er ingen ekspert på HTT, men baserer meg på hva jeg husker fra IT mod. 2B på vidregående:

HTT er en seriell type buss i motsetning til de eldre paralelle typene. HTT er også veldig mye enklere i design enn eldre busser, men kan levere langt større båndbredde. HTT er ganske enkelt en direkte link mot forskjellige enheter, nesten som 2 PC'er koblet rett mot hverandre med en krysset TP (ethernet) kabel. NorthBridge- og SouthBridge-brikkene vil da fungere som en slags nettverks-switch for HTT-"nettverket", hvor hver brikke er direkte linket til f.eks minnet, PCI-grensesnitt, FireWire, osv (se link lengre ned)

Om jeg ikke bommer helt nå er HTT-frekvensen vanlig vis på 200 MHz, så har du en CPU-multiplier av denne frekvensen som da bestemmer klokkefrekvensen på CPU. Enten kan du øke multiplieren, HTT-frekvensen, eller begge for å klokke.

Min 3400+ CPU kjører med en multiplier på 11x og en default HTT-frekvens på 200 MHz.

200 x 11 = 2200 MHz på prosessoren.

Om jeg da øker HTT-frekvensen til f.eks 220 MHz vil alle enheten i systemet klokkes der etter (f.eks minnet) og få mer båndbredde (data/sekund) samtidig som frekvensen på CPU'en vil øke.

220 x 11 = 2420 MHz på prosessoren, samtidig hele systemet yter ekstra p.g.a. den økte buss-frekvensen (HTT). Om jeg vil la f.eks CPU-frekvensen være kan jeg senke multiplieren:

220 x 10 = 2200 MHz på prossesoren, men hele systemet yter ekstra.

Mer offesiell tech-info finner du hos HyperTransport's FAQ, og her.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det er en multiplyer på komunikasjoen mellom CPU og systemet. Den bør ligge under 1000 til en hver tid, så øker du FSB'en over 200 bør den settes ned til 4x, øker du over 250 bør du sette den til 3x osv :) Det trengs for stabilitet. En kan kjører den litt over 1000, men ikke mye :)

Lenke til kommentar

Hmm, takk for gode svar. Jeg ser jo at dette da strengt tatt hører mest hjemme under HK.

Men som så ofte når jeg spør om noe, føler jeg meg både mer opplyst og mer forvirret på en gang.

Ut fra forklaringen av selve HTT systemet til samt linken til skag1, skjønner jeg da hva selve HTT gjør, men på skag1 sin forklaring får jeg intrykk av at dette er i steden for FSB, og ikke i tillegg til...

For å få det litt med te-skje; FSB hos meg går standard på 800 (x11, 3500+) og øker jeg den følger også minnet med.

Med på økningen blir også HTT (som man i utgangspunktet ikke ønsker) og man setter derfor ned HTT multipler (feks fra 5 til 4 i mitt tilfelle)

Men er det da riktig forstått at minnefarten fortsatt følger FSB?

Beklager om jeg er litt treg, men dette MÅ jeg forstå! :blush:

Lenke til kommentar

HTT er istede for FSB ja. Tviler dog HTT-frekvensen din er på 800 MHz, men at det er DDR-RAM'en din som er PC3200 (400MHz) som er 800MHz effektivt. En 3500 CPU ligger vel på 2200 MHz (200 x 11)

Hvordan RAM'en fungerer mot HTT og HTT-frekvensen vet jeg faktisk ikke, så her må vi få in noen eksperter :hmm:

Men jeg mener du skal kunne klokke bare minne-bussen uten å berøre HTT-frekvensen/system-bussen.

Er det noen som kan bidra litt teknisk her? :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
HTT er istede for FSB ja. Tviler dog HTT-frekvensen din er på 800 MHz, men at det er DDR-RAM'en din som er PC3200 (400MHz) som er 800MHz effektivt. En 3500 CPU ligger vel på 2200 MHz (200 x 11)

Hvordan RAM'en fungerer mot HTT og HTT-frekvensen vet jeg faktisk ikke, så her må vi få in noen eksperter :hmm:

Men jeg mener du skal kunne klokke bare minne-bussen uten å berøre HTT-frekvensen/system-bussen.

Er det noen som kan bidra litt teknisk her? :)

Hvis du tar Ht'en og ganger med fsben, orginalt 200 blir regnestykket:

200x4(hvis du har ht på det)=800Mhz

hvis du setter opp til 250 blir det:

250x4=1000Mhz. Socket 754 har som max 800mhz speed og socket 939 har 1000. hvis jeg ikke husker feil. Kan være litt feil i benevnelsen over men det er prinsippet som teller :)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan bidra litt teknisk her?  :)

Da bruker du bare minne divider. 6/5 av CPU/HK frekvensen f. eks.

Edit: Da blir det: 200x6/5=240

Da vil minne kjøre på 240 Mhz, DDR 480.

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Aah. Den HTT-multiplieren du kaller FSB må ha gått meg noen hus forbi :)

Men du vet vel ikke hvordan dette fungerer opp mot RAM'en? CPU-klokken er jo grei, en multiplikasjon av den orginale HTT-frekvensen slik jeg har forstått HTT.

Edit: BaX er visst raskere på tastaturet enn meg :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hypertransportbussen på en AMD (K8) opererer i utgangspunktet på 200 MHz, men har er multiplier på samme måte som cpu. I ett 939 system er multipleren 5 (4 for socket 754) slik at reell frekvens blir derfor 1000 MHz over en 16 bits bus.

Båndbredden blir da:

(200 MHz x 2 sende og motta samtidig x 5 multiplier x 16 bits)/8 bits pr. byte = 4 GB pr. sekund

Minnebussen er en egen bus uavhengig av HTT. Minnekontrolleren operer på samme hastighet som prosessoren, men det brukes en divider for å få "transporten" ned på den aktuelle minnehastigheten.

Hvis cpu frekvensen en 2000 MHz blir da divideren 10 dersom du skal kjøre minne av typen PC3200 som er beregnet på en 200 MHz buss (DDR400).

Båndbredde:

(200 MHz x 2 DDR x 2 sende og motta samtidig (dobble minnekanaler) x 64 bit)/8 bits pr. byte = 6,4 GB/sekund

MC2.gif

Her er en tabell som viser multiplier og dividere ved ulike hastigheter:

K8-Mem-Ratios.jpg

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
skag1 Skrevet 13/04/2005 : 08:57

Jeg mente 200x11 ja.

Takk for alle forklaringene, syns dette var litt vanskelig å få taket på med en gang, men tror jeg begynner å skjønne prinsippet her nå :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

El-Asso's innlegg burde vært sticky (dersom det ikke allerede er det).

Meget ryddig forklart..både i ord og visuelt..

Den tabellen er "gull" for den som skal klokke og er ukjent med A64.. :thumbup:

Edit:

Det skal finnes en tabell over hvordan du skal sette Bios ved overklokking mht. HT/DRAM-speed.

Eks:

HT250.. DU har Ram som er "rated" til DDR400(200).. Sette DDR-speed til DDR333(166)..

Dette gir effektiv Ram-speed på (for 3200+) 2500/12=208.3 noe du da bør ha testet ut på forhånd med Memtest86... :)

(På ett Intel/Socket-A system som bruker andre dividere blir det annerledes).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 13/04/2005 : 09:45

Minnebussen er en egen bus uavhengig av HTT. Minnekontrolleren operer på samme hastighet som prosessoren, men det brukes en divider for å få "transporten" ned på den aktuelle minnehastigheten.

Hvis cpu frekvensen en 2000 MHz blir da divideren 10 dersom du skal kjøre minne av typen PC3200 som er beregnet på en 200 MHz buss (DDR400).

Tror som sagt endelig jeg har skjønt selve prinsippet her, men et spørsmål angående denne divideren. I min bios har jeg så vidt jeg kan se ikke noe divider-tall som kan endres.

Er det rett og slett slik at der jeg kan angi "max ddr speed" 200, 266, 333, 400, 433, 466 osv osv egentlig angir hvilken divider som brukes? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...