håvard87 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Jeg har noen spørsmål angående den nye "venice"-prosessoren som det er så mye snakk om. 1. Når kommer den (ca.)? 2. Hvor mye vil den koste (ca.)? 3. Hvilken "plattform"? Socket 939? 4. Hvilke "hastigheter" vil den bli levert med? 5. 64bit? 6. Er den kompatibel med Asus A8N-SLI Deluxe? Det er sikkert mulig å finne svar på mange av disse spørsmålene ved å lese side opp og side ned, men det har jeg verken tid eller interesse til å gjøre, så jeg satser på noen enkle og konkrete svar her! Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 1) er ikke sikker, men kommer vel til norge om et par måneder 2) ikke mye mer enn de tilsvarende newcastle/winchester chipene 3) kun 939 ja 4) er ikke sikker, tror det iallefall er 3000+, 3200+ og 3500+ 5) selvsagt 6) ja Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Den er vel lansert på verdensmarkedet helt opp til 3800+ den 4. den 15 kommer 4000+. Er vel spørsmål om tid før det kommer til Norge, vi er somregel bakerst i køen, så det er vel å foretrekke å bestille fra utlandet. Mvh Øystein Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 1) er ikke sikker, men kommer vel til norge om et par måneder Så lenge? Er den verdt å vente så lenge på da? Jeg har nemlig planer om en Athlon64 3500+, men er i tvil om jeg burde vente på denne "venice". Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 1) er ikke sikker, men kommer vel til norge om et par måneder Så lenge? Er den verdt å vente så lenge på da? Jeg har nemlig planer om en Athlon64 3500+, men er i tvil om jeg burde vente på denne "venice". Kommer nok i slutten av månen. Lenke til kommentar
AMDManiac Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Mener jeg leste på forumene til OCuk at de ikke regnet med å se noe til Vennice før i juni engang. Om det er tilfelle tror jeg ikke den er å se noe før i norge..... Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Mener jeg leste på forumene til OCuk at de ikke regnet med å se noe til Vennice før i juni engang. Om det er tilfelle tror jeg ikke den er å se noe før i norge..... Steike! Da blir det nok en slik på meg.... Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Kan noen fortelle meg hva fordelene med Venice er? Hvorfor bør jeg vente på den istedefor å handle CPU nå? Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Den har forbedret minnekontroller, og SSE 3. DVS. at den er ca. 3-4% raskere en de nåverende chippende pr. mhz. Det ryktes også at den er en god overklokker, men dette er ikke godt og si siden det er for det meste testbrikker som er ute hittil Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 DVS. at den er ca. 3-4% raskere en de nåverende chippende pr. mhz. Den er ikke bedre en Winchester eller newcastle pr megahertz. Testet viser at den ligger 1-2% under i ytelse. Noe man altså ikke legger merke til. Til gjengjeld gir den fra seg mindre varme. Idle effekten ligger faktisk på ca 20w mindre. Husker ikke hva load effektenforskjellen var. Tester viser også at denne prosessoren har mye mer potensiale i OC arenaen. Leste en test der de overklokket 2.0GHz versjonen av Venice til 2.8GHz med boxed kjøleren. Det er seff mulig han hadde drit flaks, men det gir ihverfall en liten pekepinn. En annen ting, og rett meg her hvis jeg tar feil, er forbedret speedstep håntering. Det vil si at den gasser ned MHzen på en mer effektiv måte når loaden forandres. (mulig dette er feil og det er en annen cpu jeg har lest dette om) Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 DVS. at den er ca. 3-4% raskere en de nåverende chippende pr. mhz. Den er ikke bedre en Winchester eller newcastle pr megahertz. Testet viser at den ligger 1-2% under i ytelse. Noe man altså ikke legger merke til. Til gjengjeld gir den fra seg mindre varme. Idle effekten ligger faktisk på ca 20w mindre. Husker ikke hva load effektenforskjellen var. Tester viser også at denne prosessoren har mye mer potensiale i OC arenaen. Leste en test der de overklokket 2.0GHz versjonen av Venice til 2.8GHz med boxed kjøleren. Det er seff mulig han hadde drit flaks, men det gir ihverfall en liten pekepinn. En annen ting, og rett meg her hvis jeg tar feil, er forbedret speedstep håntering. Det vil si at den gasser ned MHzen på en mer effektiv måte når loaden forandres. (mulig dette er feil og det er en annen cpu jeg har lest dette om) Tenk når valget er mellom en 3.0GHz intel og en 3.0GHz AMD teh bs! Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Siden jeg ikke har planer om å bedrive hard overklokking, tror jeg ikke at jeg gidder å vente på denne iogmed at ytelsesforskjellen (uklokket) fra Winchester er minimal - etter hva jeg har forstått. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Mener jeg leste på forumene til OCuk at de ikke regnet med å se noe til Vennice før i juni engang. Om det er tilfelle tror jeg ikke den er å se noe før i norge..... Steike! Da blir det nok en slik på meg.... Skal du ha en Winchester må du i det minste finne en som heter ADA3500BIBOX... Ser ikke ut til at de har den (i 3500+ varianten) på komplett. Forskjellen (dersom du ikke vet) er at "Winnie" er 90nm (mot 130nm) og bruker derfor mindre strøm. --> Mindre varme, klokker bedre etc... Endret 12. april 2005 av Jon-d Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Mener jeg leste på forumene til OCuk at de ikke regnet med å se noe til Vennice før i juni engang. Om det er tilfelle tror jeg ikke den er å se noe før i norge..... Steike! Da blir det nok en slik på meg.... Skal du ha en Winchester må du i det minste finne en som heter ADA3500BIBOX... Ser ikke ut til at de har den (i 3500+ varianten) på komplett. Forskjellen (dersom du ikke vet) er at "Winnie" er 90nm (mot 130nm) og bruker derfor mindre strøm. --> Mindre varme, klokker bedre etc... joda, men ASBOX er 4000+ som er klokket ned og solgt som 3500+ av forskjellige grunner, noe som fører til at den nok klokker bedre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå