fishlake Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) En forhandler jeg besøkte i dag forlangte 2.500 for et PowerShot S45 - en 3 år gammel modell. At jeg påpekte at nyere modeller kan kjøpes til lavere pris hjalp ikke. Noen verre? Endret 11. april 2005 av fishlake Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Har på følelsen at enkelte priser varen når dem får den inn på lager og den prisen får varen uansett hvor lenge den blir liggende på lager. Og det skumle er jo at selger klarer å lure en kunde til å kjøpe dette produktet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) I følge produktguiden her på Akam får du Powershot S60 til ca. 3500 som billigste pris. Powershot S70 får du til ca. 4400 som billigste pris. Ser også at Fotovideo selger Powershot S50 til 3000 kroner (eneste forskjell er én skarve megapixel). Hvor du får tak i disse modellene billigere enn 2500 skjønner jeg ikke helt. Det må du forklare oss, for det er det sikkert mange som er interessert i å vite. EDIT : For øvrig tror jeg ikke S45 er fullt tre år gammel. Når jeg begynte å jobbe i fotobutikk for to og ett halvt år siden, var det S30 som var nyeste Powershot modell. En stund etter kom Powershot S40 og deretter Powershot S45. Tror nok den er maks to år gammel. Endret 11. april 2005 av Afseth Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) S45 ble introdusert 2002. http://www.graphics.cornell.edu/~westin/canon/ch01s02.html Ett annet spørsmål er jo når det ble introdusert i Norge. Endret 11. april 2005 av stoners Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 OK, upresist av meg. Kameraet ble annonsert i 2002 og nå er vi et godt stykke uti 2005. Det er ikke fullt 3 år enda - men det nærmer seg stygt. Akam's nyhet Selv om FotoVideo priser S50 til 2.990,- betyr det ikke at de selger noen til den prisen. Jeg ser ikke helt for meg at det fins så mange uten peiling, spesielt med tanke på at de har 20+ på lager. Ser man i andre bransjer er butikkene (IMO) flinkere til å "dumpe ut" gamle produkter når de nærmer seg utløpsdato. Når det har kommet 3 nye generasjoner mener jeg at et kamera også er farlig nær utløpsdato. Selvsagt kan man som forhandler håpe på en kunde uten peiling, som skal kjøpe gave til sitt barnebarn, men realistisk sett tror jeg at man må se svært langt etter å få noen til å betale 3.000 for en S50 i dag. De som etterspør Canon PowerShot S-serie, er nok så pass interessert at de vet hva som er siste modell, de andre vil sikkert heller ha en A-serie til 2-2.500. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Sier Canon at ett kamera skal komme i November (som i November 2002 her), så kommer det normalt ikke før litt ut i neste år. Canon er dårlige med å holde tidsfrister, selv om de skjerpet seg med EOS 350D nå nylig. 2500 for S45 er kanskje stiv pris i forhold til hvor gammelt kamera er, men det yter allikevel bra og gir gode bilder. Får man S50 billigere (som du påstår, du sier fortsatt ikke hvor), så er det ett godt kjøp. Og tror du ikke Fotovideo ville justert prisen om de ikke selger noen til 3000 kroner? Tror nok ikke de ønsker å sitte med 20 store bokser som bare står og samler støv uten å tjene penger på det. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Sier Canon at ett kamera skal komme i November (som i November 2002 her), så kommer det normalt ikke før litt ut i neste år. Canon er dårlige med å holde tidsfrister, selv om de skjerpet seg med EOS 350D nå nylig. 2500 for S45 er kanskje stiv pris i forhold til hvor gammelt kamera er, men det yter allikevel bra og gir gode bilder. Får man S50 billigere (som du påstår, du sier fortsatt ikke hvor), så er det ett godt kjøp. Og tror du ikke Fotovideo ville justert prisen om de ikke selger noen til 3000 kroner? Tror nok ikke de ønsker å sitte med 20 store bokser som bare står og samler støv uten å tjene penger på det. Jeg kjøpte mitt S45 hos mpx i desember 2002, og tok første bilde med det 19/12. Jeg tror ikke jeg var den første i Norge som fikk kamera av denne typen. Jeg ser at ingen forhandlere har det så lavt i sine prislister nå, men Fotomagasinet hadde det tidligere. Akam's prishistorikk S50 Endret 11. april 2005 av fishlake Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Det vil alltid være variasjoner i prisene. Nå vet jeg ikke hvor du så S45 til 2500, men syntes ikke det var så veldig ille. At Fotomagasinet har hatt S50 til samme pris er greit nok, men de er en ren web-butikk og prøver å holde seg under vanlige butikkers priser. Nå har Fotovideo, som er Fotomagasinets "vanlige" butikk, S50 til 3000. Hvis en annen vanlig butikk har S45 til 2500 så er ikke det en dårlig pris. Eneste forskjellen er som sagt en skarve megapixel. Kameraet gir fortsatt meget gode bilder, veldig solid hus, mye manuelle instillinger, god beskyttelse foran linse og god optikk. De aller nyeste S60 og S70 har 5 og 7 megapixler, samt mer vidvinkel og litt nyere design. I tillegg er de nok noe raskere og mulig støynivået på høy ISO er lavere. Større er altså ikke forskjellene. Mellom S60/70 og S45 er det altså kun én modell, nemlig S50 som er helt lik S45 hvis man ser bort fra megapixler. På den måten er S45 altså kun forrige modell av S60 og S70 (som kom samtidig). Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 S45 annonsert oktober 2002 S50 annonsert mars 2003 S60 annonsert juni 2004 S70 annonsert september 2004 (alle i følge Canon Camera Museum) Greit nok at du som ansatt i fotobutikk finner argumenter for å forsvare prisen, men jeg er ikke med på tankegangen om at 2 modeller (generasjoner) regnes som én om forskjellen "bare" er en ny ccd med høyere oppløsning. At det er små endringer mellom modeller på kompaktkameraer er vel nettopp det som kjennetegner dette markedet. Hyppige små endringer (+ noen litt større innimellom). Nettopp derfor blir kameraene verre å selge. Som nevnt har jeg hatt et S45 siden 2002, og det er derfor jeg kunne tenkt meg et nytt - om det var billig nok. Det synes ikke jeg at 2500 er. Det blir for lite sprang opp til mer interessante nye kameraer. Når man kan få f.eks. en ixus 500 til litt over 3000, synes jeg det er for mye med 2500 for S45. Jeg er utmerket klar over at S45 er i et annet segment, men nå er prisene på DSLR så pass overkommelige at det digitale kompaktkameraet degraderes til et nr. 2-kamera. Dermed behøver det ikke være fullt så avansert. At en butikk sitter på et lager med mer enn 20 kameraer av 2002-modell, sier i hvert fall meg at prisen de forlanger er for høy. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Ja, man velger jo selv om man vil kjøpe eller ikke. Og regner med at butikkene som ikke får solgt, setter ned prisen for å få de ut etterhvert. Kan være at de nylig fikk tak i ett restparti på 20-30 stk. fra ett eller annet obskurt land eller en annen butikk i Norge som gikk konkurs på grunn av manglende lagerstyring og for høye priser Bare et par andre ting. Selv om Powershot S60 og S70 ble lansert på samme tidspunkt, er de regnet som samme generasjon da begge fortsatt kan kjøpes nytt fra Canon. S45 og S50 tror jeg også var tilgjengelig samtidig en periode da de i bunn og grunn var nøyaktig samme kamera bortsett fra megapixlene. På samme måte er f.eks Ixus 30, 40 og 50 samme generasjon selv om de ble lansert på forskjellige tidspunkt. Ixus 500 er også en aldrende modell, og du får ikke det nytt fra Canon lenger... er en god stund siden det. Ixus 500 er minst like tregt, har samme prosessor og lignende... S45 er langt mer avansert og faktisk ett bedre kamera på både bildekvalitet, mulighet for manuelle innstillinger, soliditet, batterilevetid og så videre. Hadde jeg måttet velge mellom S45 og Ixus 500 til samme pris, hadde jeg uten tvil valgt S45 da det på alle måter er ett bedre kamera enn Ixus 500 tross alderen. Det er ikke alle som har råd til, eller lyst på, et speilrefleks. De fleste som har speilrefleks, går også etter de litt mer avanserte småmodellene, som Powershot S-serien fordi de ikke klarer seg uten de manuelle innstillingene. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Ey! Jeg kjøpte meg også Canon S45 i desember 2002 hos en lokal databutikk. Jeg tok mitt første bilde med det 20.12.02. (Jepp, en dag etter fishlake) Det var da veldig nytt, mener å huske at dem akkurat hadde fått det inn. Altså ca 2 år og 4 måneder. Jeg liker kameraet godt, selv om jeg så gjerne skulle hatt meg et 20D eller lignende. Om mitt S45 skulle falle i bakken osv og jeg bare hadde 2500,- til et nytt kamera, ville jeg sansynligvis kjøpt det samme, om jeg fikk det for 2500,- Det har forholdsvis mange manuelle instillinger og kan levere gode bilder. Synest ikke det hørest dyrt ut med 2500,- for det kameraet. For min egen del ville det være dumt å gå over til S60 osv, da de har forandret litt på utseende, så da vil nok ikke dykkerhuset mitt passe. Vet at endel butikker prøver å få ut gamle modeller til høye priser, men dette synest ikke jeg var noe galt... mvh Jan Ove Edit: Nytt på S50 blir støtte for FAT32-filformatet, slik at også CF-minnekort på mer enn 2 GB kan brukes. Hentet fra akam... Jeg prøvde en microdrive på 4 gigabyte i kameraet, og det gikk ivertfall fint. Tok det ikke helt fullt, men ivertfall over 500 bilder på microdriven. PowerShot S45 er likevel raskere enn S50, fordi størrelsen på filene er mindre med dette kameraet. Også hentet fra akam, testen av S50. Vet ikke hvor stor forskjellen er, men ville nok foretrukket kjappere kamera istedenfor en ekstra megapixel. Konklusjonen vår er at S45 og S50 tar omtrent like gode bilder, slik at man trygt kan velge det rimeligste av kameraene....snip... Det er et godt kamera, men det er ikke noe bedre enn S45 etter vår mening. (akam) Endret 11. april 2005 av Jove Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) OK! Har man ekstrautstyr er man nok villig til å betale litt ekstra. 2.500 for S45 3.000 for S50 3.500 for S60 4.500 for S70 Her synes jeg at S60 gir mest for pengene, men det blir selvsagt opp til hver enkelt hva man synes en gammel modell er verd. Hadde jeg ikke hatt planer om å anskaffe speilrefleks hadde jeg hatt valgets kvaler mellom ultrazoom fra Panasonic opp mot G6 eller S70. Grunnen til at jeg synes 2.500 er for dyrt er nok delvis at jeg veier prisen opp mot alternativet å reparere mitt gamle S45, noe som vil koste "rundt 1200". Akams test av Ixus 500 viser identiske tider (innenfor samme tidels sekund) på autofokushastighet og mye raskere oppstart enn S45. Det mangler RAW og mange manuelle innstillinger, men optikk ser ut til å være identisk med S45. Bildekvaliteten burde dermed være fullt på høyde med S45. Edit: Likevel uthevet jeg f.eks. i mitt innlegg, siden jeg ikke anså dette som et alternativ for meg, men som et kurant eksempel på nyere alternativer til tilsvarende pris som dagens minimum på S50. Edit: Nå ble jeg litt avsporet fra mitt egentlige poeng og trådens utgangspunkt. Jeg er ikke uenig i at et PowerShot S45 reelt sett er verd 2.500 i forhold til sine fotografiske egenskaper. Det jeg påpekte var at det etter min mening er lite trolig at det finnes nok forbrukere som er villige til å betale 2.500 for et 2 1/2 år gammelt digitalt kompaktkamera i 4megapixelklassen. De som velger så pass avanserte kompaktkameraer har enten ett allerede, eller så vil de ha et nyere. Trenger man ikke noe så avansert, kan man f.eks. få et kamera Afseth har anbefalt, Nikon Coolpix 5900 til ~2.750,-. Jeg tror at man må ned godt under 2.000,- for å få solgt S45/S50 i dagens marked - I hvert fall til meg! Endret 11. april 2005 av fishlake Lenke til kommentar
esbe Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 S45 annonsert oktober 2002S50 annonsert mars 2003 S60 annonsert juni 2004 S70 annonsert september 2004 (alle i følge Canon Camera Museum) Greit nok at du som ansatt i fotobutikk finner argumenter for å forsvare prisen, men jeg er ikke med på tankegangen om at 2 modeller (generasjoner) regnes som én om forskjellen "bare" er en ny ccd med høyere oppløsning. At det er små endringer mellom modeller på kompaktkameraer er vel nettopp det som kjennetegner dette markedet. Hyppige små endringer (+ noen litt større innimellom). Nettopp derfor blir kameraene verre å selge. Som nevnt har jeg hatt et S45 siden 2002, og det er derfor jeg kunne tenkt meg et nytt - om det var billig nok. Det synes ikke jeg at 2500 er. Det blir for lite sprang opp til mer interessante nye kameraer. Når man kan få f.eks. en ixus 500 til litt over 3000, synes jeg det er for mye med 2500 for S45. Jeg er utmerket klar over at S45 er i et annet segment, men nå er prisene på DSLR så pass overkommelige at det digitale kompaktkameraet degraderes til et nr. 2-kamera. Dermed behøver det ikke være fullt så avansert. At en butikk sitter på et lager med mer enn 20 kameraer av 2002-modell, sier i hvert fall meg at prisen de forlanger er for høy. Merkelig, det kan virke som om du er den typen som skal ha allting gratis. 2500,- for et kamera som er relativt bra, kan ikke sies å være annet enn rimelig. Og det er ikke slik at en ny og forbedret utgave av en modell er en ny generasjon. Da snakker vi om noe ganske annet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Trenger man ikke noe så avansert, kan man f.eks. få et kamera Afseth har anbefalt, Nikon Coolpix 5900 til ~2.750,-. Jeg tror at man må ned godt under 2.000,- for å få solgt S45/S50 i dagens marked - I hvert fall til meg! Hvis man ikke trenger det nei, men hva hvis man trenger det? Da hadde S45 absolutt vært interessant for meg... og helt sikkert for de som vil ha et bra kamera til en grei pris. Du får nye, like avanserte kamera til omtrent denne prisen, men da er de en god del større og bruker AA batterier. I tillegg er de ikke så robust bygget (plastikk) og linsen er dårlig beskyttet. Snakker da i hovedsak om Powershot A-serien. Oppladbare batterier og lader må da kjøpes i tillegg. Liten størrelse, robust hus og lithiumbatterier koster ganske mye. Tror nok det finnes nok forbrukere som synes S45 til 2500 er interessant og synes det er et godt kjøp. Hvorfor da skru ned prisen? Etterspørsel styrer prisene. Du ville ikke kjøpt S45 til denne prisen. Helt greit når du ikke synes det er verdt det. Men sikkert andre som synes dette er et bra kjøp. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Vi får vente og se hva Fotomagasinet/Foto&Video må ned i for å bli kvitt sin samling S50. Merkelig, det kan virke som om du er den typen som skal ha allting gratis. Feil slutning på tynt grunnlag. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Det står 20+ på sidene deres, noe som virker å være det største antallet de kan operere med. Så da er det vanskelig å vite hvor mange de faktisk har på lager, og om det er deres eget lager eller speiling av en leverandør, slik mange nettbutikker gjør. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 I et svar på en email i dag opplyste Fotomagasinet at de hadde kjøpt det de kunne få fatt i av S50, siden de mener den gir bedre bildekvalitet enn S60. Forhåpentligvis kjenner de markedet bedre enn meg! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Den har nå allikevel den ulempen at den ikke har vidvinkel slik som S60 og S70, og er tregere i reaksjonen. Men kan være at den nye vidvinkeloptikken på S60 og S70 er blitt noe mer uskarp for å få inn vidvinkel? Kan ikke si at jeg har sett noe forskjell på disse to, og har samtidig hørt at S60 og S70 skal ha lavere støynivå. Mener allikevel at 3000 er en grei pris for S50, men ville heller valgt S45 til 2500. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå