Gopp Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Svigers har mange smalfilmopptak, noen er over 50 år gamle. Jeg ønsker å få disse konvertert til digitalt format, og lurer på om noen vet hvordan dette kan gjøres. Jeg ser for meg at vi må sette dette bort. Kan noen anbefale et firma som gjør dette, uten at det koster skjorta? Et annet alternativ er å gjøre dette selv, med det rette utstyret. Jeg har ikke kjøpt DV kamerea ennå, men planlegger et innkjøp så snart økonomien tillater det. Jeg har sett at digital I/O er viktig. Finnes det utstyr til å spille filmen inn på DV? Eller et adapter som kan brukes på linsen til smalfilmkamera? Andre forslag? Hilsen Marius Lenke til kommentar
trenurg Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hei du - du kan rigge deg opp i gutterommet ditt i kjelleren med smalfilmviseren satt opp for visning på lerret (det er viktig at det ikke er noe lys som slipper inn noe sted slik at rommet er 100% mørkt - bare filmen som skaper lys) - deretter setter du DV kameraet ditt på et STATIV litt over Smalfilm trøskeverket og zooooomer inn slik at du kun får med selve lerretet - deretter trykker du rec og setter igang - hvis du vil ha bakgrunnsmusikk kan du hente frem mors gamle Radionette og finne reiseradion eller noe slikt - eller du kan synge sjæl.... Alternativ kan du redigere det hele i et eller annet videoprogram på PC`n etterpå og legge på musikk eller kommentarer der.... Lenke til kommentar
audun_t Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Hei du - du kan rigge deg opp i gutterommet ditt i kjelleren med smalfilmviseren satt opp for visning på lerret (det er viktig at det ikke er noe lys som slipper inn noe sted slik at rommet er 100% mørkt - bare filmen som skaper lys) - deretter setter du DV kameraet ditt på et STATIV litt over Smalfilm trøskeverket og zooooomer inn slik at du kun får med selve lerretet - deretter trykker du rec og setter igang - hvis du vil ha bakgrunnsmusikk kan du hente frem mors gamle Radionette og finne reiseradion eller noe slikt - eller du kan synge sjæl.... Problemet med å filme 8mm film vist på lerretet er flimring. Siden smalfilm har færre bilder pr. sekund enn video, vil det på videoen bli svarte ruter innimellom. Dette fordi opptaket av disse rutene er gjort helt eller delvis mellom bildene fra fremviseren. Kan hastigheten på fremviseren justeres, vil man kunne redusere flimringen ved å justere på denne. Raskere shutterhastighet på kameraet kan også hjelpe noe. Raskere shutterhastighet krever mer lys. Det får man ved flytte lerretet nærmere fremviseren. Jeg har hørt noen påstå at det kan være en fordel med en viss bakgrunnsbelysning i rommet der man foretar opptaket. Dette fordi kontrasten i flimringen vil bli redusert på denne måten. Kontrasten i selve opptaket vil selvsagt også bli redusert, men det kan være en pris man er villig til å betale. Manuell fokus og eksponering er nok å foretrekke. Lenke til kommentar
Tandre Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Dette firmaet kan gjøre jobben for deg: EBU Videoprodukter AS, Boks 49, 6680 Halsanaustan. [email protected] www.ebuvideo.no Reultatet er helt avhengig av kvaliteten på 8 mm filmen. De bruker en spesiell avspilingsmaskin med innebygget scanner. Å filme fra lerret som foreslått ovenfor er selvsagt billigere, men resultatet så som så. mvh tandre Lenke til kommentar
nils78 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg har nå dillet litt med dette og følgende oppskrift har gitt meg best resultat: La fremviseren belyse et A4 ark ca 50 cm fra. Rett foran fremviseren setter du DV-kameraet (selvfølgelig litt under lyskilden fra fremviseren). Endre shutter (lukkerhastigheten) på DV til så lavt som mulig. Laveste det var på mitt kamera var 1/50. Jeg fikk også best resultat ved å sette DV på "Indoor". Dette gir et veldig bra resultat! Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Husk å skru av eventuelt bildestabilisator. Jeg fikk forferdelig med flimring første gang jeg skulle ha video fra smalfilm, og det viste seg at den optiske bildestabilisatoren gikk helt av skaftet. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Nils78 har samme erfaring som meg angående hva som blir best. Det blir litt bedre hvis du passer på at papiret du bruker er ganske matt. Har prøvd med lerret også, men a4- metoden blir mye bedre. Ang. sette det bort- jeg kjenner en som kanskje kan gjøre jobben. Han har en sånn konverter med mattskjerm som han bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå