nikhuse Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Nå i disse dager ryktes den nye ATI's grafikkprosessor R520. Så, hvor eventuelt er Nvidia's 7 serie?Er den under produksjon?Kommer den til å være kokuransedyktig med ATI's nye serie?Burde ikke Nvidia som markedsleder få fart på sakene? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Vel... nVidia kommer garantert med noe... De har ikke sluppet en high-end brikke siden våren 2004, og de trengte tydligvis ikke noe oppdatering på høsten som gav dem 10Mhz ekstra som ATi har gjort... R4x0 -> R520 er en del redesign grunnet at de må støtte FP32 for å kunne bruke shader model 3.0. Det blir nok lagt på ekstra pipelines også... Så her har ATi en stor re-design jobb, selv om R520 kommer til å basere seg på R300-arkitekturen Hos nVidia (NV40 -> G70(?)) Trenger de ikke endre aritekturen på samme måte som ATi. nVidia støtter allerede shader model 3.0, så de kan for eksempel legge på litt flere pipelines, samt forbedre og effektivere designet demmes Magefølelsen min sier at nVidia og ATi kommer til å fortsette å ha ganske identisk ytelse i fremtiden, men tiden vil viste.... Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Kan eventuelt skje med ATI, samme som skjedde med Nvidia for en tid siden. At FX serien skulle knuse all motstand. Var jo mye rykter om de kortene, det stemte desverre ikke. Siden Nvidia ikke har gitt mye lyd fra seg det siste året, kan det skje at "revlusjonerende" R520 får en smell av erkerivalen?Bare spekulerer jeg.. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Jeg syns det virker som Nvidia hviler på laubærbladene etter introduksjonen av SLI. Normalt skulle vell Nvidia snart ha lansert noe som svar på ATIs R520. Endret 11. april 2005 av Alcoholiday Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Skal ikke NV50 introduseres til sommeren da, eller var det høsten? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 nVidia har jobbet med GeForce7/NV50(?) siden de sluttet med utviklingen av NV30/FX serien, dog ikke noe offesiell info enda, noe som kan tyde på at det vertfall ikke kommer noen nye kort i butikkene før 2006. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Hvordan blir det med minnehastighetene på de nye kortene?Nå 2005/2006?Siden Samsung har GDDR3 brikker som kjører effektivt på 1600 mhz, og det har de hatt en stund. Blir neste lansering GDDR4 med hastigheter 2000 mhz og oppover? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Raptor,11/04/2005 : 09:16] De har ikke sluppet en high-end brikke siden våren 2004, og de trengte tydligvis ikke noe oppdatering på høsten som gav dem 10Mhz ekstra som ATi har gjort... Er ikke snakk om å trenge noe her tror jeg. Tror rett og slett nVidia ikke gadd bryet med å slippe et kort som er omtrent identisk med de kortene de allerede har ute. Grunnen til at ATi slapp ut sine kort kan jo være at de håpet på at folk ville kjøpe enda mer, nå som det kom et "nytt" produkt på markedet. (Jeg er villig til å vedde på at det finnes noen tullinger som kjøpte seg Radeon X850 XT når det kom ut - selv om de hadde Radeon X800 XT fra før av) EDIT: leif Endret 11. april 2005 av Zythius Lenke til kommentar
mushi Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 skjønner ikke at folk gidder å kjøpe skjermkort hver gang det kommer et bedre et. har man 85-100 fps i de spillene man spiller, så trenger man jo ikke mer. er ikke vits med 200fps+ da man bare får tearing alikevel. f.eks q3 kjører jeg i 85fps(v-sync) og det flyter jo bedre enn når jeg har 300-500fps(uten v-sync). tror både geforce 6600/6800++ og radeon x800pro++ holder ut dette året med nok fps. vis ikke har du alltids sli... Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Grunnen til at ATi slapp ut sine kort kan jo være at de håpet på at folk ville kjøpe enda mer, nå som det kom et "nytt" produkt på markedet. (Jeg er villig til å vedde på at det finnes noen tullinger som kjøpte seg Radeon X850 XT når det kom ut - selv om de hadde Radeon X800 XT fra før av) EDIT: leif Det hadde nok også litt med at de hadde veldig lave yields på X800 brikkene. Det var jo ikke akkurat lett å få tak i X800XT PE kortene. Se her f.eks: http://www.gdhardware.com/ed/ati_open/001.htm Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 nVidia har jobbet med GeForce7/NV50(?) siden de sluttet med utviklingen av NV30/FX serien, dog ikke noe offesiell info enda, noe som kan tyde på at det vertfall ikke kommer noen nye kort i butikkene før 2006. nVidia kaller ikke brikken NV50 lenger. Ryktene sier at de har gått over til G nå, så neste brikker skal hete G70, har også sett G80 i beta-drivere... nVidia er mye strengere med hennsyn på lekasjer av spessifikasjoner nå... Tror garantert de kommer til å svare på R520 Lenke til kommentar
Syn-Sam Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Er nVidia markedleder, sier du? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Er nVidia markedleder, sier du? Det er spørs hvordan man snur og vender på tallene. + at det er stor usikkerhet på hva som er gjeldende for øyeblikket siden markedsandelene fyker opp og ned for hvert eneste kvartal. Det står litt mer om hva som gjalt i 4. kvartal 2004 her: http://www.dvhardware.net/article3367.html http://www.theregister.co.uk/2004/04/16/ati_vs_nvidia/ http://www.channelregister.co.uk/2005/01/2...ip_sales_q4_04/ Endret 11. april 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Er nVidia markedleder, sier du? Det er spørs hvordan man snur og vender på tallene. + at det er stor usikkerhet på hva som er gjeldende for øyeblikket siden markedsandelene fyker opp og ned for hvert eneste kvartal. Det står litt mer om hva som gjalt i 4. kvartal 2004 her: http://www.dvhardware.net/article3367.html http://www.theregister.co.uk/2004/04/16/ati_vs_nvidia/ http://www.channelregister.co.uk/2005/01/2...ip_sales_q4_04/ Ganske interesant, trodde faktisk at Nvidia var de som solgte mest skjermkort (bortsett fra Intel sin integrerte grafikk) men det er jo tydelig at nvidia har mistet ganske mange markedsandeler siden sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Trur nok Nvidia kjem med kort som bruker fleire GPUer (som kanskje er forbetra på den måten at dei bruker mindre strøm og gir frå seg mindre varme) Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Trur nok Nvidia kjem med kort som bruker fleire GPUer (som kanskje er forbetra på den måten at dei bruker mindre strøm og gir frå seg mindre varme) Ja, det tror jeg også. Tror nVidias neste generasjons skjermkort vil kjøre med dobbelkjerne på toppmodellene. Tror også nVidia vil introdusere dobbelkjerne før ATI. Lenke til kommentar
Syn-Sam Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Vil det si at vi er på vei inn i en ny Voodoo tid? Med enorme kort, der nVidia i neste omgang kommer med dobble løsninger som deretter kan kjøres i SLI, og ikke utvikler den neste generasjon teknologi fordi mer av den gamle slår ATI på Doom 3? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Trur nok Nvidia kjem med kort som bruker fleire GPUer (som kanskje er forbetra på den måten at dei bruker mindre strøm og gir frå seg mindre varme) Ja, det tror jeg også. Tror nVidias neste generasjons skjermkort vil kjøre med dobbelkjerne på toppmodellene. Dobbeltkjerne er faktisk gammelt nytt på skjermkortfronten. Svært gammelt nytt. I praksis er det akkurat det som skjedde når de doblet antall pipelines eller Vertex units. Vi er i dag kommet til hele 6 vertex units og 16 pixel pipelines per GPU, altså en slags 6-16 kjernet GPU. CPU'er henger langt etter på paralellisering (2 kjerner er knapt kommet til markedet.) Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Vel, når en chip blir så komplekst at den ville fått en uakseptabel yield kan det bli nødvendig å dele den opp. Enten med 2 seperate chiper eller 2 kjerner per chippakke (2 deler silisium per chippakke fremfor 2 kjerner per silisium). Men da er det ikke lenger snakk om å dobble ytelsen med å kjøre dobbelkjerne som det nok ble siktet til her. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Raptor,11/04/2005 : 09:16] de trengte tydligvis ikke noe oppdatering på høsten som gav dem 10Mhz ekstra som ATi har gjort... herrlighet... det var dumt sakt du veit like godt som meg at grunnen til at ati slapp x850xx kortene var fordi de hadde problemer med å levere x800 kortene pga tidskrevende produksjon. noe de logisk nok taper masse penger på! nVidia kaller ikke brikken NV50 lenger. Ryktene sier at de har gått over til G nå, så neste brikker skal hete G70, har også sett G80 i beta-drivere... men det er riktig. men jeg er ikke sikker på om Gxx brikkesettet kommer til å klare å matche R520. har sett mange "lekasjer" anngående det R520 og det var veldig, veldig bra! men vi får håpe nVidia blir de med neste absolutte toppkort! edit: leif var tilstedet! Endret 11. april 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå