Gå til innhold

Øresus, hvor lange varer det?

knutby

Anbefalte innlegg

Var på Konsert på Lørdag med El Caco. Selv om de kom litt sent i gang var det knall show. Men etter en og en halv time med dundring mot trommehinna synes øre at det var nok og begynte og pipe. Det er jo normalt etter såppas mye lyd, men hvor lenge bør det vare? Konserten var på Lørdagskvelden og jeg hører fortsatt en pipelyd som ikke har blitt særlig svakere.. litt så. Hvor lenge har dere øresus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er uheldig: resten av livet.

Ta vare på hørselen og unngå slike dumheter. Det er kjedelig og usosialt med nedsatt hørsel. Tenk deg at du sitter ute på kafé og må si 'hæ? hva sa du?' hele tiden fordi det er nesten umulig å høre noe med bakgrunnsstøy. Også er det forferdelig frustrerende med øresus resten av livet. (Det er de som har tatt selvmord pga. øresus.)

Husk også at nedsatt hørsel er kumulativt. Det vil si nedsatt hørsel pga. skader legger seg på toppen av nedsatt hørsel pga. andre ting som alder.

Lenke til kommentar
Etter TG, hadde jeg en svak susing i øret når det var helt stille. Men det gikk over etter noen dager..

Var jo skikkelig anlegg på tg..

Nå stod riktig nok jeg ca en meter unna høytallerne.. :ermm:

Gjorde nokk det jeg og, en av gangene minst..

Og når han trym ropte høyt.. faen, da var det ille i øra.. :nei:

nå har jeg vondt i magen, :thumbup: , så skal sove litt..

Regner med at det går over for deg etterhvert, hvis det ikke er mer seriøst.

Lenke til kommentar
Det er veldig vanlig å ha det etter konserter. Jeg har hatt øresus opptil 2 dager etter en konsert.

Moral: Bruk propper. De selger dem ved inngangen eller i baren for 15kr og de er verdt det fremfor hørselskader resten av livet.

har det vanligvis, men var litt impulsivt den konserten. *fant ut at det startet ca. 5 min før*

Lenke til kommentar

Er du riktig uheldig, som meg blir du aldri kvitt øresusen. Har en svak pipelyd i øret 24/7. Fikk det etter sist Metallica konsert i spektrum, og det blir ikke akkurat noe bedre etter flere andre konserter uten øreplugger.

Håper for din skyld det går over.

Lenke til kommentar

Hvis du har vært riktig uheldig, kan du få øresus som ALDRI forsvinner. Det er et kjent problem blant musikere som ikke bruker ørepropper under øvinger. Det er fordi flimmerhårene inni ørene, som skal filtrere bort "ulyd" blir lagt flate ved høye smell (trommer spesiellt), og hvis dette blir gjort nok over lengre tid reiser ikke hårene seg igjen, og støyen går rett inn i øret. Da vil de oppleve tinnitus, eller øresus som kan holde deg våken hver eneste natt. Bassisten i bandet vårt har det, og sier det er et helvete til tider. Får håpe du bare har fått det midlertidig.

De fleste musikere vet at det ikke er tøft å spille uten øreplugger, akkurat som proffe syklister ikke syns det er tøft å sykle uten sykkelhjelm.

Samme gjelder på konsert, hvis du kjøper øreplugger til 2-300 kr, kan du faktisk høre mer av musikken enn uten, for det blir ikke altfor høyt. Men sånne billige rosa gummiplugger er ikkeno særlig. De bare muter all lyden, mens litt dyrere plugger inneholder filtre som bare tar vekk de høyeste frekvensene (skadelige), men slipper resten gjennom. Sånt får du kjøpt i nesten alle musikkforretninger, tilogmed noen platesjapper har det.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Det er smart hvis du drar mye på konserter. Det er bare forebyggende, har du allerede skadet hørselen hjelper det ingenting. Men vanlig konsertringing i ørene får vel de fleste en dag ellerno etterpå. Spesiellt hvis bandene har spilt smertefullt høyt. Man får kjøpt plugger til flere tusen også. Da fyller de øret ditt med et slags skum, og støper pluggen etter den, så den får perfekt passform til ditt øre. De har også filtre i seg.

Lenke til kommentar
Det er smart hvis du drar mye på konserter. Det er bare forebyggende, har du allerede skadet hørselen hjelper det ingenting. Men vanlig konsertringing i ørene får vel de fleste en dag ellerno etterpå. Spesiellt hvis bandene har spilt smertefullt høyt. Man får kjøpt plugger til flere tusen også. Da fyller de øret ditt med et slags skum, og støper pluggen etter den, så den får perfekt passform til ditt øre. De har også filtre i seg.

Har du link?

Lenke til kommentar

Jeg har vært på en rekke metal konserter både på rockefeller og spektrum.

På rockefeller har jeg som regel alltid stått foran til venstre, akkurat "i" høyttaleren.

Har aldri brukt øreplugger.

Øresusen går vekk etter noen dager, akkurat når du tror den aldri skal gå vekk ;)

Ta det med ro, den går vekk.

Det skal litt mer til for at man skal få øresus resten av livet. Det er somregel forårsaket av jobbulykker eller liknende.

Men man vet jo aldri..... ;)

Edit: Personlig syns jeg ørepropper ødelegger lyden for mye. Derfor bruker jeg det aldri. Prøvde det engang, men fy for noe dritt. Mulig det er bedre med "proffe" som dere kaller det.

Endret av Post_Mortem
Lenke til kommentar

hvor lenge det varer kommer jo ann på hver enkelt....hadde to kompiser som var på metallica konserten i oslo i fjor....ingen av de hadde øreplugger e.l. .....han ene hadde litt øresus dagen etter og det var alt...mens han andre hadde øresus i to uker etter konserten...så det kan variere veldig mye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...