Gå til innhold

førsteintrykk: LG lafinion 82W

Anbefalte innlegg

LG TV 32" Lafinion 82W Wide Flatron med bord

Jeg har nå hatt en LG Lafinion TV i noen uker, og tenkte jeg skulle si noen ord om denne TV'n siden dette forumet i høyeste grad var med i avgjørelsesfasen før jeg kjøpte TV'n.

Jeg vil ikke komme med produktspesifikasjoner, det kan dere finne andre steder. Jeg vil snakke om hva jeg synes om TV'n. Det finnes da også begrenset produktomtaler om denne TV'en sammenliknet med mange andre produkter.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306203&view=detailed

Tilgjengelighet

Først vil jeg trekke fram at dette ikke er den typiske Elkjøp-tv'n. Meg bekjent er den faktisk kun tilgjengelig gjennom nettbutikker som komplett / norek. LG er ikke overrepresentert på det norske markedet, og i det siste har de kjørt kampanje mot det norske TV-markedet. Dere har kanskje sett reklamen for "verdens største masseproduserte plasmaskjerm"?

Pris

Det er nok en direkte sammenheng mellom tilgjengelighet og agressiv prising av produktet. LG omtaler denne tv'n som "high end" og jeg har faktisk sett den til over £1000... Det er nok ikke reel pris nå, men den norske prisen virker uansett veldig lav, 7000 kroner med bord. TV'n har ganske mye funksjonalitet for den prisen.

Bildekvalitet

Jeg ønsker ikke å uttale meg om bildekvaliteten før jeg har sett mer TV ;) Det er sikkert ikke bedre bilde enn en Sony, men det er bedre bilde enn en Sony koblet til Elkjøps antennesplittere.

Utseende

TV'n ser suveren ut. Alle TV'ne under 10K på elkjøp er klin like; grå plast. Denne er det ikke. Den gjør seg veldig bra i stua, svart og blank foran, med en grå ramme rundt billedrøret. Dette er nok hovedgrunnen til at jeg ikke ønsket å kjøpe TV på elkjøp, alle har jo identisk design... Da er det jo dumt at jeg synes det er kjipt design. Når noe så stort som en 32" widescreen skal stå i stua, funker det ikke at den er støgg. Kvalitet

Jeg har lest endel om ghosting i bildet på denne TV'n men har ikke sett noe sånt. Jeg har også lest at enkelte har problemer med (en av inngangene i forbindelse med?) satellittdekodere (eller noe sånt). Jeg har bare kabelTV så jeg kan ikke si noe om dette. Mitt intrykk er uansett positivt, men jeg registrerer at den altså ikke passer for alle.

Funksjonalitet

*Skjermmodus:

Lafinion er en widescreen, og jeg var i utgangspunket ikke overbevist om at jeg ønsket widescreen. Jeg takler ikke å se 4:3 sendinger dratt ut til widescreen format. Før jeg bestilte ble jeg forklart at jeg tok feil når jeg trodde at 4:3 fortsatt er det vanligste formatet. Guess what? 4:3 er fortsatt det vanligste formatet. Og det som ikke sendes i 4:3, sendes i letterbox, med tekstinga delvis inne på det svarte feltet.

TV'n har følgende innstillinger: 4:3, 16:9, 14:9, zoom, auto.

[4:3] - Har som sagt sorte striper på høyre og venstre side av bildet, omvendt av widescreen sendinger på en tradisjonell TV. Er signalet widescreen i letterbox, som det ofte er, ser jeg altså sorte striper over, under, til høyre og til venstre for skjermen. Med andre ord, samme type innramming som mange fotografer gjør med bildene sine. Dårlig utnyttelse av skjermen.

[16:9] - Som sagt så brukes det letterboxing på TV-sendingene; sorte striper oppe og nede på widescreen-sendingene jeg får inn på kabel-TV. Innsignalet blir derfor tolket som 4:3, og i 4:3 legges det til sorte striper på høyre og venstre side av bildet. Setter jeg på 16:9 får sendinger med letterbox samme forvrengning som vanlige 4:3 sendinger. På TV-sendinger vil jeg derfor ikke bruke dette formatet, kun på DVD-avspilling.

[14:9] - Har ikke hatt bruk for dette.

[Zoom] - Zoom gjør det 16:9 instillingen burde ha gjort, fyller skjermen med det den finner i midten; den fjerner letterbox-stripene og det blir "riktig" widescreen. Problemet er altså som nevnt at tekstinga til dels er over de sorte områdene. Å lese halve teksten er mer irriterende enn om den ikke var der i hele tatt.

[Auto] - ubrukelig. Står auto på, driver tv'n og hopper fram og tilbake mellom størrelser, flere ganger i minuttet. Veldig forstyrrende. Helt håpløst.

[i bruk] I praksis har det blitt til at 4:3 formatet blir brukt mest. Dette for å slippe forvrenging eller kutting av teksten. Hva skjer så når man er innom tekst-tv et øyeblikk? TV'n glemmer at du hadde på 4:3 format og går til default format: 16:9. Jeg har ikke ennå lagt merke til om det er andre forhold som gjør at den "glemmer" format. Men dette er irriterende, for det betyr at TV'n forvrenger bildet hver gang tekst-tv har vært i bruk, inntil jeg tar fjernkontrollen fra dama og fikser det. Og hun liker ikke at jeg styrer med innstillingene mens hun ser på, så da er det to irriterte personer i stua.

Og så var det da det viktigste forholdet av alle: knappen for å bytte aspect/skjermmodus er gjemt under et lokk på fjernkontrollen. Dette er definitivt den viktigste knappen etter tallene og volumet, så hvordan de kunne gjemme denne unna er meg uforståelig. Men det er også resten av fjernkontrollen.

*Bilde-i-bilde (pip):

Denne funksjonen er en av de mer interessante funksjonene på TV'n, picture-in-picture eller bilde-i-bilde-funksjon hadde ingen av konkurrentene i denne prisklassen. Det er kjekt å kunne se på eller bla gjennom kanaler i et lite vindu mens du ser på en kanal på resten av skjermen. Kjekt er det også at du kan se tekst-tv på halve skjermen mens tv'n vises på den andre halvparten. Når du bruker p-i-p kan du også stille størrelsen sånn at skjermen deles mellom to kanaler, begge like store. Men da hopper den over i 50 hz, og å se 50hz signaler på en 100hz skjerm er grusomt. Uansett, denne funksjonen liker jeg, bare synd at knappen for å starte det, ligger skjult under lokket.

Fjernkontroll

Klagepunkt nummer to: Fjernkontrollen.

Den er svær; like lang som underarma mi. Den er fin å se på, men så blank at jeg konstant sitter og forsøker tørke bort synlige fettflekker. Bare for å gjøre det klart, har jeg ikke noe problem med å måtte tørke fettflekker på noen andre gjenskaper i huset mitt, disse vises bare ekstremt godt. Og så var det da knappen for å velge mellom widescreen/4:3/zoom formater - gjemt bort under et lokk, og for å gjøre det lett å huske hvilken knapp det er snakk om, er den merket med "arc", mens andre knapper under lokket er "psm", "ssm", "pip" "eye" og andre like åpenbare forkortelser. Jeg hadde gjerne sett - og det samme gjelder sikkert alle andre eiere av denne TV'n - at arc knappen og pip knappen ikke var gjemt bort under lokket. Disse to kunne godt byttet plass med a) "picture turbo" og b) "sound turbo" knappene som a) skrur på dobbelt så mye farger og b) gjør merkelige ting med lyden. Jeg trenger virkelig ikke turbo-farger på beste plass på fjernkontrollen!

Glemte jeg å si det? Denne fjernkontrollen er først og fremst en gimmick. Hvis du leter etter batterilokket, blir du skuffet. Fjernkontrollen er opptrekkbar. Den må trekkes opp stadig vekk. Vissnok skal den kreve mindre etterhvert. Men det var en pest og en plage å skrive inn navnene på alle kanalene når den måtte trekkes opp gang på gang. I vanlig bruk er det ikke spesielt plagsomt, men hvis man i utgangspunktet er irritert fra før... Sammen med dårlige plasseringsvalg av knappene og enorm størrelse, virker idéen om en universal fjernkontroll stadig mer interessant.

Konklusjon

Jeg liker den nye TV'n godt. Jeg synes jeg fikk veldig mye for pengene. Men det er endel ting som ikke LG gjør like godt som de beste konkurrentene. Fjernkontrollen er helt klart en av disse. Valg av aspect (widescreen/4:3) er blitt et irritasjonsmoment, noe det ikke burde være. Det er konge å se DVD på en så stor skjerm, da.

Dette var mine tanker om denne TV'n så langt. Selv om jeg nevner noen punkter som irriterer meg, så er jeg fortsatt stolt når jeg viser den fram. Vet ikke om det er så mange som driver og titter på denne for tiden, men det er kanskje en eller to av dere der ute som er interessert i denne informasjonen...

Nå lurer jeg fælt på hvorfor jeg har brukt søndagskvelden til å skrive denne artikkelen i stedet for å se på tv...

.tommyb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...