SaiMANN Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) driver og skal pr0ve og instalere gDesklets paa en ubuntu maskin, men naar jeg skriver: ./configure, faar jeg denne meldingen: saimann@SaiLAPTOP:~/gDesklets-0.34.3 $ ./configurechecking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking for gawk... no checking for mawk... mawk checking whether make sets $(MAKE)... yes checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH See `config.log' for more details. ser ut som jeg mangler noen pakker av no slag, men hvordan kan jeg faa instalert det jeg mangler her? #Topic endret av moderator jankee# Endret 11. april 2005 av Jankee Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Vel, standard feilmelding når du ikke har GCC. Du finner GCC osv i pakkesystemet. Trenger du å kompilere? Har virkelig ikke Debian det programmet? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Ubuntu kommer ikke med GCC nei, men det er enkelt å installere via apt. gDesklets kan forøvrig også installeres via apt i Ubuntu. Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Fikk det til nå men nå får jeg en annen feilmelding når jeg skriver ./configure checking for perl... /usr/bin/perlchecking for XML::Parser... configure: error: XML::Parser perl module is required for intltool Jeg instalerte no perl ting fra ubuntu igår natt(husker dessverre ikke hva pakkenavnet var for jeg var så sykt trøtt ) og fikk fortsatt feilmelingen. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 For Guds skyld, mann, kan du ikke bruke apt? Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 hm.. hva er apt? (har ikke mye erfaring med Linux fra før) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 hm.. hva er apt? (har ikke mye erfaring med Linux fra før) apt-get (apt) er et program for Debian/Ubuntu/etc. som laster ned programmer fra en sentral FTP-server. For å bruke apt-get skriver du dette i en konsoll: sudo apt-get install program Eksempel, for å installere gDesklets skriver du sudo apt-get install gdesklets De fleste programmer finnes i apt-get, sjekk alltid der før du kompilerer noe. Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 jaok.. nå fikk jeg denne meldingen: root@SaiLAPTOP:/home/saimann # sudo apt-get install gdeskletsReading Package Lists... Done Building Dependency Tree... Done gdesklets is already the newest version. 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. root@SaiLAPTOP:/home/saimann # det ser jo ut som jeg har instalert det, men hvordan får jeg kjørt programmet? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 jaok.. nå fikk jeg denne meldingen: root@SaiLAPTOP:/home/saimann # sudo apt-get install gdeskletsReading Package Lists... Done Building Dependency Tree... Done gdesklets is already the newest version. 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. root@SaiLAPTOP:/home/saimann # det ser jo ut som jeg har instalert det, men hvordan får jeg kjørt programmet? Sjekket i programmer(applikasjoner)-menyen, tror gDesklets ligger under Tilbehør. Hvis du ikker finner den, kan du starte den med kommandoen "gdesklets" fra en kjørboks eller en terminal. Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 jaok, fant den nå. også står det "starting gDesklets" i en liten stund, også går den bort igjen. Skal det være sånn? jeg skal vel komme inn i no grafisk program? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 jaok, fant den nå. også står det "starting gDesklets" i en liten stund, også går den bort igjen. Skal det være sånn? jeg skal vel komme inn i no grafisk program? Sjekket om det ikke er et lite gDesklets-ikon oppe i høyre hjørne? Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Sjekket om det ikke er et lite gDesklets-ikon oppe i høyre hjørne? wink.gif Hemm.. fant ikke noen jeg Kanskje du kan ta en screenshot? Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 når jeg skriver ps x i terminal så kommer det opp noe om gDesklets der, så den er jo igang, men finner fortsatt ikke no icon :/ Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Sjekket om det ikke er et lite gDesklets-ikon oppe i høyre hjørne? wink.gif Hemm.. fant ikke noen jeg Kanskje du kan ta en screenshot? Her: Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 jaok, men jeg har ikke sånnt panel, for jeg har tatt vekk noen og lagt til noen. er det noen jeg må "add to panel" for og se sånne iconer? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 jaok, men jeg har ikke sånnt panel, for jeg har tatt vekk noen og lagt til noen. er det noen jeg må "add to panel" for og se sånne iconer? Ja, add to panel "Alert Area", "Varslingsområde" e.l. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 jaok, men jeg har ikke sånnt panel, for jeg har tatt vekk noen og lagt til noen. er det noen jeg må "add to panel" for og se sånne iconer? Ja, add to panel "Alert Area", "Varslingsområde" e.l. Notification Area Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 faen altså.. nå har jeg tatt på det, men det kommer fortsatt ikke opp noe der Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 faen altså.. nå har jeg tatt på det, men det kommer fortsatt ikke opp noe der Prøv å restarte gDesklets ... kan være at det ikke startet fordi ingen notification-area ble funnet. Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 har prøvd og starte maskinen på nytt, men kan ikke se noen sånn icon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå