Gå til innhold

6800Ultra eler X850XT (PE) i shuttle SN25P

Anbefalte innlegg

Hei!

lurer litt på anngående 2 kort..

skal skifte skjermkort og shuttle....

har nåværende SN95G5 og POV 6800GT

skal ha et av korte å det skal kjøpes på Netshop.no

6800ultra eller x850XT i shuttle sn25p.....

hvilket er best..

sjekk profil for mer....info om utstyr

takker for svar..!

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man får høyere fps med x850xt og det er det beste kortet i Direct 3D programmer. 6800u har best drivere til linux, og er det beste kortet til openGl programmer.

så bruker du windows, er x850xt pe det beste spille kortet.

bruker du linux, er 6800u det beste spille kortet.

det er de faktorene som er sanne, og som bør ha mest betyding på valget ditt.

men vær obs på at mange kommer til å si alt mulig rart om bedre teknologi eller bedre kjøler eller mindre bråk eller mindre bruk av strøm osv osv osv, men det meste er bare tull, og har ingen ytelses betydning.

i et nøytralt spill, altså et som ikke er laget spesielt til openGL eller D3D, vil kortene yte ca likt, bare med noen høyere fps til x850xt kortet. det vil mest sansynlig ikke vært merkbart engang.

konklusjon: velg etter opperativsystem! det er uansett bare et luksus problem!

edit: leif var her

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Tja ingen av korta? Blir det ikke litt varmt? Holder strømforsyninga da?

Kvifor i all verden skal du bytte frå 6800GT til eit bedre kort?

6800GT er eit toppkort!

Vent heller til neste generasjons skjermkort slik som R520!

Edit: esj, quota frå feil person.

Endret av Zernick
Lenke til kommentar
man får høyere fps med x850xt og det er det beste kortet i Direct 3D programmer. 6800u har best drivere til linux, og er det beste kortet til openGl programmer.

så bruker du windows, er x850xt pe det beste spille kortet.

bruker du linux, er 6800u det beste spille kortet.

det er de faktorene som er sanne, og som bør ha mest betyding på valget ditt.

men vær obs på at mange kommer til å si alt mulig rart om bedre teknologi eller bedre kjøler eller mindre bråk eller mindre bruk av strøm osv osv osv, men det meste er bare tull, og har ingen ytelses betydning.

i et nøytralt spill, altså et som ikke er laget spesielt til openGL eller D3D, vil kortene yte ca likt, bare med noen høyere fps til x850xt kortet. det vil mest sansynlig ikke vært merkbart engang.

konklusjon: velg etter opperativsystem! det er uansett bare et luksus problem!

edit: leif var her

sant nok. x850xt har endel høyere fillrate

Lenke til kommentar

Beklager å måtte skuffe deg men jeg hadde ikke valgt noen av kortene pga at det sannsynligvis bare blir mer problemer enn moro.

Både x850xt + 6800Ultra bruker en god del strøm og lager en god del ekstra varme som du sannsynligvis får store problemer med i et sånt kabinett, den eneste løsningen vil da være å velge en løsning som greier å frakte varm luft ut av kabinettet alla ICEQII serien til x800 kortene men jeg frykter at du ikke kan bruke den heller pga plassmangel.

Det skjermkortet jeg eventuelt hadde vurdert måtte da være en light versjon, kanskje en 6600Gt løsning eller en x800xl (mulig dette er et dårligere valg) kan være noe for deg.

Uansett så håper jeg du kan gi oss noen spesifikasjoner på strømforsyningen din og om du har 1 ekstra pci-e spor.

Edit : Sjekka specs på den nye shuttlen du skal bytte til, ser ut som PSU muligens kommer til å ha 0 problemer med de kraftigste skjermkortene men det er fortsatt mulig at det blir knotete pga varme og plassmangel.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Beklager å måtte skuffe deg men jeg hadde ikke valgt noen av kortene pga at det sannsynligvis bare blir mer problemer enn moro.

Både x850xt + 6800Ultra bruker en god del strøm og lager en god del ekstra varme som du sannsynligvis får store problemer med i et sånt kabinett, den eneste løsningen vil da være å velge en løsning som greier å frakte varm luft ut av kabinettet alla ICEQII serien til x800 kortene men jeg frykter at du ikke kan bruke den heller pga plassmangel.

Det skjermkortet jeg eventuelt hadde vurdert måtte da være en light versjon, kanskje en 6600Gt løsning eller en x800xl (mulig dette er et dårligere valg) kan være noe for deg.

Uansett så håper jeg du kan gi oss noen spesifikasjoner på strømforsyningen din og om du har 1 ekstra pci-e spor.

Edit : Sjekka specs på den nye shuttlen du skal bytte til, ser ut som PSU muligens kommer til å ha 0 problemer med de kraftigste skjermkortene men det er fortsatt mulig at det blir knotete pga varme og plassmangel.

Vet ikke helt hvor oppdatert du er på skjermkort er, men x850xt har en slik kjøler, som frakter varmen ut fra kabinettet og blåser den ut bak, akkurat som ICEQ serien...

Jeg har et 6800Ultra i min Shuttle, som er Intel versjonen av denne boksen, og det fungerer HELT fint her. Jeg har ikke problemer med varme. x850xt passer forresten, ettersom det jeg har lest på andre forum, og siden mitt 6800ultra passer vil jeg også tru at x850xt passer.

Mvh. Kristian

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å kjøpe et ATI kort til shuttelen fordi: Det tar fysisk mindre plass, det trekker mindre strøm, utvikler mindre varme, vifta på ati kortene er ofte stillegående stock, siden du har shuttle har du ikke anledning til å bytte denne ut med mindre du gjør modifikasjoner av shuttelen.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg ville valgt nVidia kort. Men det er vel bare fordi jeg ikke opplever noe annet en problemer med de ati korta jeg har/har hatt. Aldri noe tull med nV, iallfall ikke hos meg.

Og nå ser det jo ut til at SM3.0 har litt å si også... Dersom du har tenkt å spille det nye Splinter Cell spillet.

Uansett. Smak og behag. Men jeg kommer aldri til å å kjøpe ATI igjen. (Tror jeg)

Lenke til kommentar
Ati helt klart, bråker mindre og mindre varme. ytelsen er på lik linje(kanskje litt bedre)

Dette er ikke min erfaring ;) ATI kortene kan være vel så bråkete. Men jeg ville ikke valgt hverken 6800 Ultra eller X850 serien i en shuttle. Har du et 6800GT ville jeg holdt meg til det ellers ville jeg anbefalt X800XL. De bruker mindre strøm og utvikler dermed mindre varme enn X850XT(PE) og 6800 Ultra.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg ville valgt nVidia kort. Men det er vel bare fordi jeg ikke opplever noe annet en problemer med de ati korta jeg har/har hatt. Aldri noe tull med nV, iallfall ikke hos meg.

Og nå ser det jo ut til at SM3.0 har litt å si også... Dersom du har tenkt å spille det nye Splinter Cell spillet.

Uansett. Smak og behag. Men jeg kommer aldri til å å kjøpe ATI igjen. (Tror jeg)

vel som sakt mitt POV 6800GT er jo et Konge KORT, skifter egentlig bare fordi jeg SKAL over til pci-express, før jeg taper for mye penger på systemet mitt.

vel, har en liten følelse for at jeg tar pov 6800Ultra....

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor oppdatert du er på skjermkort er, men x850xt har en slik kjøler, som frakter varmen ut fra kabinettet og blåser den ut bak, akkurat som ICEQ serien...

Jeg har et 6800Ultra i min Shuttle, som er Intel versjonen av denne boksen, og det fungerer HELT fint her. Jeg har ikke problemer med varme. x850xt passer forresten, ettersom det jeg har lest på andre forum, og siden mitt 6800ultra passer vil jeg også tru at x850xt passer.

Mvh. Kristian

vel, Nvidia, er jo topp of the line da....

men må ha dual dvi da....!

vel som sakt det er ingen Ati kort med dual dvi å få for øyblikket så da,....

men hva er varmen på ditt XFX 6800Ultra kort?

Lenke til kommentar
Ati helt klart, bråker mindre og mindre varme. ytelsen er på lik linje(kanskje litt bedre)

Dette er ikke min erfaring ;) ATI kortene kan være vel så bråkete. Men jeg ville ikke valgt hverken 6800 Ultra eller X850 serien i en shuttle. Har du et 6800GT ville jeg holdt meg til det ellers ville jeg anbefalt X800XL. De bruker mindre strøm og utvikler dermed mindre varme enn X850XT(PE) og 6800 Ultra.

da hadde de ATI kortet du prøvde dårlig kjøler, et ATI kort har mindre Watt forbruk, å vil da selvsagt(fysikkens lover) utvikle mindre varme, og bruke mindre strøm. Det går det ikke ann å diskutere på!

Lenke til kommentar
da hadde de ATI kortet du prøvde dårlig kjøler, et ATI kort har mindre Watt forbruk, å vil da selvsagt(fysikkens lover) utvikle mindre varme, og bruke mindre strøm. Det går det ikke ann å diskutere på!

Hadde det vært riktig så hadde det vært dumt å diskutere ja. Jeg er bare ikke enig i at det er et udiskutabelt faktum.

Fra hardwareanalysis

ATI’s attempt at making a cooling solution similar to these has, in our opinion, however fallen short on a few accounts. Firstly the fan is audible over the other fans running in our test system when the graphic card is idling and clearly spins up to a high rpm when taxed to the fullest. We’ve seen this happening when mounting the X850XT PE inside a typical mid tower case, with adequate airflow, and case side-panels mounted. Secondly the graphic card produces a substantial amount of heat, more so than any other graphic card we’ve tested to date.

Her ser du at selv om X850XT PE bruker mindre strøm idle enn 6800 Ultra bruker det mer under full load:

power.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...