Gå til innhold

Mac eller Dell (trenger skrivemaskin)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en kompis som vurderer å kjøpe seg en iBook til omkr 12000,-. 15" skjerm, 512 (768?) MB minne osv osv. Er dette et godt kjøp? Har inntrykk av at man får mer for pengene dersom man velger x86-plattformen i stedet. Han trenger jo egentlig bare en skrivemaskin...

Mitt foreløpige råd til ham er han skal kjøpe seg den billigste laptopen han overhodet kommer over - ser feks at de enkleste bærbare Dell'ene går til under 6000 kr! Så vil ha sitte igjen med en del kroner slik at han kan oppgradere sin gamle stasjnære pc med en athlon64, 1Gig ram og tilhørende hovedkort.

Noen som har noen synspunkter på dette? Hva er best - en iBook eller to billigpc'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt foreløpige råd til ham er han skal kjøpe seg den billigste laptopen han overhodet kommer over - ser feks at de enkleste bærbare Dell'ene går til under 6000 kr! Så vil ha sitte igjen med en del kroner slik at han kan oppgradere sin gamle stasjnære pc med en athlon64, 1Gig ram og tilhørende hovedkort.

Jeg ville ha gått for den siste, hvis du skal bruke den til skriving/arbeid er det et bra valg, for da får han også bedre stasjonær pc. Så jeg ville ha gjort det :) Man trenger jo ikke punge ut 12000 for en mac som man bare skal skrive på.

Lenke til kommentar
iBook har forøvrig 12 eller 14" skjerm, ikke 15".

Åja :)

Min oppfatning er i hvertfall at en mac er sikkert bånn solid og vel og bra, men hvis man er ute etter ytelse på en bærbar må man allikevel fleske ut for ekstern harddsik mm. :hmm:

Eller er det best å putte alle penga en plass, for å få så mye ytelse og gøy som mulig fra en enkelt boks?

Lenke til kommentar

Dell: hvis han vil ha en billig skrivemaskin

Apple: hvis han vil ha en solid skrivemaskin

Byggekvalitet på inspiron er vel ikke kjent for å være verdens beste...

Ibookene er kjent for å være solide, ha god batterilevetid og generelt ha lavt lydnivå og være behagelige å bruke. Selv mener jeg det er mye viktigere enn rå ytelse når det er snakk om en "skrivemaskin".

Lenke til kommentar

Hei!

broren min kjøpte seg en 12" ibook på eplehuset i trodheim rundt juletider til ca 9000,- og det er det beste kjøpet han har gjort! Han har hatt to bærbare før og hadde lyst til å prøve mac. Tenke seg en bærbar uten virus! Så nå er jeg også lysten på mac, men jeg har så lyst på en Zepto eller tundar 1559! ;)

bmp

Endret av BMP
Lenke til kommentar

Kjøpte en 12" iBook G4 på forsommeren i fjor, og fikk en Tundra 1557 på jobben like før jul. Tundraen yter rått, men jeg velger ALLTID mac'en når jeg skal skrive. Den er liten, lett og har et vært behagelig tastatur å skrive på. Dessuten er batterilevetiden god.

Til skriving ville jeg anbefalt iBook. Det er en maskin man blir glad i!

Velg 12" ikke 14. Oppløsningen er den samme - det du kjøper er rett og slett dødvekt. Skrev en liten review da jeg mottok ibooken. den finner du her.

Endret av Zuzu Petals
Lenke til kommentar

jeg kjøpte meg en brukt Dell latitude c400 på ebay i usa, til sammen 5000,- og da fikk jeg en 1.2ghz ultra-portabel med 512mb ram på 1,6kg. Utmerket til enkle oppgaver som f.eks. skriving, se film på toget osv. Er så glad i den jeg... :love:

Lenke til kommentar
Tenke seg en bærbar uten virus! Så nå er jeg også lysten på mac, men jeg har så lyst på en Zepto eller tundar 1559! ;)

bmp

Det mest utbredte og farligste viruset er det som har lankene sine på tastaturet. Dette viruset har også den egenskapen at det frivillig og ukritisk slipper andre virus inn i PCen.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Velg 12" ikke 14. Oppløsningen er den samme - det du kjøper er rett og slett dødvekt.

Det du sier der er intet annet enn kloke ord. Det er med forundring jeg ser folk kjøpe 15" laptops med XGA oppløsning.

Da jeg kjøpte laptop sist, stod det mellom 12" XGA(+?) eller 17" UXGA. Gikk for det siste, men det var mest på grunn av at jeg bruker mye verktøylinje-intensive(er det et ord?) programmer.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært litt "mot mac" for å si det sånn, og har ment at du kan finne en pc som kan gjøre det samme like bra eller bedre. Det stemmer for så vidt det, men jeg har begynt å like mac litt. Byggekvaliteten, det at du forholder deg til et firma med både hw og sw, at hw og sw passer så godt sammen, operativsystemets løsninger for kontorapplikasjoner og native pdf-støtte.

Vil kammeraten din ha en litt annerledes skrivemaskin, som er stabil og god, kjøper han mac.

Vil han ha en billig maskin som er bra nok, kjøper han en vanlig intel/amd laptop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

er han ute etter en billig skrivemaskin så holder han seg langt unna mac.

billigste ibook koster 8790 på eplehuset.no og er ikke akkurat fullspekket, fungerer altså ypperlig som skrivemaskin, en tilsvarende pc laptop som dekker samme behov ligger på 6000kr

Lenke til kommentar

En faktor som må medregnes her, er at kammerat også har en stasjonær pc som trenger oppgradering.

Jeg tenker at en combo av billig-bærbar og oppgradert pc - tilsammen 12000kr, gir mer morro enn en enkel iBook til 12000...eller tar jeg feil? Vil han sitte igjen med to dårlige pc'er til 6000 hver? :hmm:

Har en ibook mer muskler enn en budsjett-oppgradert pc, med 1gig ram, athlon 64/3000 og tilhørende hovedkort? :hmm:

Hvor mye mer ytelse for penga får man i stasjonære pc'er egentlig? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

man kan få en god del ytelse for en billig penge når det gjelder stasjonære pcer.

forøvrig mener jeg at han burde gå for en løsning hvor han kjøper en billig bærbar pc,gjerne til rundt 7000kr (som passer perfekt til skriving), for så å investere i hw til den stasjonære pcen som han så kan bruke til spill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...