Gå til innhold

Mageler 4GB på hardisken

Anbefalte innlegg

Fant ikke helt ut hvilket forum eg skulle plassere dette i, så jeg plasserte dette her

På Lokal disk D så skal det være en total størrelse på ca 29GB, men når eg legge i sammen ledig plass og brukt plass(merkete alt så på egenskaper) så ble det bare 25GB så hvor er de siste 4GB?

Jeg har tømt papirkurven, viser også skjulte filer så de blir også regnet med.

Er det noen som vet. Hva skal eg gjør for å få igjen plassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant ikke helt ut hvilket forum eg skulle plassere dette i, så jeg plasserte dette her

På Lokal disk D så skal det være en total størrelse på ca 29GB, men når eg legge i sammen ledig plass og brukt plass(merkete alt så på egenskaper) så ble det bare 25GB så hvor er de siste 4GB?

Jeg har tømt papirkurven, viser også skjulte filer så de blir også regnet med.

Er det noen som vet. Hva skal eg gjør for å få igjen plassen.

Har du en 30Gig disk i feks en bærbar fra packard bell? Om du har kjøpt ferdig-pc i butikk, så er det en del produsenter som benytter et par gigabyte til en gjenopprettingspartisjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Maskinen er ikke kjøpt "ferdig-pc." Hardisken er på 120GB, men er delt inn i 4 partisjoner (eller hva det nå enn heter). Er der noen måter slik at jeg slipper å formatere (må begynner å instalere spill og programmer omigjen)?

Har hørt at det kan være Norton som tar plassen, og at man skal trykke på empty protected files. Men kan ikke finne ut hvor man kan gjør det.

Jeg har instalert og avinstalert en del programmer i det siste, kan det være det som gjør det?

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar

er det ikke sånn at HD produsenter regner en megabyte som 1000 kilobytes.

Mens Microsoft regner det som at det er 1024 Kilobytes i en Megabyte?

vet ikke helt men det var vel noe sånt som gjorde at alle disker vil ha litt mindre plass enn oppgitt..

Lenke til kommentar

Vet ikke om det hjelper, men du kan skru av System Restore. Det tar mye plass, alt ettersom hvor stor harddsik du har.

Hvis du ikke vet hvordan kan jeg si hvordan: Høyreklikke "My Computer"->Properties->System Restore->Turn off system restore.

Du finner det sikkert ut hvis du har norsk os.

Lenke til kommentar

Du har altså en 120 gig disk som er delt opp i 4 partisjoner a 30 gig. Mangler du 4 gig totalt eller på hver disk. Eller på en av diskene?

Om nr 1 eller 3 er tilfellet, så er dette helt normalt når man regner om fra diskprodusentgigabyte til windowsgigabyte.

Lenke til kommentar

så totalt mangler du 6 gigabyte av 120.

Da tror jeg alt er normalt jeg :). En harddisk er nemlig på 120 000 000 000 byte, men windows leser 1024 byte i en kilobyte, 1024 kilobyte i en megabyte osv. Om man da regner om 120 milliarder byte til windows-gigabyte er det 111,7 gigabyte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...