Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan endre Subnet mask?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter med en bærbar med trådløst kort hvor subnet mask er 255.255.0.0 og skal koble meg opp på et aksesspunkt med subnet mask 255.255.255.0. Hvordan kan jeg permanent endre dette på min bærbar?

mvh Trygve

Hvis du har på dhcp (at du skal motta ip-adresse) så settes også denne av dhcp-server (antar du sikkert har noe sånt som 169.254.x.x ip med 255.255.0.0 noe som er microsoft sin måte å si at det ikke finnes noen dhcp-servere)

Lenke til kommentar
Hvis du har på dhcp (at du skal motta ip-adresse) så settes også denne av dhcp-server (antar du sikkert har noe sånt som 169.254.x.x ip med 255.255.0.0 noe som er microsoft sin måte å si at det ikke finnes noen dhcp-servere)

Det er innstilt på å motta IP-adresse automatisk.

Kan jeg endre til 255.255.255.0 permanent slik at jeg får kontakt med aksesspunktet? I tilfelle hvordan er oppsettet?

Lenke til kommentar

Det er innstilt på å motta IP-adresse automatisk.

Kan jeg endre til 255.255.255.0 permanent slik at jeg får kontakt med aksesspunktet? I tilfelle hvordan er oppsettet?

Altså, jeg kan garantere deg at du ikke kommer på nett kun ved å endre subnetmask fra 255.255.0.0 til 255.255.255.0 .. Hvis du ikke kommer på nett har du andre problemer.

Hvis du faktisk ønsker å sette subnetmask så settes denne på samme sted som man setter IP-adresse.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen mulighet (som jeg kjenner til) i Windows som lar deg overstyre de adressene som DHCP serveren gir deg. Dessuten skal ikke DHCP serveren bry seg om subnet mask når den tildeler IP. Det som kanskje skjer i ditt tilfelle er at ved oppstart av maskinen så finner det ikke noe nett, og så tildeler Windows en IP til seg selv. Dennne IP-en har subnet mask 255.255.0.0.

Når du da skal kople til så burde tilkoplingsprogrammet fikse resten. Men hvis du bruker noe ustandardisert og uoppdatert proprietær software fra en eller annen ching-chong produsent så kan det jo være at det ikke fungerer (av mange grunner). Da kan du prøve å gå på Start -> Kjør, og skrive

ipconfig /release

Dette vil nullstille IP-adressen din, og gjøre at du er klar til å motta ny. Men som sagt er dette egentlig ikke nødvendig.

Endret av muffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...