Gå til innhold

Sprøsmål om mobilmerker

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål om mobilprodusentene som jeg håpet noen visste svare på.

1. Fra vilket land kommer Nokia, Samsung, Siemens, og Sony Ericsson?

2. Når ble de opprettet. Fint om noen da vet når både Ericsson og Sony Ericsson ble opprettet

3. Hva var den første mobiltelefonen fra dem?

4. Hvem kom først med fargeskjerm, 3G,, touchscreen, MP kamera, og minnekort?

5. Hva er den minste telefonen dems, og hvem av dem er minst?

Kommer sikkert på noen flere spørsmål etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Nokia er finsk. Samsung er fra (sør?)-korea. Siemens er tysk. SonyEricsson er japansk-svensk.

2: Nokia ble grunnlagt i 1865.

3: Vi har allerede en tråd om den første mobilen. Det er vanskelig å definere hva den første mobiltelefonen er.

4: Siemens først med fargeskjerm i norge. Nokia først med 3G i norge ved 6650. Siemens først med mp-kamera i Norge med S65 (evt. Nokia med 7610 om den teller). Siemens var vel først med minnekort, med SL45.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

1.Nokia kommer fra Finland (med sete i Keilaniemi.

Nokia ble grunnlagt i 1865 og drev på med noe trægreier før de gikk over til gummi og diverse andre snålerier. De startet vel med utvikling av ulike teleprodukter i slutten av 80-tallet og gikk gradvis over til NMT; noe som fikk dem i en økonomisk stor knipe. Deretter gikk de over til GSM og resten er vel historie.

Siemens AG er en gigantisk produsent av det meste egentlig; verdens største elektronikk produsent. I rommet jeg befinner meg nå fks. så har vi noen Siemens ovner. Stammer fra Tyskalnd.

Siemens ble startet i 1847 av Carl von Siemens; ved å lage en forbedret Telegraf... Og utviklingen til telefoner har vel egentlig kun gått derfra, og oppover.

Samsung ble grunnlagt den 1 mars 1938 og er basert i Sør-Korea. Samsung gjør/har gjort; i likhet med Siemens/Nokia mye rart.. Bla. var de med å bygde Petronas Towers....

Ericsson ble grunnlagt i 1876, svensk basert telecom firma. Lenge den store kongen; helt før Nokia bet seg innpå og Ericsson havnet i en knipet.

Sony Ericsson ble grunnlagt i 2001 av skappkjørte Ericsson og Sony. Stammer vel både fra Japan/Sverige, siden Sony eier 50% og Ericsson like mye... Men offisielt så har SE hovedsetet i London.

Edit: Nå ble jeg passe lei å lete fram info og skrive; samtidig som jeg har en del annet å gjøre; så resten av svarene får komme en annen gang ;) (Dessuten står flere av svarene på de URL'ene)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...