Gå til innhold

Ubuntulinux - gratis cd i posten?

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte 15 cder forrige gang, og har 3 igjen. Må jo spre når man har sjansen! Har bestilt 15 til nå med hoary! Tar vel et par måneder før jeg ser noe til de men.

Jeg vil ikke si at man utnytter dette ved å bestille mange på en gang. Det er tross alt 15 cder som er default! Og i tillegg så blir man oppmuntra til å bestille mange på en gang fra sida dems. Tror ikke det er så mange som bestiller 15-20 cder hvis de ikke har tenkt å gi bort en del av dem. Hva skal man med 20 cder selv? Dette er ment for og spres, og det virker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig fint at Ubuntu har et slik tilbud, men er det ikke bedre å bare laste ned en ISO istedenfor å vente i mange uker, eller måneder på CD'ene?

Ubuntu er jo en Debian fork så man oppdaterer jo bare installasjonen når det kommer en ny versjon, man laster jo ikke ned en ISO hver gang man skal oppdatere? Skal man installere Ubuntu på nytt så holder det jo med en gammel CD, man oppdaterer jo bare etter installasjonen til nyeste versjon.

Lenke til kommentar
Det er veldig fint at Ubuntu har et slik tilbud, men er det ikke bedre å bare laste ned en ISO istedenfor å vente i mange uker, eller måneder på CD'ene?

For de med hurtig linje, ja.

Noen andre poenger med disse CD-ene er jo at Ubuntu ønsker folk skal ha ti kopier, som de så kan gi videre til venner og kjente, og på den måten skaffe Ubuntu flere brukere.

Dette er, i følge mitt syn, en vinn-vinn-situasjon, både for Ubuntu og for folk som oss, og de som ønsker å prøve Linux, men synes det er skremmende med ISO-filer og lignende.

Lenke til kommentar
Men kom igjen da folkens; ikke utnytt det faktum at det er gratis - noen betaler for dette, og jo flere som suger til seg mye mer enn de trenger jo færre vil få.

Hele ideen til Ubuntu med denne CD bestillingen er at man skal bestille mange, og gi bort til venner og kjente... på den måten sprer man det glade budskap til også de som lar seg skremme av ord som FTP og ISO, eller til de stakkarene som fortsatt sitter på 64K linje, men har lyst til å prøve noe annet enn gamle Mandrake/Fedora distribusjoner som kommer med et eller annet steindyrt PC blad hos Narvesen.

Så bestill i vei, men ikke sitt å knug på CD'ene, hold av et par til deg selv av hver plattform (Intel, AMD64, PowerPC) og gi bort resten til venner og kjente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Kunne ikke bestille mer enn en av hver jeg. Da sa den at jeg hadde bestillt et stort antall cder og at jeg måtte sende epost med grunner til hvorfor jeg skulle ha så mange. men bestilte en for ppc og en for x86.

Lenke til kommentar

"For det første er eg interresert i å høyre litt om Ubuntulinux. Korleis er denne? Er han stabil? Egnar han seg til ein som stort sett surfar og programmerar? Korleis er brukarvennlegheita?"

Har kjørt Ubuntu en liten stund. Veldig stabil er min erfaring, dersom man ikke bruker programmer med lyd da. Hoary er den første Linux' jeg har prøvd som er brukervennlig. Tidligere synes jeg alltid det har vært knot med forskjellige ting som skulle mountes. Hoary/Gnome2.11 tar seg av det der veldig bra, og jeg føler jeg har tatt skrittet ut av steinaldern. Sikkert helt topp om du skal surfe og programmere.

Håndtering av lyd er et problem. Grunninnstillingen med ESD er ikke særlig stabil. Det er lett å skru av esd, som gir bedre lyd, men mister da mulighet til å kjøre flere lydkilder samtidig. Mulig man kan sette opp alsa bedre(kanskje med hw mixing), eller installere f eks jack audio connection kit. Men har ikke fått til en god løsning.

Så er det alltid knot å stille inn x-confen til nvidias drivere, grrrrrrr. Jeg har ikke TV-ut!

Lenke til kommentar
Håndtering av lyd er et problem. Grunninnstillingen med ESD er ikke særlig stabil. Det er lett å skru av esd, som gir bedre lyd, men mister da mulighet til å kjøre flere lydkilder samtidig. Mulig man kan sette opp alsa bedre(kanskje med hw mixing), eller installere f eks jack audio connection kit. Men har ikke fått til en god løsning.

Anbefaler deg å bruke dmix. Det er ALSA sin lydmixer.

For å få hw-mixing så må du ha et lydkort som støtter dette. Creative serien er gode og billige kort.

God dmix guide:

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_ALSA_sound_mixer_aka_dmix

Lenke til kommentar
Ok, da har jeg god mangfoldig lyd jeg og. Super lyd faktisk.  Tusen takk for hjelp. Ubuntu er bedre enn man tror

ALSA har vel lite med Ubuntu å gjere...

Eg har berre eit integrert SiS lydkort på eit ASUS-hovudkort så eg tvilar eg kan bruke dmix... :dontgetit:

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Eg har berre eit integrert SiS lydkort på eit ASUS-hovudkort så eg tvilar eg kan bruke dmix...  :dontgetit:

Ser ikke noen grunn til at det skulle være noe stort problem. Software mixing er vel ment å være tilnærmet uavhengig av hardware?

Lenke til kommentar
Eg har berre eit integrert SiS lydkort på eit ASUS-hovudkort så eg tvilar eg kan bruke dmix...  :dontgetit:

Ser ikke noen grunn til at det skulle være noe stort problem. Software mixing er vel ment å være tilnærmet uavhengig av hardware?

Å, så dmix er software-mixing?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Å, så dmix er software-mixing?

Jepp ;)

Hm, får vel prøve meg på det når eg gidd.

Kvifor er ikkje dmix standard i distroar istaden for ESD (GNOME) eller aRts (KDE)?

Du svarte vel egentlig på ditt eget spørsmål ;) Fordi GNOME og KDE har sine egne miksere.

Dmix er iallefall helt overlegen ESD/aRts.

EDIT: Man kan bruke dmix sammens med ESD/aRts.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...