perkh Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Min første mibiltelefontelefon ble kjøpt i 1999, og valget falt på en Motorola (fordi den var på tilbud). Etter en måned hadde jeg fått nok. Utrolig rotete menyer. Fullstendig ulogisk, og lite brukervennlig. Etter det har det kun vært Nokia på meg. Vanvittig deilig brukergrensesnitt! Er ikke fanatisk når det gjelder merker, så her om dagen ble jeg fristet til å kjøpe en Samsung (som et tillegg til min 6230). På mange måter en fin telefon. Smekker og liten. Flott sak. MEN: Jeg må nok en gang konstatere at enkelte produsenter, selv i 2005, rett og slett ikke unngår de enkleste fallgruver. Samsungen krever noen flere bekreftelser for hvert valg på menyen. irriterende. Samsungen har som standard T9 når du starter en ny melding. Man kan ikke en gang for alle velge bort T9. Nok en irriterende og unødvendig flaw. Men kanskje det mest graverende: Stor bokstav etter punktum! Herregud, Samsung Hvorfor? Hvorfor?? Hvorfor klarer dere ikke dette? Endel andre ting med Samsung er kjempebra, men de nevnte tingene har gjort at jeg er styrket i min tro: Når det gjelder logikk, menyer og brukervennlighet, så har Nokia kun konkurranse fra SE. Alle de andre produsentene må sende sine produktutviklere på voksenopplæring. Det kom et lettelsens sukk over mine lepper da jeg la Samsungen i skuffen, og lette frem min 6230. Hvor lang tid det tok før jeg gjorde det? Tre dager. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 jeg synes ikke akkurat nokia er så bra iforhold til SE. måtte nettopp låne en 6310 mens K700i var på repp og gud bedre så vanskelig menyen der var iforhold til K700. mye mer tungvinn, tar lengre tid å finne fram osv. synes SE menyen er mye mer logisk og raskere. ps har også hatt flere nokia'r før og skal aldri mer ha nokia. Lenke til kommentar
Paranoid Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 perkh Tror du tar mer feil enn du er klar over. Nokia sine menyer er jo helt utrangerte, og brukervennligheten er jo ikke helt som hos SE og Siemens. Det er vel bare på S60 telefonene at menyen er bra. Jeg bruker en del forkjelige telefoner både fra Nokia, SE og Siemens gjennom jobben og privat så en del erfaringhar jeg. Til og med min mor som er over 60 ble glad når hun byttet fra Nokia til Siemens. Lenke til kommentar
perkh Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Joda, jeg registrerer at SE-eiere er svært fornøyde, og det har de sikkert en grunn til. Faktisk var min eneste grunn til IKKE å kjøpe en SE styrepinnen i midten. Likte den absolutt ikke, og liker personlig firkanten på 6230 veldig mye bedre. Men, dette er smak og behag. Jeg er bare så overrasket over de andre produsentene. Er det virkelig så vanskelig å unngå de mest elementære feil. Synes det er SÅ merkelig. Vurderer de aldri konkurrentenes telefoner? Lenke til kommentar
perkh Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Vel, kona hadde en Siemens. Synes den var i samme klasse som Motorola. Tror nok ikke det er lenge før Siemens dropper mobiltelefoner. Enten det, eller så må de gjøre noe drastisk. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Tror ikke jeg noen gang kommer til å bytte tilbake til Nokia etter at jeg fikk min første Siemens Nå har jeg Samsung D500 og jeg ble ikke like glad etter den kom i hus som jeg var da Siemens kom i hus... Lenke til kommentar
Paranoid Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Vel, kona hadde en Siemens. Synes den var i samme klasse som Motorola. Tror nok ikke det er lenge før Siemens dropper mobiltelefoner. Enten det, eller så må de gjøre noe drastisk. Hvor lenge sia var det? Siemens sine menyer er vel de ekleste og mest tilpassnings vennlige som finnes. Selv SE har lært litt der selv om du neppe finner noen der som vilinnrømme det. Lenke til kommentar
perkh Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Må gjøre en liten retrett her: vi har alle vår smak, og bra er det. Vi skal alle trives med vår telefon. Denne tråden ble vel startet fordi jeg irriterte meg over de lille feilene i Samsungen jeg kjøpte. Små ting, men de irriterte meg SÅ grenseløst. Så alle eiere av andre telefoner: bra hvis dere er fornøyde. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Nokia er greie mobiler på en slik måte; men det er egentlig både SE og Siemens (og i den senere tid Motorola) Å trekke ut disse som sorte får blir dermed litt feil... Samsung derimot; vel de stiller i en særklasse... Det er tross alt et par grunner til at jeg ikke eier, eller har eid en Samsung i lang tid; så når det gjelder Samsung og tullefeil- så står jeg (m/flere) mannsterkt bak deg. Du er ikke den eneste som erger seg. Selv synes jeg at Symbian er svært gode til å lage menyer osv. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Det om menyene til Nokia kan det være forskjellige meninger om. Series 40 menyen syns jeg er elendig! SE er MYE bedre der. Samsung har jeg ikke hatt, og har bare testet litt, så jeg skal ikke si noe der, men jeg syns at s40 er noe av det værste manysystemet som er (litt overdrevet) Og som du sier, "er det bare Nokia som kan lage mobiltelefoner?" Ja, kanskje det, men ser du på de litt mer avanserte modellene så vil jeg si at Nokia kan lage mobiltelefoner, og det er alt. 9500 og 7710 ble ikke akkurat róst av itavisen når de testet den, og mange nettsteder har uttalt seg om at Nokialager spuertrege mobiler. Og hvordan gikk det med 7700? Total fiasko! Den kom ikke på markedet en gang! Så etter min mening kan Nokia lage mobiltelefoner, men bare hardwaredelen, og så kan de lage litt smartphone også, for bl.a. 6630 er jo bra, men PDA? Nei! Har en 9210i, og mensystemet er Veldig irriterende. Det finnes ikke en hovdmeny når den er åpen! Hadde Nokia kunnet lage PDAer som kunne tenke seg å være kjappe innimellom så hadde jeg valgt Nokia fremfor SE, men det ser ikke ut til at Nokia kan koste på noen kroner med en større prosessor Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Det om menyene til Nokia kan det være forskjellige meninger om. Series 40 menyen syns jeg er elendig! SE er MYE bedre der. Samsung har jeg ikke hatt, og har bare testet litt, så jeg skal ikke si noe der, men jeg syns at s40 er noe av det værste manysystemet som er (litt overdrevet) Er enig med deg i at Series 40 er utdatert sammenlignet med mange andre. Men, har du hatt Nokia siden 90-tallet er det menysystemet så godt banket inn i hjernen at det for mange er det eneste logiske systemet. Og jeg tror det er derfor de fortsatt klamrer seg fast til serie 40, selv om det finnes mer oversiktlige alternativer. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Hadde Nokia kunnet lage PDAer som kunne tenke seg å være kjappe innimellom så hadde jeg valgt Nokia fremfor SE, men det ser ikke ut til at Nokia kan koste på noen kroner med en større prosessor Jeg tror faktisk at hvis du ser på de nyeste S60-modellene til Nokia så vil du nok kunne finne prosessorer som er raskere enn de du finner i modeller fra SE. Btw, hvordan er cpu'en i P910i sammenlignet med den som sitter i 6680/6630? Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Hadde Nokia kunnet lage PDAer som kunne tenke seg å være kjappe innimellom så hadde jeg valgt Nokia fremfor SE, men det ser ikke ut til at Nokia kan koste på noen kroner med en større prosessor Jeg tror faktisk at hvis du ser på de nyeste S60-modellene til Nokia så vil du nok kunne finne prosessorer som er raskere enn de du finner i modeller fra SE. Btw, hvordan er cpu'en i P910i sammenlignet med den som sitter i 6680/6630? En ting først. Syns 6630 6680/6681 og de der er mer smartphone enn PDA. De jeg tenker på som PDA er 7700, 7710 og Communicator-serien. Jeg har ikke fått testet verken 6630 eller 6680, men jeg syns P910i er grei. Den kunne ha vært raskere, 156 Mhz er ikke mye å skryte av, men til de vanlige funksjoenene er den grei. Når du slår den av å på er den ulidlig treg, men ellers går det greit. Sammenlikner du den med 9210i,( som har omtrent like stor prosessor som 9500?) så er den kjappere. Den går fortere i menyene, åpner ting kjappere og slår seg på kjappere. Mener å ha hørt at 6630 har 220 Mhz prosessor så er det overlegent i forhold til P910i. Syns egentlig det er dumt at P-serien ikke har større prosessor ved tanke på at den skal være et alternativ til Qtek 9090 som har 400 Mhz. Men jeg vil anta at 6630, og de fleste series 60 telefonene er litt raskere enn P910i, men at den er raskere enn 77xx og 9xxx Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Det er vel ingen hemmelighet at Samsung KUN kan design. Telefonene er jo fulle av åpenbare mangler og feil. Har en Samsung D410 som er knallstilig utseendemessig, og MEGET fine menyer etc. Men så var det dette med mangler og feil: - Kan ikke sende eller motta bilder/filer (har infrarød) - Kan ikke vise et bilde over hele skjermen, eller zoome - Midterste navigasjonsknapp fungerer ikke som OK-knapp. En så sentral knapp har de valgt å kun la fungere i "standby" som en snarvei til WAP... - Ved start av tekstmelding er T9 på, og STORE bokstaver på. Begge disse må skrus av før jeg kan starte med skrivingen. - Mangler bluetooth (det mangler vel de fleste samsung) - Ingen "slumre"-funksjon på vekkerklokken - Kan ikke vibrere samtidig som ringetone - Kameraet er tungvindt/vanskelig å bruke - "Lydløs"-funksjonen på telefonen har vibrering på. Siden vibreringen bråker ekstremt høyt, er lydløsfunksjonen faktisk ganske meningsløs... - Hvis du skal ha klokke på "standby"-skjermen, MÅ du bruke et forhåndsdefinert bakgrunnsbilde (som du fort går litt lei). Endret 11. april 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Har en Samsung D410 som er knallstilig utseendemessig, og MEGET fine menyer etc. Men så var det dette med mangler og feil: Men så har jo alle produsenter en viss utvikling da. Min D500 i forhold til din D410: - Kan ikke sende eller motta bilder/filer (har infrarød) D500 kan - Kan ikke vise et bilde over hele skjermen, eller zoome D500 kan - Midterste navigasjonsknapp fungerer ikke som OK-knapp. D500 kan - Mangler bluetooth (det mangler vel de fleste samsung) D500 har - Ingen "slumre"-funksjon på vekkerklokken D500 har dette også - Kameraet er tungvindt/vanskelig å bruke D500: 2 klikk på hurtigknapp og bilde er tatt og autolagret. Enkelt og greit. - "Lydløs"-funksjonen på telefonen har vibrering på. Siden vibreringen bråker ekstremt høyt, er lydløsfunksjonen faktisk ganske meningsløs.. D500: Valgfritt - Hvis du skal ha klokke på "standby"-skjermen, MÅ du bruke et forhåndsdefinert bakgrunnsbilde (som du fort går litt lei). Ikke på D500 Så disse argumentene holder rett og slett ikke mot Samsung lenger. T9 er litt knotete fremdeles (ikke stor bokstav etter punktum osv), men dette er en såpass ubetydelig ting for de fleste at det oppveies av den fantastiske Samsungkvaliteten og det nydelige designet. Menyene er også flotte, samme som SE og Siemens nå har brukt en god stund og som Nokia hermer etter på nye mobiler (S60 og alternativ på 6230 f.eks.) Alt i alt er ikke Nokia mye å trakte etter etterhvert, da spesielt grunnet plastikkfølelsen på telefonene og den forferdelige kvaliteten. Lenke til kommentar
genser Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jepp, det du påpeker er fjernet. Så står man alikevel igjen med noe, som jeg ikke vil si er tull. Stavefeil i menyen (ikke viktig i bruk, men totalt unødvendig). Feil med "Begrenset tilgang" hindrer bruk av mobilen. Kun spesielle ringelyder støtter både ringing og vibrering samtidig (rett meg om dette er feil). Av disse feilene vet jeg det er litt endret i FW, men så må man også kunne trekkes for minus på startproduktet. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 T9 er litt knotete fremdeles (ikke stor bokstav etter punktum osv), men dette er en såpass ubetydelig ting for de fleste at det oppveies av den fantastiske Samsungkvaliteten og det nydelige designet. Å påstå at T9-feilene er ubetydelige er vel som å påstå at motoren er ubetydelig i en bil - satt litt på spissen. Jeg har 3 venner som brukte "løp og kjøp"-mentaliteten da D500 kom på markedet. Javisst er den griselekker og menyene er blitt fine osv.! Men nå har de alle et ønske om å kvitte seg med den pga. div. smårusk, men hovedsaklig T9-ordlisten. Det er "helt på trynet" at de etter SÅ mange påpakninger fra ALLE verdens mobiltestere enda ikke har klart å få til stor bokstav etter punktum, og ikke nok med det - du kan ikke gå tilbake og editere et ord. Skal du endre et ord du har skrevet må du jammen slette hele ordet, for så å skrive det på nytt. Og med tanke på at dagens ungdom (og stadig flere voksne) bruker SMS-funksjonen 90 % av tiden de bruker telefonen blir det for dumt å påstå at dette er ubetydelig. Og som arehei nevner; å prestere noe sånt som å få til en skrivefeil i meny-valgene - det beskriver bare hvilken kvalitet Samsung står for på software-siden. Det er totalt uakseptabelt og jeg ville irritert meg grønn over det. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Nokia har veldig brukervennlige grensesnitt, men er ikke alltid like avanserte Nokias programmer er fulle av bugs og annen dritt, men er veldig enkle å bruke SE derimot, har noe vanskeligere menyer, mne har også mye bedre telefoner Selv liker jeg også Nokia best, men det er av andre grunner Lenke til kommentar
Werable Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 jeg synes ikke akkurat nokia er så bra iforhold til SE. måtte nettopp låne en 6310 mens K700i var på repp og gud bedre så vanskelig menyen der var iforhold til K700. mye mer tungvinn, tar lengre tid å finne fram osv. synes SE menyen er mye mer logisk og raskere. ps har også hatt flere nokia'r før og skal aldri mer ha nokia. Ehh...blir jo totalt bak mål å sammenligne de to telefonene! Blir som å sammenligne 6230 med en Ericsson t39. Du må ta i betraktning at det skjer mye på mobilfronten i løpet av noen år, og det er hvertfall 3 år siden N6310 var ny på markedet. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 jeg synes ikke akkurat nokia er så bra iforhold til SE. måtte nettopp låne en 6310 mens K700i var på repp og gud bedre så vanskelig menyen der var iforhold til K700. mye mer tungvinn, tar lengre tid å finne fram osv. synes SE menyen er mye mer logisk og raskere. ps har også hatt flere nokia'r før og skal aldri mer ha nokia. Ehh...blir jo totalt bak mål å sammenligne de to telefonene! Blir som å sammenligne 6230 med en Ericsson t39. Du må ta i betraktning at det skjer mye på mobilfronten i løpet av noen år, og det er hvertfall 3 år siden N6310 var ny på markedet. Men de nye telefonene har samme menyene. Det var vel det som var poenget? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå