Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Jeg har tre harddisker. To samsung og en Seagate. Alle er IDE. Seagaten (200gb 7200 rmp 8mb cache) fungerer veldig fint. Farta er som den skal (30 mb/s - 40 mb/s) . Ellers har jeg En Samsung Spinpoint P40 (80gb 7200 rmp 2mb cache) og en Samsung Spinpoint P80 (160gb 7200 rmp 2mb cache) Begge er koblet til samme IDE-kabel. På disse derimot har begge en gjennomsnittsfart på 2.8 mb/s. Forøvrig har jeg AMD athlonxp +3000 Barton AOpen AK77-8X Max 2x Apacer Tech. (512 Mb PC2700 DDR SDRAM) Hva skal jeg gjøre for å få riktig fart? Håper på fornuftige svar. Endret 13. april 2005 av faaeri Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Glemte å legge til at når de jobber med større oppgaver, kopiering og slikt jobber de fryktelig hardt, noe som går utover hele pcen. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Defragmentering, scandisk, samt å sjekke S.M.A.R.T. statusen kan være greie ting å gjøre Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Kan det være at du kjører i PIO mode istedet for DMA? Sjekk Control Panel -> System -> Hardware -> Device Manager -> IDE ATA/ATAPI Controller, høyreklikk på Primary eller Secondary og velg Properties. Sjekk Primary Channel TAB'n. "Current Transfer Mode" skal være "Ultra DMA Mode-X". Hvis de står som PIO kan du slette Primary eller Secondary og restarte Windows. Da skal den legges inn på korrekt mode ved oppstart. Kan også være selve IDE kabelen. Har du prøvd med en annen? Endret 10. april 2005 av lavizh Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Jeg har foretatt det meste av formateringer, defragmenteringer og slikt. Jeg sjekka ut det du skrev lavizh. Dette er utenfor min fatteevne. Men jeg legger med et screenshot av det jeg fant ut. EDIT: På primary IDE channel properties, så er alternativene på transfer mode: PIO Only DMA if available Og jeg har testet flere IDE-kabler, som jeg vet skal funke. Endret 10. april 2005 av niXon^^ Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Den skal ikke stå i PIO mode (hvis ikke da enheten kun støtter PIO men sjansene for det er minimale) ... Gjør som jeg sa, slett Primary og restart Windows. Da skal Windows finne enheten på nytt og forhåpentligvis sette den til DMA. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Får prøve på en uninstall Edit: Vil det påvirke innholdet på harddiskene? Endret 10. april 2005 av niXon^^ Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Får prøve på en uninstall Edit: Vil det påvirke innholdet på harddiskene? Du mener å fjerne enheten som jeg sa og restarte? Da er svaret Nei. Endret 10. april 2005 av lavizh Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Jeg har nå gjort som du sa, men det står fortsatt på PIO. Primary IDE channel har blitt innstalert på nytt, ettersom at jeg måtte restarte nok en gang. Noen forslag for hvordan jeg kan få det over på DMA? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 1. Prøv med en BIOS update. 2. Sjekk at du ikke har plassert noen jumper feil på disken. 3. Prøv å koble til bare en av diskene. 4. Prøv å bytte ATA kabel med den du bruker på Seagate'n. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Har nok gjort alt det der. Men takk for svaret. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Du kan ta en titt her. Endret 10. april 2005 av lavizh Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Pass også på at du bruker en 80-leders flatkabel og ikke de gamle 40. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Pass også på at du bruker en 80-leders flatkabel og ikke de gamle 40. Den er i boks. Men jeg får gjøre som lavizh sier, å ty til microsoft Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Ta en titt i bios og dobbeltsjekk at du faktisk har enablet DMA-modus for den IDE-kanalen som disken står på. Når man kjører "Set fail-safe"-greier i BIOS setter hvertfall denne automatisk primary ide-channel til kun PIO-mode. Lenke til kommentar
enhuso Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Kjører du diskene i Cabel Select (CS) ??? Hvis ikke, prøv det... Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Tok en god tur gjennom Bios nå, fant ingenting sjokkerende. Men nå har jeg holdt på i godt over fem timer i strekk. Nok for i dag. Takker så hjertelig for hjelpen så langt, så får jeg se hva morgendagen bringer. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Har hatt samme problemet, og da var det faktisk registeret som hadde låst seg på pio-mode. Kan banne på at det er det samme problemet du har. Skal google litt rundt og finne fremgangsmåten, men tipper du også finner det i google hvis du søker litt. Edit: Sånn, etter 1 minutt fant jeg en link. Ikke den jeg hadde sist, men meiner det samme står forklart her. Ta en kikk på det! Og si fra hva du finner ut! Kan finne flere linker, søkte på "udma pio registry" http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm Re-enable DMA using the Registry Editor <- prøv det som står der Edit2: http://users.bigpond.net.au/ninjaduck/itse...educk/udma_fix/ Sånn, der var den linken jeg brukte sist :!: Endret 10. april 2005 av dobbelmann Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Som jeg har hørt litt rundt så er Maxtor ,Western Digital og Hitachi Deskstar av de som Høyere ytelse men de støyer endel. Seagate, Samsung er av de mer stillegående hardiskene. Har til hvert sitt bruk. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) På'n igjen. Har gått gjennom par-tre guider som omfatter registerendringer, uten særlig hell. Men jeg ser nå at seagaten står som dynamic, ikke basic som de andre. Og istedet for partition så har jeg simple. Kan dette ha noe å si? Denne ligger sammen med dvd-spilleren på IDE2. Endret 11. april 2005 av niXon^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå