Gå til innhold

Er biosen min død etter overivrige innstillinger?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg er litt bekymret nå. Jeg lot MSI live update oppdatere biosen min fra windows, noe som gikk fint, men som slettet alle innstillingene jeg hadde gjort. Etter en omstart gikk jeg inn i bios for å rette opp de innstillingene som forsvarnt. Jeg satte HT-bussen opp fra 800 til 1000, SATA som default bootdisk, den integrerte grafikken opp fra 200 til 350MHz kjernehastighet, fjernet "floppy" og "seek floppy at boot" og Cas latency fra 2,5 til 2 på minnet. Etter å ha trykket save and exit ville ikke PC'n starte.

Greit nok tenkte jeg, da er det vel bare å bruke clear Cmos og se over innstillingene en gang til og evt stille en av tingene av gangen så jeg ser hvor problemet ligger. Men så enkelt var det vist ikke. PC'n ville ikke starte i det hele tatt nå. Dvs. viftene og harddisken spinner opp men harddisken jobber ikke så det høres ikke ut som det vil starte windows i det hele tatt. Skjermen forblir sort. PC'n burde jo i det minste starte etter en clear Cmos. Jeg har også prøvd å nappe ut batteriet og sette det inn uten noen forbedring. Hva gjør jeg galt?

Noen tips?

Hardwaren er følgende:MSI RS480M2 + Athlon64 3000+ winchester og 2x512MB Cruicial PC3200 CL3.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omtrent akkurat det samme har skjedd med meg. Prøvde ca alt for å få maskinen til å boote, men ingenting fungerte. Så nå er biosbrikken inne for reflashing hos netshop :p

Leste i etterkant noe om at det _kunne_ hjelpe å dra ut strømkabelen, ta ut batteriet, sette jumper til reset cmos og la det stå i et par timer. Og trykke som en gal på insert knappen når du booter eller at du må holde den inne mens du booter. Verdt et forsøk...

Noen bioser kan du bruke egne bootbare disketter med biosen på, sånn at du kan klare å reflashe. Selv om resten av biosen ikke starter.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Jeg har gjort som dere begge sier. Tok ut power og resetta bios i minst ett minutt: funket ikke. Tok ut batteriet ett minutt: funket ikke. Begge deler samtidig: funket ikke.

PC'n prøver ikke en gang å starte fra hverken harddisk eller fra Windows/knoppix-CD'n. Virker som det stopper før det et sted. Viftene og diskene spinner opp så noe skjer, men skjermen forblir svart.

Lenke til kommentar

Solution 1: Boot-block BIOS

Modern motherboards have a boot-block BIOS. This is small area of the BIOS that doesn't get overwritten when you flash a BIOS. The boot-block BIOS only has support for the floppy drive. If you have a PCI video card you won't see anything on the screen because the boot-block BIOS only supports an ISA videocard.

Award: The boot-block BIOS will execute an AUTOEXEC.BAT file on a bootable diskette. Copy an Award flasher & the correct BIOS *.bin file on the floppy and execute it automaticly by putting awdflash *.bin in the AUTOEXEC.BAT file.

AMI: The AMI boot-block BIOS will look for a AMIBOOT.ROM file on a diskette. Copy and rename the correct BIOS file on the floppy and power up the PC. The floppy doesn't need to be bootable. You will see the PC read the floppy, after about 4 minutes you will hear 4 beeps, this means the transfer is done. Reboot the PC and modify the CMOS for your configuration.

Verdt å prøve? Har du floppy da?

http://www.wimsbios.com/

Lenke til kommentar

Napp ut minnet og prøv å produsere en feilmelding ved å starte opp uten minne, blir det ikke noe piping så ser det ganske ille ut.

Det du eventuelt kan prøve er å ladde ut fulstendig alt av kondensatorer på pcen, prøv å ha tilkoblet noe som for eksempel trekker strøm konstant fra usb porten og så slår du av psu, napper ut kabelen til psu, batteriet og sørger for å bruke jumperen på bios. La stå i noen minutter og så koble til alt på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Prøv med minimalt med komponenter i maskinen. Flytt på RAM, prøv andre brikker, annet skjermkort osv.

Jeg har prøvd det nå. Prøvde med et PCI skjermkort i stedet for det integrerte. Ingen andre PCI-kort, ingen harddisker eller CD-rom/floppy tilkoblet. Prøvde 1 minnebrikke (først i kanal1 så i kanal2) Temperaturene kjennes helt greie ut med fingeren. Har kun tastatur, strøm og skjermkabelen koblet til PC'n. Jeg får ikke testet med en annen CPU, men tenkte jeg skulle prøve en annen PSU og skjerm etterpå.

Har ditt kort den diagnose braketten som msi har ?

Nei, dessverre. Jeg savner en sånn fælt akkurat nå. Hovedkortet har heller ingen andre diagnose-led/display eller stemme.

Lenke til kommentar

YESS YESS YESS !!!

Nå funker det! Takk for glimrende hjelp alle sammen. Trikset var å trekke ut power-kontakten (ikke bare slå av knappen på PSU), ta ut batteriet, sette på clear Cmos, og lade ut restspenninger ved å holde power-knappen inne et par minutter, og la PC'n stå og lade seg ut en times tid.

Mantra-17: Interresant. Det viste jeg ikke. (Floppyen lyste ikke under oppstart så det hadde trolig heller ikke funket, men interresant var det i hvertfall.)

Poppe: Jeg har testet med et annet skjermkort. Heldigvis er det ingenting galt med det integrerte.

Aginaridan og Malvado: Det andre tipset ditt funket tydeligvis. (selv om jeg gjorde min egen vri på det) :thumbup:

Uansett: Tusen takk for hjelpen alle sammen :thumbup: Det er godt å ha noen å spørre når jeg står fast for en gangs skyld :yes:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...