Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigabit switch vs Gigabit switch med uplink

Anbefalte innlegg

Heisann

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en Gigabit switch til mitt nettverk og ser da at det blir solgt to forskjellige typer. med og uten uplink..

Noen som kan gi meg en forklaring på hva som er forskjell på dette eventuellt hvilken funksjon den uplink greia har?

mvh

cdflame

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uplink porten er en port for å koble sammen 2 switcher/huber i ett netttverk.

http://www.duxcw.com/faq/network/uplink.htm

Edit: Google er din venn :-P

Edit 2: TRor det Skal være mulig å bruke uplink porten mot en pc dersom man bruker en krysset kabel men enkelte switcher så må man velge om man skal bruke port 8 eller uplink porten.

På en del gamle huber så var port 8 brukt som uplink port og man brukte en knapp for å skifte mellom vanlig og uplink mode.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Uplink er bare en port (ofte ikke selvstendig port, dvs. delt med den siste vanlige porten) som er krysset. Det vil si at hvis man ikke har en krysset kabel, kan man koble to switcher med en ukrysset kabel i stedet.. Ikke fra Uplink til uplink, men fra switch1 uplink til switch 2 vanlig port, så fra switch2 uplink til swicth3 vanlig port osv. Det er bare en helt vanlig port bare den er krysset. Den kan også brukes til å koble til en vanlig pc med en krysset kabel.

Forøvrig trenger du ikke ha noen uplink om du skal koble sammen flere switcher, men da må du bruke en krysset kabel mellom dem.

På nyere nettverkskort er det stort sett samme om du bruker krysset eller ukrysset, uansett hva du kobler til. Vil tro dette gjeler for nyere (og kanskje dyrere) switcher også.

EDIT:

On a sidenote, om uplink porten er delt så kan man ikke bruke både den siste vanlige og uplink samtidig. Så hoster du et lan så kan det være lurt å tape over den som ikke er i bruk, ellers kan nettverket plutselig få feil av en eller annen merkelig grunn :roll:

Endret av Obi-Wan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...