Gå til innhold

Kva synes du er dei beste spillsoundtrackene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aiaiai, er maange bra :)

Skal vi se..

C&C: Red Alert (Hellmarch eier ALT :w00t: )

HoMM-serien, spesielt HoMM2 sine cd-tracks (noen som kunne tenkt seg å rippe dem til meg? CD'en min er forsvunnet for flere år siden :( )

Monkey Island-serien :D

Pinball Fantasies (Aah, minner. DET var kunst, folkens)

Lenke til kommentar

Final Fantasy spillene ligger jo klart veldig høyt, men synes FF:Tactics står mest fram. Vagrant Story har jo også et fantastisk bra soundtrack (samme fyren som lagde musikken til FF:Tactics og som lager musikken til FFXII, liker stilen hans veldig godt).

Ellers: Castlevania: Symphony of The Night (bra og variert med innslag av rock), Metal Gear Solid 1,2,3 (trenger vel knapt å introduseres...), Starcraft (klarer ikke gå ordentlig lei det uansett hvor mye jeg hører det), Monkey Island 3 (stilig og veldig passende til settingen), Baldurs gate 1&2 (episk), Morrowind (magisk, suger deg inn i verdenen), Gabriel Knight 3 (rolig og avslappende), og sist men ikke minst Outcast som hadde et helt utrolig soundtrack framført av Moscow Symphony Orchestra (bra spill i tillegg også, synd det ikke solgte bedre...)

Lenke til kommentar
Kva er forskjellen på soundtrack og score da?

T-skje altså...

Dersom man lager musikken spesielt til filmen, som for eksempel LOTR-filmene, kalles det et score. Det er altså musikk verden ikke har hørt før de går på kino og ser den aktuelle filmen.

Men ofte velger filmskaperen, eller spillskaperen for den saks skyld, å bruke musikk som allerede er utgitt. En filmregisør som er spesielt kjent for dette er Quentin Tarantino.

Det ene er ikke bedre enn det andre, det er bare to måter å utrykke seg på.

Her er 10 filmer som har et "original score" (vi husker musikken, og assosierer den med den og den filmen):

Jaws

Star Wars filmene

Superman filmene

Gladiator

Blade Runner

American Beauty

Titanic

The Rock

The Mission

Schindler's List

Her er 10 filmer som har et "original soundtrack" (vi husker musikken, og assosierer den med den og den filmen, samt alle de gangene man har hørt musikken før. Riktignok er de flinke til å bruke "ukjent" musikkk, men likevel.):

Pulp Fiction

Jackie Brown

Easy Rider

Reservoir Dogs

Romeo and Juliet

Human Traffic

The Doors

Lock, Stock Two Smoking Barrels

O' Brother Where Art Thou

Fear and Loathing in Las Vegas

Riktignok bør man merke seg at de som regel gjør begge deler, som for eksempel Forrest Gump. Alle husker den flotte 50- 60- og 70-tallsmusikken (soundtrack), men også det fine pianotemaet (score).

Lenke til kommentar

1.

Battlefield Vietnam (PC)

Hva er ikke kulere enn å cruise i en tanks med Creedence Clearwater Revival på full guffe? Jeg blir virkelig revet med i BF:V. Musikken er utrolig hypnotiserende!

2.

Grand Theft Auto: Vice City (PC)

Soundtrackene er utrolig geniale! Digger 80-talls musikk..

3.

Wipeout 2097 (PS)

Techno/trance og generell "future"musikk får blodet til å pumpe under enhver race. Første møte med The Prodigy og deres geniale Firestarter. Musikken er så genial og er utrolig fengende!

Lenke til kommentar
Musikken i Red Alert og Command & Conquer synest jeg helt knall. Stilig musikk, som jeg faktisk hører på av og til. RA2 /tiberiam sun har noen få gode sanger, men fremdeles orignalene som er best.

Bra det er noen som husker... har faktisk begynt å høre på litt av det selv..

Lenke til kommentar
1.

Battlefield Vietnam (PC)

Hva er ikke kulere enn å cruise i en tanks med Creedence Clearwater Revival på full guffe? Jeg blir virkelig revet med i BF:V. Musikken er utrolig hypnotiserende!

2.

Grand Theft Auto: Vice City (PC)

Soundtrackene er utrolig geniale! Digger 80-talls musikk..

Enig, musikken i nam lagar ein god følelse av å vere i Vietnamkrigen også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...