Gå til innhold

LCD skjermenes native oppløsning


Oly

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert om jeg skal innvestere i en LCD skjerm, fremfor å fortsette å bruke min gamle 17" CRT skjerm. Men før den dagen kommer, så er det en ting jeg fortsatt er missfornøyd med når det gjelder dagens LCD skjermer, nemlig den native oppløsningen de er utstyrt med.

 

17" og 19" LCD skjermer kjører med 1280x1024 (5:4) som native oppløsning, mens 20" og 21" LCDer kjører med 1600x1200 (4:3) som nativ oppløsning.

 

Hvis oppløsningene blir justert nedover, har jeg lest at skjermbildet kan bli uklart og "blurrete", som for meg ville vært et problem.

 

Grunnen til min skepsis, er at jeg har en del spill som kjøres best i en oppløsning på enten 640x480, 800x600 eller 1024x768. Disse spillene ville bli uklare pga deres oppløsning viss anskaffelse av LCD skjerm, slik at gamle klassikere kunne rissikert å havne i "glemmeboken".

 

Det som jeg da lurer på (kan virke litt merkelig), er om det med å fjerne ujevnhetene ved ikke-native oppløsninger blir forsket på, slik at spill med lav oppløsning i nærmeste fremtid vil kunne kjøres like bra på en LCD som på en CRT skjerm?

 

(Hovedgrunnene til at jeg har vurdert å kjøpe en LCD skjerm, er at de tar lite plass, og er mye sunnere for øynene pga flimmerfritt skjermbilde)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangel på nativ oppløsning

NB: Det er ikke alle spill som støtter den native oppløsningen til en LCD-skjerm. De fleste spill i dag har muligheten for ulik oppløsning, men mange av de litt eldre spillene har ikke 1280x1024 piksler som et valg. Hvordan påvirker dette deg som spiller?

 

Dette problemet gjelder ikke bare for spill, men forekommer også når du ser på DVD eller TV på skjermen din. Ikke-native oppløsninger vil du som bruker skjermen din hele tiden møte, og her er ikke LCD-skjermen optimal. Men spill og filmer er dynamiske bilder (bilder som beveger seg), derfor er ikke kvalitetsfallet på dette like stort som i statiske bilder (fotografier).

 

Vi i Hardware.no tør driste oss til å si at du som spiller ikke legger særlig merke til kvalitetsfallet ved bruk av ikke-native oppløsninger i spill. Skulle du legge merke til det, så forsvinner det etter en times spilling. Personlig har undertegnede problemer med å legge merke til dette.

 

 

 

fra:

 

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8623

Lenke til kommentar

Bare dumt at 17-19 tommer LCD skjermer kjører en oppløsning på 1280x1024 i 5:4 størrelsesforhold, og ikke i 1280x960 med den tradisjonelle 4:3 verdien. Det som er surt er at det sikkert blir vanskeligere for LCD skjermen å skalere til en lavere oppløsning da, f.eks. 640x480, 800x600 og 1024x768, som har et størrelsesforhold på 4:3.

 

Må visst opp i 20" og oppover eller nedover til 15" LCD skjermer da for å få en oppløsning med 4:3 verdien, slik at skaleringen av lavere oppløsninger enn den anbefalte går bedre. :(

 

Slik jeg forstår det, er det fortsatt en god del CS spillere som foretrekker CRT skjerm foran LCD, muligens fordi de vanligvis kjører spillet med en oppløsning på 640x480 eller 800x600.

 

PS: Har lest om en flatskjerm-teknologi kalt SED, som etter beskrivelsene ha positive sider fra både CRT og LCD skjermer. Noen som vet noe mer om dette, og eventuelt hvordan disse skjermene vil takle forskjellige oppløsninger?

Lenke til kommentar

Spiller CS selv, med 17" LCD skjerm, i 800*600 er grafikken en del dårligere enn normalt, og lavere enn det er den grusom.

Derfor kjører jeg med 1280*1024, selv om aimen og alt det der blir dårligere :nei:

 

Angående kvalitetsfall. Jo jeg merker merke til det! Spesielt på et parr år eldre spill.

Lenke til kommentar

Det burde blitt utarbeidet en ny teknikk til LCD skjermer, som hadde vært slik at LCD panelene på en måte hadde forstørret skjermbilder med lavere oppløsning enn den anbefalte , slik at kvalitetstap hadde vært umerkelig.

 

Det jeg mener, er at i stedet for at skjermbilder med en lavere oppløsning enn den anbefalte blir strukket ut, er at det heller blir forstørret ved hjelp skjerm-panelet.

 

Hadde dette vært et faktum, hadde jeg ikke nølt med å skaffe meg LCD skjerm (det er lov å drømme ;) )

Lenke til kommentar

Grunnen til at bildet blir blurry er jo, som ka1ser sier, at skjermen må slå sammen pixler. Hvis den native oppløsningen er 1024*1024, går det og 800*600 problemfritt, for da er det akkurat 2 pixler som "slås sammen". Men hvis du bruker 1024*768 blir det værre. Er litt vanskelig å forklare, men du skjønner sikkert. ;) Og det er ikke noe enormt problem. Som sagt, 800*600 blir ikke blurry hvis du har nativ på 1280*1024.

Lenke til kommentar

En 20-21 tommer skjerm vil klare 800x600 fint, for det er akkurat halvparten av 1600x1200 som er disse skjermenes anbefalte oppløsning, slik jeg har forstått det.

 

Men da blir det bare to oppløsninger, 800x600 og 1600x1200 som blir skarpe oppløsninger, og det vil bli problematisk å danne 320x240 (gamle spill klassikere), 512x384 (Bruker jeg på en Sega emulator), 640x480 (Bruker jeg på CS, og på en del eldre spill), og 1024x768 (De fleste FPS untatt CS).

 

Har fortsatt ikke prøvd en LCD skjerm, men vet at jeg er nokså pirkete når det gjelder skarpheten på et skjermbildet.

 

Forstår ikke helt at skjermprodusentene har valgt 1280x1024 (5:4) som nativ-oppløsning i 17-19 tommer LCD skjermene, fremfor 1280x960 (4:3, som de fleste andre oppløsninger). Syns ikke det blir helt "politisk korrekt".

Lenke til kommentar

Sorry, mener 1600*1200 og 800*600 passer sammen, ikke 1280*1024. Siden 800*2=1600 og 600*2=1200. Skal du gjøre det samme med 1280*1024, blir det 1280:2=640 og 1024:2=512. Altså, 640*512 ville passe for en 1280*1024-skjerm. Ta dette som eksempel (se vedlagt bilde):

 

Altså, en 800*600-pixel er fire ganger så stor som en 1600*1200-pixel. De kan du se på skråstreken jeg har tegnet. Håper det blir klarere nå. ;)

post-220-1113422115_thumb.png

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar

De fleste LCD/plasma tv'er du ser på elkjøp kjører heller ikke nativ oppløsning på skjermene sine ;)

 

Bilder i bevegelse er vanskelig å se slikt på. Tenk deg alle som har en LCD skjerm de ser film på. Ingen til dags dato har klagd på at filmen er uskarp selv om oppløsning på en PAL DVD er langt lavere enn den native oppløsningen ;)

Lenke til kommentar
Joda dette stemmer mer med det jeg har lest. Er det da noen spill som kjøres på 640*512? Og en vanlig oppløsning er vel 640*460, er denne ille da?

Nei, 640*512 er ikke noen oppløsning, for å si det sånn (det er jo en oppløsning, men det er ingen spill som støtter den). Og ja, det er 640*480 (ikke 460) som er det nærmeste som kommer (og 512*384, men den er jo ganske utdatert). 640 blir jo da like "ille" som andre "unative" oppløsninger, men det er som sagt ingen krise. Det kan merkes, men det er ikke noe tragisk. Merkes ikke så godt hvis du sitter på litt avstand fra skjermen. Det er jo bare å starte opp et spill og sjekke. ;)

 

Edit: Oly, ingen spill kommer til å gå i glemmeboken for en sånn bagatell som det. Det er egentlig ikke noe å bekymre seg for. Hvis du blir veldig skuffet, er det jo bare å bruke angrerett, men jeg tviler på at du kommer til å ønske det.

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar
Potetfar: 800*600 på min LaCie 20" LCD (1600*1200 native) blir blurret, akkurat som andre ikke-native oppløsninger.

I teorien skal det jo ikke bli sånn da... men det er vel kanskje riktig siden du sier det, jeg har jo aldri prøvd, selv om det virker ganske innlysende. :dontgetit: Men du har sikkert rett da, siden du faktisk har prøvd...

Lenke til kommentar

Det går jo helt fint an å skalere 4:3 på en 1280x1024 - men du vil få en liten svart strek øverst og nederst. Da vil skjermen skalere til 1280x960. Mulig dette må legges inn som "Custom resolution" om du vil ha denne oppløsningen i f.eks. Battlefield spillene.

 

På Nvidia kort er det bare å klikke på alternativet "Fixed Aspect Ratio Scaling". Se vedlagt figur.

post-220-1113424263_thumb.jpg

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Regner med at det er minst et år frem i tid til jeg skaffer meg LCD skjerm, og innen den tiden er de nok betydelig bedre enn det de er nå. Kanskje jeg venter lenge nok til at OLED skjermer også begynner å komme på markedet, men jeg holder meg nok til min 17" Relisys CRT skjerm enda en stund.

 

Var litt rart det at en 20" LCD skjerm med 1600x1200 native oppløsning kjører 800x600 blurrete, for i teorien burde dette gå an fra skjermprodusentenes side å gjøre noe med.

 

Men som sagt, så har ingen av naboene mine LCD skjerm, så jeg vet ikke hvordan jeg vil tolerere det med blurring i praksis enda. Må nok se det med egne øyne først før jeg bedømmer, men jeg er på forhånd litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...