christian232 Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Jeg og far min bruker jevnlig internett. Så ofte at vi skal på internett på samme tid. Jeg lurer derfor på om det er mulig å ha dele internett linja på 864 Kbs i to, slik at når to er pålogget deler den linja. Hadde vært ypperlig om det vil funke. Bruker Telenor ADSL og Speedtoch 500i router. Har og splitter hvor utgangene er telefon, line og ADSL. Ser for meg en vakker dag da jeg og far er på internett på samme tid edit: La til bilde over nettverket Endret 10. april 2005 av raffegutten Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Om dere har routerer er det jo enkelt Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Ja, sålenge dere har en router, er det bare å kjøpe seg en enkel switch og trekke kabler. Du kan jo selvsagt kjøpe et trådløst aksesspunkt også (ikke nødvendig å kjøpe en trådløs ROUTER). Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Den routeren vi har er det bare to utganger. En til DSL og en til splitteren. Må jeg få taki en router med to 3 utganger. En dsl og en til splitteren og en til min pc? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Den routeren vi har er det bare to utganger. En til DSL og en til splitteren. Må jeg få taki en router med to 3 utganger. En dsl og en til splitteren og en til min pc? Du har router i modemet? Ikke noe "oppringt" over ADSL? Hvis du har router i modemet så kjøper du en switch som denne og passende lange ledninger. http://komplett.no/k/ki.asp?sku=104030&cks=PLS Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Oki, så da kan opptill fire stykker være oppkobla da? Hele familien det jo? Kanskje vi skal linke på CSS da? Endret 10. april 2005 av raffegutten Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Den routeren vi har er det bare to utganger. En til DSL og en til splitteren. Må jeg få taki en router med to 3 utganger. En dsl og en til splitteren og en til min pc? Nei, nei og atter nei. Du skal koble en switch, en router eller et aksesspunkt der du kobler på PCen i dag. Hva du trenger kommer an på om du har modem eller router. Hvis du kobler opp PCen din på nett uten passord har du router og trenger bare en switch, med mindre du vil ha trådløst nett da. Da må du i så fall ha et aksesspunkt evt. trådløs router konf. som aksesspunkt, som i mange tilfeller er en billigere løsning (enn aksesspunkt) pga. at du får med innebygget switch (vanligvis 4 porter hvor du kan koble til PCer med vanlig TP-kabel) og at du kan få kjøpt pakkeløsninger med et trådløst kort på kjøpet. Hvis du bruker PPPoE dvs. at du kobler opp med brukernavn/passord fra PCen (evt. om det er lagret i oppkoblingen) trenger du en router, eller du kan se om du kan omkonfigurere Speedtouchen til router. Det er i hvertfall mulig med 510i (som beskrevet på Telenor Online ADSL-support). Den billigste løsningen er å kjøre Speedtouch'en som router og koble på en switch. Men jeg vil heller anbefale at du konfigurerer Speedtouchen som modem, hvis den ikke allerede er det og skaffer deg din egen router (evt. trådløs). Jeg vil tro at det er mye greiere å håndtere brannmuren på de routerene som er på markedet nå enn den som er i Speedtouch'en enn på Speedtouch'en. Hvis du skal ha trådløs er en pakkeløsning fra Linksys en god løsning. Endret 10. april 2005 av Pengu Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Oki, da har jeg endelig fått litt penger i lomma. Det jeg har lyst på er trådløst internett via linja til fattern min. Slik jeg forstår det må jeg altså kofigurere min speedtoch 500i til et modem. Fra den kobler jeg på trådløst ruter m/ innebygget switch. Jeg har dynamisk ip, må jeg sette den til noe annet? Ip som ikke endrer seg feks, eller hva nå en kaller det. Så var det ppopoe som er "språket" SpeedToch 500i snakker. Hvordan kan jeg få den til å snakke bra med den trådløse ruteren? Skal ha webkey Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Du kobler modemet inn i den trådløse routeren, setter opp DHCP i routeren (den deler ut LOKALE IP adresser, disse må ikke blandes med din EKSTERNE IP adresse) Du trenger ikke å bestille statisk IP (som ikke endrer seg) Fra Telenor for å få dette til å virke. regner med at den trådløse routeren automatisk leser ppopoe. Gjør den ikke det må du logge inn i routeren (se manual) og endre det. Det må du forøvrig hvis du skal sette opp DCHP og forwarde porter.... Du MÅ lese deler av manualen til routeren for å få dette til. Lykke til! Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 http://www.jensenscandinavia.com/norsk/pro...ink_wbr6911.htm Tenker å kjøpe denne? Kan få den for 300-350 av en kamerat av meg. Bra kjøp? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Bra kjøp? Ikke spesielt. Dette er en 802.11b-router, som gir 11 Mbps (ca. 5 Mbps effektivt) delt trådløs båndbredde på lokalnettverket. Det er ikke uten grunn at folk selger slikt utstyr. Denne 3Com'en og denne Linksys'en vil være bedre valg. Vil du ha en pakkeløsning, så er denne prisgunstig. Husk bare å oppdater til siste versjon av firmware, uansett hvilken du velger. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det du trenger er ein switch og accesspoint, eller ein trådlaus router. Skal du ha trådlaus router, vil eg anbefalle deg at Routern ringer opp internett. Må den måten vil upnp fungere bedre, enklere og åpne porter osv osv. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300716&cks=PLS Med denne 3com routern som og har adsl modem innebygget, trenger du kun den til og koble opp alle sammen. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Dette ser bra ut. Har du erfaring med å få den til å virke med Telenor ADSL. Har speedtoch 510i modem. Trenger jeg splitter til telefonen? Endret 25. april 2005 av raffegutten Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Med ADSL så må du alltid ha splitter, hvis du skal ha telefoni på linjen. Men du har vel en splitteren som fulgte med SpeedTouch'en? Du kan fint bruke den videre. Boksen Cornel linker til fungerer normalt fint på Telenor's nett, og du skal da ikke bruke Speedtouch'en. Du må bare passe på å bruke VPI/VCI-verdier på 8/35 eller 0/100, alt etter hvilken type sentral du er tilkoblet. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 Nice! Da kjøper jeg den! Lenke til kommentar
spetter Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 om dere har 2 maskiner på nett samtidig via en router så kan dere kanskje bare bruke netlimiter på begge maskinene og sperre hastigheten til den hastigheten dere vil ha per maskin ? Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 Det var da en god ide, men hvis den ene pc-en er logget av, vil det bli "full" linje hos den andre? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Var ikke spørsmålet, hvordan gi begge tilgang til Internet samtidig? Ikke hvordan fordele tilgjengelig båndbredde... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå