Gå til innhold

Hva er galt med spillet mitt?


Anbefalte innlegg

Variabelen "tur" styrer hvilken av høna eller katten som skal bevege seg. Men det virker ikke. Uansett hva jeg gjør, så beveger bare høna seg. Og så er det kanskje noen som vet hvordan jeg kan gjøre slik at de "korsta1" og "korsta2" bare stiger med en, vente til figuren har flyttet seg ett hakk, så stiger den med en til, og venter osv til den er blitt det den likevel skulle bli. Altså slik at figurene beveger seg ett felt om gangen, for å få dem til å slutte å kutte svinger osv.

Og til slutt:

Hvorfor funker ikke X (lukke) -knappen når jeg kjører det via "run" i Micro. VB? Og hvorfor bruker spillet 50% av min 3,4Ghz CPU? Og noen ganger henger det igjen etter at det er lukket, og tar opp desse 50% til jeg bruker oppgavebeh. -> prosesser til å fjerne det!

 

Her er filene (rar-format, 332kb)

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har en tendes til å ikke deklarere variablene dine før du benytter dem - hvilket jeg må fraråder deg på det sterkeste. Dersom du ikke gjør dette, oppstår det problematikk idet variabler som kun deklareres ved å bruke dem, forvinner når kodeeksekveringen kommer utenfor rekkevidden av prosedyren hvorved de ble skapt.

 

Med andre ord, har du laget en variabel kalt tur i Command1_Click() vil verdien på denne variabelen KUN beholdes innenfor denne prosedyren. Andre prosedyrer vil få andre verdier.

 

For å løse dette, må du deklarere tur-variabelen øverst i formen:

 

Dim Tur As Long

 

I tillegg anbefaler jeg at du dessuten legger til følgende for å tvinge deg selv å skrive deklarasjoner:

 

Option Explicit

 

Da må samtlige variabler i alle prosedyrer deklareres før bruk.

 

Årsaken til at CPU-bruken er såpass stor, er ettersom hast er for liten. Du bruker måleenheten twips i formen, og du må således skrive tallet 15 for å flytte et objekt en piksel:

 

hast = 15

 

Ellers kan du jo også sette ScaleMode til Pixel, men da må du endre alle koordinatene slik at de passer til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...