Gå til innhold

Hjelp med ny CPU!

frawol

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe ny CPU, men trenger litt hjelp.

Jeg har idag et ASUS A7V333-X hovedkort med 1024mb ram og en AMD Athlon XP-2200+ prosessor. Jeg har tenkt å oppdatere prosessoren. I tankene hadde jeg en AMD Sempron 3000+. Er dette den beste socket A prosessoren det går an å få tak i? Jeg har ikke tenkt å drive med overklokking eller noe sånnt! Bare vanlig bruk osv.. Hvilken vifte kan anbefales til denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har idag et ASUS A7V333-X hovedkort med 1024mb ram og en AMD Athlon XP-2200+ prosessor. Jeg har tenkt å oppdatere prosessoren. I tankene hadde jeg en AMD Sempron 3000+. Er dette den beste socket A prosessoren det går an å få tak i? Jeg har ikke tenkt å drive med overklokking eller noe sånnt! Bare vanlig bruk osv.. Hvilken vifte kan anbefales til denne?

Den beste Socket A cpu du får tak i er en Athlon 3200+.

Hvis du ikke skal overklokke, så vil en Glacial Tech viftene være et svært godt alternativ.

De er stillegående og kjøler helt fint om du ikke skal overklokke.

PSdata selger disse.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=107320&mlevel=011600

Denne er laget for 3000+.

Lenke til kommentar

Den beste Socket A cpu du får tak i er en Athlon 3200+.

Hvis du ikke skal overklokke, så vil en Glacial Tech viftene være et svært godt alternativ.

De er stillegående og kjøler helt fint om du ikke skal overklokke.

PSdata selger disse.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=107320&mlevel=011600

Denne er laget for 3000+.

Stemmer det men hovedkortet takler bare 333MHz FSB. Så det vil ikke lønne seg å kjøpe 3200+.

Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde deg i å bruke over 1000 kr på en Socket A cpu. Det er ikke verdt pengene. Da bør du heller kjøpe deg et nytt hovedkort og en Athlon 64 cpu.

For eksempel et slikt hovedkort og en slik cpu.

Som du ser koster ikke det så mange hundrelappene mer,men ytelsesforskjellen fra Socket A systemet ditt er STOR.

Edit:Hvis du skal ha en god,billig og skikkelig stille cpukjøler til socket 754,så er denne veldig bra.

Edit2:Her kan du se ytelsesforskjellen fra Athlon XP til Athlon 64.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Jeg vil fraråde deg i å bruke over 1000 kr på en Socket A cpu. Det er ikke verdt pengene. Da bør du heller kjøpe deg et nytt hovedkort og en Athlon 64 cpu.

For eksempel et slikt hovedkort og en slik cpu.

Som du ser koster ikke det så mange hundrelappene mer,men ytelsesforskjellen fra Socket A systemet ditt er STOR.

Edit:Hvis du skal ha en god,billig og skikkelig stille cpukjøler til socket 754,så er denne veldig bra.

Edit2:Her kan du se ytelsesforskjellen fra Athlon XP til Athlon 64.

Bra poeng.

Jeg hadde samme dilemma her om dagen. Jeg har en XP1600+ og vurderte hva jeg skulle gjøre.

Jeg vet jeg prismessig burde kjøpt nytt HK. Men jeg orka ikke tanken på å røske ut hovedkortet og sette i nytt så jeg kjøpte en 3000+ Bartion + 512mb mer minne.

Sikkert ikke optimalt økonomisk. Men en behagelig løsning inntil jeg om 1 års tid bytter ut hele rasket.

Lenke til kommentar

Til vanlig PC bruk vil du merke liten forskjell med å skifte til XP3000+(Barton) så spar pengene til du skal skifte hele systemet.

Skiftet nylig fra XP2100+ til XP3000+(Barton) pga. høg temperatur i den gamle CPUen. Ytelses messig så var det helt bortkastet.

Lenke til kommentar
Til vanlig PC bruk vil du merke liten forskjell med å skifte til XP3000+(Barton) så spar pengene til du skal skifte hele systemet.

Skiftet nylig fra XP2100+ til XP3000+(Barton) pga. høg temperatur i den gamle CPUen. Ytelses messig så var det helt bortkastet.

Tja, nå er det jo for sent.

Og jeg kan ikkje forstå at du mener at å gå fra 1600>3000 ikke har noen effekt?

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg kjørt oppgraderingen en tid. Og jeg kan si bestemt at du ikke vet hva du prater om. Jeg har fått en helt ny maskin. Alt glir smidigere - ikke minst divx/xvid decoding går mye bedre.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg kjørt oppgraderingen en tid. Og jeg kan si bestemt at du ikke vet hva du prater om. Jeg har fått en helt ny maskin. Alt glir smidigere - ikke minst divx/xvid decoding går mye bedre.

Hva betalte du for den nye cpu'en din?

Edit:Du sa i et tidligere innlegg at du ikke giddet tanken på å røske ut hovedkortet og sette inn nytt. Det er jo gjort på få minutter,så hva er så galt med det?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Hva betalte du for den nye cpu'en din?

Edit:Du sa i et tidligere innlegg at du ikke giddet tanken på å røske ut hovedkortet og sette inn nytt. Det er jo gjort på få minutter,så hva er så galt med det?

Det tar meg minst en halv time å skifte hovedkort. At du klarer det på et par min.: gratulerer.

Jeg bet. 1050.

Lenke til kommentar

En tilleggsopplysning: Jeg vet; normalt ville jeg nok satset på et nytt hovedkort etc....

Men jeg har planer om en total utskiftning i løpet av det neste 1-1,5 åra. Og da satsa jeg på det rimeligste (og minst jobbkrevende) alternativet nå. Jeg er ikke så kravstor, men er nysgjerrig på hva 64 Windows kan bidra med. Men da ønsker jeg å vente til den kommer og se hvilke alternativer jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...