Gå til innhold

ZoomBrowser kludrer til størelsen

Anbefalte innlegg

Har merket meg at bildene forandrer størelse i mb, hvis jeg åpner de i ZoomBrowser og lagrer de med et annet navn. Her er det en "glidebryter" hvor en kan velge kvaliteten på bildene når en lagrer. Problemet er hvis jeg velger beste kvalitet blir bildet(filen) større, hvis jeg velger hakket under (som forøvrig er default) blir bilde(filen) ca halvparten så stor som orginalen. Noen andre som har merket seg dette? Syns dette er veldig irreterende i og med jeg bruker ZoomBrowser til å ta vekk røde øyne.

Nå har jeg sett litt etter, faktisk så endrer alle bildeprogrammer jeg har størelsen, når jeg velger "lagre som" og gir bilde et nytt navn. Da tar det bilde med det nye navnet midre plass på harddisken, men jeg klarer ikke å se kvalitetforskjell. Er det noen som kan forklare hva som egentlig skjer?

Endret av Geir50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er måten JPEG komprimerer bildene på. For å kunne lagre bildet med samme størrelse så må programmet lagre det med nøyaktig samme instillinger somkameraet brukte når det lagretbildet orginalt. Siden det er ukjent hvilke instillinger kameraet brukte så vil du ikke finne noen programmer som vil lagre bildet med samme størrelse.

Det er mulig rent matematisk å regne seg fram til de orginale instillingene men jeg har ikke sett noen programmer som er i stand til det.

Generelt sett hvis du lagrer et JPEG bildet med andre instillinger enn orginalen var lagret med så taper du kvalitet, så du burde alltid ta vare på det orginale bildet som kom fra kameraet og gå tilbake til det hver gang du vil gjøre forandringer sånn at bildet ikke blir dårligere og dårligere. Hvis du skal gjøre noe med et bilde i flere omganger så burde du bruke et annet format enn JPEG sånn at du får tapsfri mellomlagring.

At du ikke kan se forskjell på bildene er fordi JPEG er laget for å være visuelt tapsfritt ved moderat komprimering. Men pikselverdiene forandrer seg ganske mye, det er bare de forandrer seg på måter som er veldig vanskelig for øyet å oppfatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...