Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si dette var en grundig gjennomgang.. Godt å se at d ikke bare er jeg som er totalt kontrollfreak og må personlig gå over hver eneste innstilling i windows. (Noe mine kompiser får erfare ettersom en vanlig formatering jeg gjør for dem tar resten av dagen). Nå kan jeg heller henvise dem til denne guiden, så kan de selv gjøre alt småplukket :)

I tillegg flytter jeg alltid de midlertidige internett og windows filene slik at alle brukere har samme mappe. (Gidder ikke sløse plass slik at hver bruker har hver sin mappe med midlertidige filer.) Og begrense midlertidige internettfiler til ca. 200 MB. Denne kan bli VELDIG stor etter et par måneder hvis HDD er rimelig stor.

En annen ting er deaktivere Dvalemodus i Strømoppsett? Men denne tar kanskje ikke noe plass hvis den ikke brukes(?)

PS: Den innføring til Windows XP ballongen forsvinner hvis du trykker på den. Eneste som skjer er at Explorer åpner et vindu som lett kan lukkes med en gang. Da blir du aldri mer plaget av den :)

Lenke til kommentar

Bra artikkel :thumbup:

Masse bra info samlet på et sted :)

Okay da, så kjente jeg til mye av dette fra før men så lenge det er godt skrevet gjør det ingenting å få det repetert. Dessuten var det mye jeg *ikke* kjente til fra før.

Den eneste "faglige" innvendingen jeg har er at jeg foretrekker å lage image av system-disken mens systemet er offline, men det grenser opp mot flisespikking siden din metode funket godt som den gjorde.

Ellers er det godt å se at jeg ikke er den eneste som har microsofts barnehagementalitet langt opp i halsen. Ofte ønsker jeg at det fantes en default brukerprofil for Oss Som Vet Best :p

Et spørsmål til dere som allerede har bygget en HTPC:

Jeg hadde et sånt prosjekt på tegnebrettet for 1-2 år siden men oppga det til fordel for en normal PC siden jeg fikk mistanke om at det ferdige systemet ikke vill være brukervennlig nok for "ikke-nerder" (dvs kona, mamma, svigers osv).

Hvor brukervennlig er det? Er det like enkelt å bruke som en cd-spiller?

Lenke til kommentar

Glitrende artikkel igjen, Mastiff. Dette her kunne du jo gitt ut som bok :D Bedre enn det meste jeg har lest.

Et lite ønske til slutt: Du har påtatt deg en enorm oppgave som utvilsomt må ta tid. Og ting skjer jo fort. Kunne vi, som et PS til din siste artikkel (når den en gang kommer) få noen synspunkter på det nye som er kommet siden du satte igang (6xx serien, 8xx serien, nye hovedkort osv.) Og om du ville gjort noen andre valg om du startet et halvt år seinere? For oss som kommer bak i spannet?

Keep up the good work...

Lenke til kommentar

Jeg er nå fortsatt mest spent om funksjonalitet til en HTPC kan integreres i en media/Spill PC :) - Er jo ikke intresert i å kun se film jeg med min "HTGMPC"

Og syns Mastiff er en utmerket og god skribent som kan få selv kjedlige ting til å være intresange, han burde vært lærer :)

Lenke til kommentar

Det spennende er, når kommer det en guide for de som ikke er stinn av gryn. Jeg for min del har bygget en løsning til 3 - 5000 kroner, men den tilfredstiller kun de kravene jeg har (multimedia boks til stua med vanlig 28" skjerm og kun lovlig software).

Windows folk bør jo ha litt mulighet med via hk og selvmekk kasse kan jeg tenke (siden lisenser driver fort prisen opp på en multimedia løsning basert på windows). Er spennende om folk kunne dele sine erfaringer (med priser for de forskjellige tingene).

Lenke til kommentar
Hvordan er egentlig HTPCer oppmot vanlig "28" crt?

Du mener vel:

Hvordan er egentlig prosjektører oppmot vanlig "28" crt? ("Hvordan er en PC uten skjerm versus en skjerm uten PC" blir en merkelig tolkning av spørsmålet.)

I så fall så får du selvfølgelig mye større bilde (en fordel for kinofølelsen), mye skarpere bilde (TV har i praksis bare 400x520 eller noe i den duren). Når det gjelder fargedybde så er jeg litt usikker siden jeg ikke har prøvd en DLP-prosjektør i et skikkelig mørkt rom (f.eks sort filt på veggene som i ekte kinosaler.) Men jeg tror det fint kan måle seg eller kanskje overgå fargedybden på CRT TV'er. I lyse om og med andre typer prosjektører så kan fargene bli mye blassere. (Skyldes at lys fra rommet treffer lerretet og dermed gjør sorte områder lysere enn de skal være.)

PS. Prosjektører brukes både i vanlige kinoer med mørke vegger og klasserom/forelesningssaler med lyse vegger. Legg merke til farger og bildekvalitet neste gang du ser slike så får du et visst inntrykk av hva prosjektør kan gjøre for filmopplevelsen.

Lenke til kommentar

rornes, begge de to første artiklene handlet kun om htpc, så jeg aner ikke hva du mener.

Mange: Tusen takk for ros, jeg rødmer helt her nede! :)

Jeg har en liten sak på gang som kan fungere meget bra mot en vanlig tv, så følg med et par artikler.

Det vil nok komme oppdateringer hvis det blir store gjennombrudd på maskinvarefronten, ja.

Et par budsjettalternativer til 3000-5000 har jeg selv. De brukes som tv på kjøkkenet (med skjult pc og 19" høykvalitets LCD-skjerm er det en ganske kul kjøkken-tv) og som bil-pc (med 3500 cd-er tror jeg det kan være en av landets største cd-skiftere!). Begge deler vil antakeligvis iallfall bli presentert og forklart i en artikkel sent i serien.

Lenke til kommentar
Er du full Simen1?

Hva mener du? Jeg oppfattet muligens spørsmålet feil? Slik jeg forsto det så lurte han på hvordan en 28" TV kan sammenlignes i kvalitet oppmot et HTPC-oppsett (da tenker jeg HTPC + prosjektør i en kjellerstue eller kinorom ala det mastiff har.)

Jeg oppfattet ikke spørsmålet som om det går bra å koble en HTPC til en 28" TV.

Mulig jeg tolket spørsmålet feil. Kanskje TrulZern kan si hva han egentlig mente?

PS. Jeg er edru hvis noen lurte.. :roll:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ville ikke dette kortet kunne gi en HTPC samme kvalitet på en CRT skjerm (TV) som en DVD spiller?

http://www.sigmadesigns.com/products/xcard.htm

Edit : Dette kortet hevder å ha RGB (Scart) som tillegg.

Du får helt ok kvalitet med det kortet, men du får ikke brukt ffDshow, og automatisering mot medfølgende programvare funker dårlig.

Du kan forsåvidt bruke et program som heter Tvedia i tillegg og da har du en god løsning til TV bruk, mye bedre enn TV-Out på ett vanlig skjermkort ihvertfall...

Tom

n.b. Har ett slikt kort liggende og slenge i kjellern... :innocent:

Lenke til kommentar

Mastiff

En 19" høykvalitets LCD skjerm, med en eller annen pc boks (med grei nok hw), og software til å få dette til å henge godt sammen til 3 - 5000 ? hvor kjøper du da både software og hardware? Og hva bruker du? (en standard windows lisens koster jo fort 1000 kroner.

Lenke til kommentar
Jo, du kan stille inn D:\bilder til å bli din "mine bilder" mappe med tweakUI, men jeg tenkte mer på det å fjerne helt mappa "mine bilder". Det får jeg ikke til med tweakUI. Windoes explorer har bestandig "mine dokumenter" og de andre undermappene øverst når jeg åpner programmet. Håper noen vet hvordan man blir helt kvitt de irriterende mappene.

Hvis du vil rydde litt opp i treet til Explorer kan du gjøre følgende:

Lag en snarvei til explorer på skrivebordet. (Det har du sikkert gjort allerede)

Høyreklikk på snarveien og velg "Egenskaper / Properties"

Der vil du finne en ramme som heter "Kilde / Target"

Legg inn følgende linje der:

%SystemRoot%\explorer.exe /n, /e,

Du vil nå få startet Explorer litt ryddigere enn før.

Det eneste er mappen mine dokumenter, men den overlever man sikkert at er der.

Mvh.

Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...