Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 5


Anbefalte innlegg

Ser frem til å lese om dine erfaringer når det gjelder automatisering og fjernkontroller. Har selv en Dell Axim X50v PDA som jeg bruker som fjernkontroll mot Meedio, får opplistet playlist og all tilgjengelig musikk på PDA'en som jeg kan velge ifra og spille ifra hele huset, mye gøy som kan gjøres :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, du kan stille inn D:\bilder til å bli din "mine bilder" mappe med tweakUI, men jeg tenkte mer på det å fjerne helt mappa "mine bilder". Det får jeg ikke til med tweakUI. Windoes explorer har bestandig "mine dokumenter" og de andre undermappene øverst når jeg åpner programmet. Håper noen vet hvordan man blir helt kvitt de irriterende mappene.

Lenke til kommentar

skjønner ikke helt va du mener egentlig Simen1, det jeg har gjort er å stille inn "mine dokumenter" til rota på d:, slik at mine bilder og min musikk osv ligger i egne mapper i rota av d:, jeg er heller ikke så glad i dette "mine" greiern forran navnet, så jeg har bare rename det til, dokumenter, bilder, musikk osv.

 

så slik det er nå har jeg i praksis ikke noen mine dokumenter mappe, bare en snarvei på startmenyen til lagringsdisken min. pluss et par snarveier til musikk mappa og bilde mappa.

 

det jeg savner er å kunne legge til ekstra slike snarveier på startmenyn, hadde vært kjekt og hatt en til film mappa og downloads mappa osv..

 

kan kanskje gjøres med tweakUI?

Lenke til kommentar

Jeg synes den brutale måten å fjerne Windows Messenger på blir helt feil når Microsoft (for en gang skyld) har lagt inn en langt mer skånsom måte som garantert oppdaterer hele systemet.

 

Du (mastiff), som virker som en person som er velkjent i WinXP, burde vite at det under "Kontrollpanel" ("Control Panel") -> "Legg til/fjern programmer" ("Add/remove programs") finnes en meny kalt "Legg til/fjern Windows-komponenter" ("Add/remove Windows Components") hvor man kan fjerne Windows Messenger (og mange andre tilsynelatende ufjernelige windows-komponenter, deriblant Windows Explorer) ved å kun ta vekk krysset på uønskede programmer og trykke "OK".

 

Jeg har sett utallige oppfinnsomme og brutale måter å fjerne både Windows Messenger og Windows Explorer på, men dette er altså den beste måten, og jeg synes den burde bli tatt med i guiden istedet for din (mastiffs) mer hackerliknende metode som ikke er helt god for systemet.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg synes den brutale måten å fjerne Windows Messenger på blir helt feil når Microsoft ... osv

dette er vel en funksjon som kom med først med SP1 eller SP2, er vel derfor den "orginale" metoden henger igjen.

 

jeg bruker selv den metoden beskreveet i denne artikkelen, har gjort det på alle mine xp innstallasjoner siden tidenes morgen og aldri hatt noen problemer.

 

det går mye raskere en den metoden du beskriver også så jeg ser ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Simen1,

 

Jeg har aldri latt meg irritere så veldig av fenomenet du nevner da jeg bruker en av følgende metoder for å starte Explorer.

* Winkey + E

* Høyreklikk på My Computer og velge Explore

* Skrive inn "explorer /e" i start->run eller i ms-dos prompt

 

Da havner jeg på C:\ med My Documents sammentrukket.

Endret av sozo
Lenke til kommentar
skjønner ikke helt va du mener egentlig Simen1,

Et bilde sier mer enn tusen ord:

 

Edit: Jeg glemte vist å redigere bort "my documents" fra adresselinja i det bildet.

sånn og forstå. men sålenge du kan rename den til hva du vil og flytte målet til hva du vil så ser jeg ikke noe iveien for å ha en snarvei der? du må jo ha en mappe/harddisk der du lagrer filmene, musikken, bildene dine osv.

 

slik ahr jeg det. synes det er veldig kjekt å slippe gå gjennom min datamaskin å så innpå d: derfra.

 

edit: dokumenter = D:\

post-107-1113156593_thumb.jpg

Endret av phax
Lenke til kommentar

Ja, jeg er gammel. Så egentlig burde jeg foretrekke at Windows så ut som en Commodore 64... ;) Men alvorlig talt, her er det, som jeg forklarer i artikkelen, snakk om at det skal ta liten plass og være effektivt for en pc som er beregnet på en prosjektør eller lignende med begrenset oppløsning.

 

endrebjorsvik89, det stemmer så vidt jeg vet ikke at dette fjerner Messenger. Det fjerner tilgangen, ikke selve programmet. Jeg oppdaget det for en stund siden på en pc der jeg hadde fjernet Messenger på den måten. Plutselig en dag kom et crash i nettopp Messenger, og det uten at jeg noen gang har brukt den! Husker ikke i forbindelse med hva, men iallfall forsvant det først helt etter at jeg hadde kjørt den metoden jeg beskriver.

Lenke til kommentar
Hvis den har så begrenset oppløsning, hvorfor så krafig cpu. Å skalere opp til NTSC eller PAL oppløsning er jo ikke akkurat det mest krevende, selv om du kjører FFDSHOW på fullt.

Tipper Mastiff begynner å bli passe lei av å forklare dette gang etter gang i forumet. Særlig siden det er grundig forklart i de tidligere delene av artikkelserien.

:hmm:

Lenke til kommentar

Jævla bra artikkel.

 

Generell nok til generell windows-brukere (skal henvise den til min venn for windowstips) (om han da gidder!) :D

 

btw, to ankepunkter: (Husk at jeg ikke bruker windows)

 

1: F8-knappen er ikke fast for alle PC'er, ettersom de forskjellige BIOS'ene har forskjellige besvergelser

for å komme inn i menyer. Jeg gidder ikke å reboote for å finne ut selv, men det ligger på Google.

 

Det kan stilles i BIOS slik at en slipper å trykke frenerisk,(timedelay) men hvis noen liker å ha det slik, værsågod! :)

 

2: 3-4 rebooter for sikkerhets skyld?

Okei jeg skal ikke protestere, og det var kanskje spøkefullt sagt, så jeg får oppfatte det slik

bare pga "protection of my sanity" :D

 

Veldig bra skrevet om backupsystemer, det er der Windows alltid har hatt problemer. :cry:

Lurer nesten på om verktøyet kan erstattes eller er kompatibelt med "dd" fra Linux.

(dd = kopierer og skriver til harddiskpartisjon fra sektor 0 (eller valgfri sektor!))

Brukbar hvis en ikke har noe annet enn Linux i nærheten! :D

 

Men jeg ville kanskje se den eneste begrensingen med å bruke et image, er at hvis en bytter ut hardware, så

vil det ikke virke eller virker dårlig.

Windows er ikke så fleksibel og glad i hardware bytting. (FYI)

 

Prøvde ut full backup hos min Linux maskin for flere år siden. (med tar/lilo/fdisk)

dritenkelt, men nå er jeg skikkelig offtopic!

Lenke til kommentar
F8-knappen er ikke fast for alle PC'er, ettersom de forskjellige BIOS'ene har forskjellige besvergelser

for å komme inn i menyer.  Jeg gidder ikke å reboote for å finne ut selv, men det ligger på Google.

 

 

Det er vel ikke for å komme inn i bios man trykker F8, men for å få tilgang til avanserte oppstartsalternativer i WinXP. Og det er felles for alle XP-varianter.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Mest skumleste jeg da, men skjønner endelig at det ikke er HTPC jeg skal ha men mediaPC :), altså en PC som overtar a.t fra dvd titting til surfing til msg, til cd spilling, til gaming, altså mediapc ikke en spesialPC som jeg endelig forstår at en HTPC er.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Har lest alle 5 delene fra A-Å etterhvert som de har kommet. Har også lest alle innleggene i denne delen av forumet (diskuter artikler) som er kommet på denne serien. Tok sin tid, men digger denne artikkelserien.

 

Jeg er nok ikke akkurat Sørlandets største lyd/bilde-entusiast (i hvertfall ikke med Mastiff i «nærheten»), men hvis en HTPC til ca 10-15,000 kan forbedre filmopplevelsen i hjemmekinoen min (LCD projektor på IKEA 102" rullegardin med Luxor DVD/DivX spiller og ett Eltax DTS 6.1 hifianlegg = Budsjettkino ;)), og i tillegg gi meg masse nyttige tilleggsfunksjoner, så anser jeg dette som noe som absolutt burde vurderes i min Budsjettkino.

 

Ville egentlig bare gi artikkelforfatteren masse skryt for velskrevne artikler, og digger at den er så grunnleggende på alle punkter ( :love: ) - forstod det slik at vi har igjen for det i form av stabilitet i det lange løp, og det liker vi :cool: . Synes også det er kjempebra at du kommer med dine preferanser og at du begrunner og forklarer alle valg som tas og det du gjør (ikke hør på de som mener det er flisespikkeri :w00t: ), jeg har også oppdaget nye funksjoner/settings i Windows XP gjennom del 5 som gjør hverdagen med PC lettere og ikke minst gøyere.

 

Artiklene er jo også utrolig godt skrevet, og får mitt fulle engasjement gjennom hele guiden. Smilet dukker stadig opp, som f.eks. når du nevner FirstPrice Bacongullet - slike humoristiske innslag gjør helhetsinntrykket mye bedre. Liker også at du beskriver alt i klartekst med praktiske eksempler, og det hele er lettfattelig. Skjermdumps og bilder er også kjempebra.

 

Det var mine «2 cents».

Gleder meg til de resterende delene, utrolig bra jobbet Mastiff :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...