Gå til innhold

Er min pentium 4. 3ghz for varm?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har godt til inkjøp av en pentium 4 (530J) 3 ghz prossesor.

under vanelig bruk, som internett surfing, bilderedigering etc... så ligger cpu temp på ca 55 grader celcius. det synes jeg er litt mye...

Men det som jeg synes er rart er at den stiker helt opp til 85 grader celcius hvis cpu'n begynne og jobbe. som ved spilling, installering etc....

Og den er ikke veldig stabil... system temp. min er stabil på 37 grader.

 

Kjøleren min er en standard som følger med i box.

 

Det er core senteret til msi som måler temp.

 

 

er dette veldig unormalt?

 

mvh. Lars Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns nok at de temperaturene var i overkant drøye ja. Har du montert kjøleren riktig? Hvis du måler temperaturen i bios kunne kanksje en bios oppdatering gitt mer riktige målinger.. Har du forresten kjent på kjøleren med hånda? Kan være lurt for å bekrefte om det er slik voldsom varme der..

Lenke til kommentar

85 grader full load er altfor høyt, det er snart før du tar livet av den CPUen, om temperaturen fortsetter å være så høy.

 

Anbefaler deg å prøve å montere kjøleren på nytt, du bør kjenne på kjøleribben slik den er nå, er kjøleribben lunken? Er den lunken tyder det på god kontakt mellom CPU og CPU-kjøler, er den kald tyder det på dårlig kontakt.

Har du kjølepastaen inntakt? Dvs. Thermalpadden som fulgte med under BOXED-kjøleren. ;)

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Har samme prosessor selv. Vil anbefale deg å skifte kjøler, gjerne en litt stor en som thermaltake silent tower (kan vere vanskelig å montere hvis en ikke har så mye peil) e.l. og en temperaturstyrt/regulerbar vifte . Hvis du ikke har, så skaff deg en vifte som blåser varmluft ut av kabinettet på baksiden. dette skulle få tempen ned under 55-60 grader med full load, pluss STOR forskjell i støynivå. Boxed vifta di uler som et fly kan jeg tenke meg

Lenke til kommentar

vell vell. her har vi folk som har sprekkfullt med prosessorhastighet. det er ikke akkurat min data jeg bruker, men når jeg har fått bygget sammen egen PC, så skal ikke jeg ha mer enn 1800 mgz. derimot skal jeg ha 1 gb ram. det er altså ram man kan trenge mye av.

så jeg sier:

 

DET ENKLE ER OFTE DET BESTE :D

Lenke til kommentar

Tja.. det du får opplyst behøver ikke være riktig.. Siden du nevner "core center" eller noe slikt går jeg utifra at du har MSI og her er noe jeg har opplevd:

 

prescott.msimainboard.jpeg

 

 

17c på prosessoren høres veldig mistenkelig ut ;) Men kjøp en skikkelig kjøler siden boxed kjølerne rett og slett ikke er gode nok. Intel har selv kommet med en utalelse om at noen av boxed kjølerne ikke var kraftige nok.

 

Kjøp en kjøler ifra Zalman eller et Thermaltake Bigwater sett.. Mye morro for pengene ;)

Lenke til kommentar

Har du sjekket temperaturen i biosen? visst den viser en total annen temp enn core center så kan jo du oppdatere core center ( om du ikke har gjort d fra før av ).

Evnt. drite i hele core center visst tempen er helt på trynet. Du kan også laste ned Everest eller speedfan for og sjekke temperaturer.

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar

Her akkurat satt sammen en pc til gamlingene (mine foreldre med blant annet en 3.0Ghz P4,775) det skulle ingenting til for at vifta tok av som et fly og tempen lå på 60-70 grader load , etter at jeg brukte litt AC-5 var tempen ca 15-20 grader lavere.

Tror den inntørka tyggisen som ligger på boxed kjøleren er bedriten.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
vell vell. her har vi folk som har sprekkfullt med prosessorhastighet. det er ikke akkurat min data jeg bruker, men når jeg har fått bygget sammen egen PC, så skal ikke jeg ha mer enn 1800 mgz. derimot skal jeg ha 1 gb ram. det er altså ram man kan trenge mye av.

så jeg sier:

 

DET ENKLE ER OFTE DET BESTE :D

vell vell. her har vi folk som har sprekkfullt med prosessorhastighet. det er ikke akkurat min data jeg bruker, men når jeg har fått bygget sammen egen PC, så skal ikke jeg ha mer enn 2,5 ghz. derimot skal jeg ha 1 gb ram. det er altså ram man kan trenge mye av.

så jeg sier:

 

DET ENKLE ER OFTE DET BESTE :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...