Gå til innhold

Sapphire Radeon X850XT 256Mb DDR, AGP, bare 50%?

Hotman

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen råd, vanligvis er jeg meget ressurssterk når det kommer til data. Men akkurat nå kommer jeg ingen vei.

Kjøpte meg på fredag ett flunkende nytt Sapp. Radeon X850XT AGP. Installerte kortet, ikke akkurat verdens enkleste jobb i et Thermaltake Tsunami kabinett. Måtte ta ut det skrueløse feste og deretter sette kortet på plass (det tar opp to spor i PC-en, med andre ord, ikke noe bra valg hvis man har en shuttle PC).

Fikk kortet på plass, startet PC-en. Akkurat i det PC-en startet slo skjermkortet på sin kraftige kjøler som mest minnet opp lyden i fra en F-18 idet den slår på afterburner og bryter lydmuren. Heldigvis roer kortet seg ned etter 4 sec, og støyforholdet blir ubetydelig.

Legger inn siste versjon av drivere, Catalyst 5.4. Alt ser normalt ut, får plutselig beskjed om at Windows har funnet 2 stk ukjente enheter, hm. Ja ja, kortet funker jo, setter på mine vanlige innstillinger og starter ett par spill. Alt flyter fint og ser veldig bra ut. På lørdag skulle kjøre noen obligatoriske 3dmarks slik som alle nye kort må igjennom, i tillegg er dette en bra måte å finne ut om alt er optimalt.

Jeg har enda ikke kommet meg over sjokket av å finne ut at det nye kortet mitt yter ca. 50-60% mindre enn mitt gamle kort Radeon X800Pro.

Jeg har fjernet nforce 3 chipset driverene mine, installert nye. Har gjort det samme med skjermkoret, uten at dette har noen innvirkning. Jeg bestemmer meg for å gå i dybden på problemet, nemlig hva i all verden skal de to ukjente enhetene bety? Under detaljer på disse står det følgende "display\NTATivmd34 osv.

1. Hvorfor heter ikke skjermkortet mitt X850XT?

2. Hva er disse to ukjente enhetene, de dukket opp med det nye kortet.?

3. Hva i all verden skal jeg gjøre?

mvh

Hotman

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, fikk fjernet de to ukjente enhetene, det var VDM og noe hollywood video inn/ut.

Problemet at kortet yter under pari, kun 10.100 i 3dmark 03,

AMD 64 3500

1.5 GB Corsair minne

2 x 74.8 gb Raptors i stripe

Fatter ikke den lave scoren :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problemet med mitt x800pro... En dag så plutselig mistet jeg ca 40% av ytelsen i 3dmark01/03/05, men ytlsen i spill var noen lunder det samme som alltid... Det eneste som hjalp var en formatering og legge inn windows på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Jup som en del andre har spurt i denne tråden. Kunne du oppgi 3D Mark summen til det gamle kortet ditt altså x800Pro? ;)

EDIT: Ja 3D Mark scooren din er latterlig lavt siden du har jo et konge system. :)

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Igjen så fokuseres det på 3dmark og ikke på hvordan ytelsen er i spill.

Gjør deg selv en tjeneste og kjør et par spill benchmarks som D3 og HL2 og sammenlign resultatene med det som er av tester på nettet. Ser du da at du har 40-50% lavere ytelse enn ditt gamle x800 pro så er det nok noe galt ja.

Men som sagt noe som kan hjelpe :

Avinstaler 3dmark (alle) , rens alt av spor i registeret, defragmenter hd, sjekk at du har riktig pagefile (swap) på hd, still inn pci latency i atitool (64 eller 128) og til slutt legg inn 3dmark igjen.

Lenke til kommentar

Er nok enig i de senere innleggene, hvis det funker , ikke fiks det.

Skal bare for sikkerhets skyld legge inn i Windows på nytt på en ny hdd, kun legge inn chipset drivere, skjermkort samt 3dmarks av div. typer. Da regner jeg med å bli fornøyd. Det skal både fungere utmerket i spill og ha en "kick ass" ytelse i 3D mark.

Skal poste grundige resultater så snart som mulig.

Hvis dette heller ikke blir bra , så må det være feil på skjermkortet.

:whistle:

Lenke til kommentar

Nå er det gjort, windows XP installert på en ny hdd og nye 3DMarks er kjørt.

3DMark 01 SE , default : ca. 22.000

3DMark 03,v360, default: ca. 12.500

Bedre enn det var før, konklusjonen er grei. Kortet er iorden :p.

Kan dermed anbefales på det varmeste.

Hotman

Stadig Radeon bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...