McFly Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 LO brukte transportarbeiderne for å mele sin egen kake. LO skjøv transportarbeiderne foran seg i kampen om mer penger til fagorganisasjonene, og ikke for økte rettigheter eller goder til transportarbeiderne selv. Hvordan kan du vite det? Hvordan kan du vite at fagforbundet tenker på å mele sin egen kake, og ikke gjør det som er best for medlemmene sine eller samfunnet som helhet? Fordi resultatet var ingen økte rettigheter til transportarbeiderne. Derimot ble arbedisgiverne nødt til å betale en avgift til fagforbundet også for ikke-medlemenne. Dette helt i tråd med Vallas utsagn om at det burde være obligatorisk å være medlem av fagforbund. Vel, dette er ikke sterk nok argumentasjon ifølge din kritikk av meg, for det at noe virker i praksis slik man hevder deres motiv å være, er jo ifølge deg selv ikke et argument for at det virkelig var motivene deres. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Nå blander du sammen alt mulig rart og tull. [t-skje]. Tidligere når du begynte å så tvil om motivene til høyresidens formål med å fjerne tollgrensene, så fjernet du med det deg fra sakens kjerne som var om det var en god løsning eller ikke. Feilen her er at alternative motiv aldri kan påvirke om en løsning er god eller ikke. Det er løsningen i seg selv som avgjør. I denne LO-saken så er situasjonen en helt annen. Her er det ingen løsninger som skal vurderes som god eller dårlig. Derimot har vi et resultat av LO's handlinger, og det resultatet er et annet enn det man offisielt har sagt. Derimot stemmer det over ens med alternative, også uttalte, motiv. Og da kan man spekulere i om dette er tilfeldig eller ikke. Vi snakker altså om to vidt forskjellige situasjoner her. Og det tror jeg du har kapasitet til å skjønne. Og fordi jeg tror såpass om deg, så vil jeg også her (for eksempelets skyld, vanligvis hadde jeg ikke giddet) spekulere i om motivet ditt egentlig bare var personlig og et ønske om å kverrulere eller 'ta meg'. [/t-skje] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Det har i alle år vært en kjent sak at NHo har støttet Høyre med penger, at det finnst lite dokumentasjon på hva som foregår er jo fordi det har vært hemmelig hele tiden. Så kom det en lov der alle partiene må oppgi sine bidragsytere,dette etter sterk motstand fra Høyre. Men hva som foregår på møtene mellom dem er fortsatt hemmelig, de var vel slik AP og LO skulle gjordt det, men nei de foretrakk å spille åpent. Om vi liker det eller ei så er det en gang slik at begge sider får økonomisk hjelp fra sine støttespillere og ingen gir disse bidragene uten å få noe igjen. I tillegg til bidragene får jo Høyre penger fra de enkelte millionærer bla for å oppretholde at de skal slippe formueskatten. Stein Erik Hagen har varslet at han kommet til å støtte valgkampen til de borgerlige partiene med millionbeløp. - Hvorfor er det stort sett bare millionærer som gir penger til Høyre? - Det er først og fremst formuesskatten som angår velstårede personer. - Skaper ikke du tilsvarende bindinger til de borgerlige partiene som LO skaper til Arbeiderpartiet? - Jo, og dette er vi altså prinsipielt i mot, men gjør det likevel. Disse gir Høyre penger Dagbladet.no har gjennomgått alle bidragsyterne til partiet Høyre det siste året. Lista er full av mangemillionærer. Sole Invest AS ga 100.000 kroner. Selskapets styreformann heter Jonas Gustaf Aspelin Ramm (54) og han hadde en skattbar inntekt på 75 millioner kroner og hadde en formue på 36 millioner kroner i 2002. Ferskere likningstall har flertallet på Stortinget vedtatt å unnta offentlighet. Han var den 793. rikeste i hele landet. Pegasus Skips AS ga 100.000 kroner. Selskapets eier og styreleder heter Anna Ramm (52). Hun er også styremedlem i Sole Invest. Hun tjente 12.3 millioner kroner og hadde en formue på 32.7 millioner i 2002. Hun var den 944. rikeste i hele landet. Perennial AS ga 50.000 kroner. Selskapets styreformann heter Eivind Haraldssøn Astrup (60). Han tjente 46 millioner i 2000, men bare 476.700 kroner i 2002. Han hadde en formue på 89.7 millioner kroner. Han var den 216. rikeste i hele landet. Johan Henrik Andresen (74) ga 50.000 kroner til Høyre. Han tjente 18.3 millioner i 2002 og hadde en formue på 75.6 millioner kroner. Han var den 253. rikeste i hele landet. Wilh Wilhelmsen ASA ga 150.000 kroner. Styreleder der er Morten Wilhelm Wilhelmsen (67). Han tjente i 2002 4.7 millioner og hele 21.3 millioner i 2000. Han hadde en formue på 95.1 millioner kroner. Han er den 203 rikeste i landet. Leif Høegh & Co ga mest av alle til Høyre, 175.000 kroner. Selskapet styres av Leif Høegh som er bosatt i London og ikke skatter til Norge. Anders Wilhelmsen & Co ga 50.000 kroner. Anders Wilhelmsen var i 2002 den niende rikeste personen i hele Norge. Det året tjente han 5.5 millioner, men hadde en formue på hele 931 millioner kroner. Furuholmeninvest AS ga 50.000 kroner. Selskapet eies av Anette, Hans og Fredrik Furuholmen. Annette Furuholmen (36) tjente 40 millioner og hadde 45 millioner i formue. I styret sitter Christen Furuholmen (63) som tjente 31 millioner og hadde 53 millioner i formue. Der sitter også Christian F Furuholmen (26) som tjente 41 millioner og hadde 63 millioner i formue. Pompøs AS ga 40.000 kroner. Selskapets daglige leder heter Cathrine Mellbye Schultz (63) og hun hadde en formue på 20 millioner i 2002. Oslo Rederiforening ga 100.000 kroner. NHO ga 840.000 kroner. NHO ledes av Finn Bergesen (59) som hadde null i formue og 1.7 millioner i skattbar inntekt i 2002. Og HER er de som støtter AP: Fellesforbundet: 1.500.000 Norsk Kjemisk Industriarbeiderforbund (NKIF): 500.000 Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT): 200.000 Norsk Grafisk Forbund (NGF): 50.000 Endret 8. januar 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
howzer Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Snekker'n, du må forstå den grunnleggende forskjellen i å kjøpe seg politisk makt (LO), og å støtte noen man er enig med (NHO). Men dette er en avsporing som er et forsøk på å feie korrupsjonen på venstresiden under teppet. Kom med konkrete beviser nå på at NHO kjøper seg politisk makt, eller la det ligge. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Snekker'n, du må forstå den grunnleggende forskjellen i å kjøpe seg politisk makt (LO), og å støtte noen man er enig med (NHO). Men dette er en avsporing som er et forsøk på å feie korrupsjonen på venstresiden under teppet. Kom med konkrete beviser nå på at NHO kjøper seg politisk makt, eller la det ligge. 5407723[/snapback] Som du vet er det umulig å bevise noe som holdes hemmelig og som foregår i lukkede rom, men selv du må vel innrømme at de rikeste av de rike ikke gir av veldedighet, de er vel tvert om de som forlanger mest igjen for pengene. Når det er sagt så kan jeg gjenta det jeg har sagt tidligere og det er at jeg er imot enhver form for privat støtte eller organisasjoners støtte til politiske partier, da dette kun skaper samrøre uansett om den er åpen eller skjult. Det viser vel klart bla det jeg siterte i sted. Hvorfor er det stort sett bare millionærer som gir penger til Høyre? - Det er først og fremst formuesskatten som angår velstårede personer. Her sier de jo rett ut hvorfor de gir støttet,ergo om Høyre da skulle endre sin politikk på dette området så er støtten borte, er ikke det å kjøpe seg innflytelse?? Men dette er en avsporing som er et forsøk på å feie korrupsjonen på venstresiden under teppet. Tror ikke helt du har skjønt dette. Hvorfor skal jeg prøve å feie noe jeg er imot under teppet? Selv om jeg stemte rød-grønt denne gangen betyr det ikke at jeg er enig i alt akkurat som når jeg stemte Høyre. Snekker'n, du må forstå den grunnleggende forskjellen i å kjøpe seg politisk makt (LO), og å støtte noen man er enig med (NHO). Hvordan kan du med sikkerhet si at AP/LO er uenige og at dem må kjøpe seg makt, husk AP er grunnlagt på arbeiderklassen og springer ut fra det samme som LO i tillegg har de støtet hverandre i alle år. Endret 8. januar 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hvorfor er det stort sett bare millionærer som gir penger til Høyre? - Det er først og fremst formuesskatten som angår velstårede personer. Her sier de jo rett ut hvorfor de gir støttet,ergo om Høyre da skulle endre sin politikk på dette området så er støtten borte, er ikke det å kjøpe seg innflytelse?? Men dette er en avsporing som er et forsøk på å feie korrupsjonen på venstresiden under teppet. Tror ikke helt du har skjønt dette. Hvorfor skal jeg prøve åfeie noe jeg er imot under teppet? Selv om jeg stemte rød-grønt denne gangen betyr det ikke at jeg er enig i alt akkurat som når jeg stemte Høyre. 5407767[/snapback] NHO støtter opp paritet fordi de liker politikken høyre selv har satt opp på programmet. NHO ønsker ikke å forrandre på politikken høyre kjører. Virker også som at du ser bort fra faktumet at LOs leder sitter i APs styre. Dette skjer ikke i den "borgelige leir". Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 4 innlegg flyttet over her fra annen tråd. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 NHO støtter opp paritet fordi de liker politikken høyre selv har satt opp på programmet. NHO ønsker ikke å forrandre på politikken høyre kjører.Virker også som at du ser bort fra faktumet at LOs leder sitter i APs styre. Dette skjer ikke i den "borgelige leir". 5407806[/snapback] Nei, Kristin Clemet hadde permisjon fra sin direktørstilling i NHO da hun satt i regjering. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Nei, Kristin Clemet hadde permisjon fra sin direktørstilling i NHO da hun satt i regjering. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Snekker'n, du må forstå den grunnleggende forskjellen i å kjøpe seg politisk makt (LO), og å støtte noen man er enig med (NHO). Men dette er en avsporing som er et forsøk på å feie korrupsjonen på venstresiden under teppet. Kom med konkrete beviser nå på at NHO kjøper seg politisk makt, eller la det ligge. 5407723[/snapback] Som du vet er det umulig å bevise noe som holdes hemmelig og som foregår i lukkede rom, men selv du må vel innrømme at de rikeste av de rike ikke gir av veldedighet, de er vel tvert om de som forlanger mest igjen for pengene. 5407767[/snapback] Altså, du bygger dine påstander på fordommer om de rike. Det har ikke fallt deg inn at de rike også kanskje kan ha et samfunnsengasjement og ønsker å støtte en politikk de anser som riktig og god for både seg selv og samfunnet? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Snekker'n, du må forstå den grunnleggende forskjellen i å kjøpe seg politisk makt (LO), og å støtte noen man er enig med (NHO). Men dette er en avsporing som er et forsøk på å feie korrupsjonen på venstresiden under teppet. Kom med konkrete beviser nå på at NHO kjøper seg politisk makt, eller la det ligge. Som du vet er det umulig å bevise noe som holdes hemmelig og som foregår i lukkede rom, men selv du må vel innrømme at de rikeste av de rike ikke gir av veldedighet, de er vel tvert om de som forlanger mest igjen for pengene. Ærlig talt, nå må du skjerpe deg! Jeg har nå prøvd å si dette flere ganger: NHO får noe igjen ved at Høyre fører en politikk de er enige i. De gjør det uten å kjøpe seg innflytelse og makt. Snekker'n, du må forstå den grunnleggende forskjellen i å kjøpe seg politisk makt (LO), og å støtte noen man er enig med (NHO). Hvordan kan du med sikkerhet si at AP/LO er uenige og at dem må kjøpe seg makt, husk AP er grunnlagt på arbeiderklassen og springer ut fra det samme som LO i tillegg har de støtet hverandre i alle år. Vi husker alle Commie-Vallas liste med krav til den nye regjeringen. KRAV. Nei, Kristin Clemet hadde permisjon fra sin direktørstilling i NHO da hun satt i regjering. Hvilket jo faktisk svekker ditt argument... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Snekker'n, du må forstå den grunnleggende forskjellen i å kjøpe seg politisk makt (LO), og å støtte noen man er enig med (NHO). Men dette er en avsporing som er et forsøk på å feie korrupsjonen på venstresiden under teppet. Kom med konkrete beviser nå på at NHO kjøper seg politisk makt, eller la det ligge. 5407723[/snapback] Som du vet er det umulig å bevise noe som holdes hemmelig og som foregår i lukkede rom, men selv du må vel innrømme at de rikeste av de rike ikke gir av veldedighet, de er vel tvert om de som forlanger mest igjen for pengene. 5407767[/snapback] Altså, du bygger dine påstander på fordommer om de rike. Det har ikke fallt deg inn at de rike også kanskje kan ha et samfunnsengasjement og ønsker å støtte en politikk de anser som riktig og god for både seg selv og samfunnet? 5408768[/snapback] Nei jeg har ingen fordommer mot rike folk og som eier av eget firma har jeg mulighet for å bruke alle smutthull som den borgerlige regingen ordnet til. Jeg synest faktisk det er morro når noen lykkes og tjener penger på det, jeg forutsetter dog at alle betaler sin andel, nettop derfor har jeg kun tatt ut lønn og ikke utbytte selv om jeg hadde mulighet til det . Så vær så snill å ikke døm andre nord og ned fordi de ikke deler ditt syn. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Ærlig talt, nå må du skjerpe deg! Jeg har nå prøvd å si dette flere ganger: NHO får noe igjen ved at Høyre fører en politikk de er enige i. De gjør det uten å kjøpe seg innflytelse og makt. Må jeg skjerpe meg?? Har du vært på kursing eller møter for bedriftsledere?? Har du hørt hva representanter fra NHO sier der? IKKEDET NEI, tenkte meg det, men jeg kan fortelle deg at siden jeg er bedriftsleder har jeg vært på slike steder og VET hva som sies. Og jeg kan forsikre deg om at NHO har føringer innad i Høyre. Vi husker alle Commie-Vallas liste med krav til den nye regjeringen. KRAV. Først må jeg si at jeg tar avstand fra din typiske nedsettende kommentar om alle du ikke liker,noe du fortsetter med her Ja de hadde en liste med krav som de la ut i all offentlighet, dette i skarp kontrast til NHO som legger inn sine krav/ønsker i lukkede møter. Jeg er mot begge deler,men hva er værst av disse to ondene,et som en kan forholde seg til eller et som fåregår i det skjulte Hvilket jo faktisk svekker ditt argument... Så at du bare tar perm fra stillingen i NHO er alt ok, du mener dermed å si at om Valla hadde tatt prem fra LO så var alt i skjønneste orden Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg har ikke dømt deg verken sør eller nord. Men når du sier at du ikke har noe som helst konkret du baserer deg på, men antar at det er slik fordi du ikke tror de rike kan gjøre slikt av andre grunner enn å forlange mest mulig ijgen for pengne, hvordan i alle he..... skal man da tolke det? Du har ikke noe konkret, men du baserer deg på hvordan du tror rike er. hvis dette ikke er fordommsfullhet, hva er det da? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg har ikke dømt deg verken sør eller nord. Men når du sier at du ikke har noe som helst konkret du baserer deg på, men antar at det er slik fordi du ikke tror de rike kan gjøre slikt av andre grunner enn å forlange mest mulig ijgen for pengne, hvordan i alle he..... skal man da tolke det? Du har ikke noe konkret, men du baserer deg på hvordan du tror rike er. hvis dette ikke er fordommsfullhet, hva er det da? 5409210[/snapback] Nei jeg gjør ikke det,jeg har kontakter i min omgangskrets som er fra både vanlige folk og helt opp til rike folk og det er greie folk alle sammen,men det er ikke tvil om at rike er mere opptatt av å få mest mulig igjen for pengene. Dette gjenspeiler seg også på arbeid som utføres. Hos vanlige folk leverer du regningen ved endt jobb og de betaler denne, hos en stor del rike folk derimot er det masse om og men, enten skal de ha det ført på firmaet selv om jobben er gjordt på deres private bolig eller så er det spørsmål om å få så så mye momsfritt eller på fiktive regninger, selvsagt sier jeg nei til slikt,men det viser jo klart at det kun er i vinning øyemed dette skjer. I tillegg sakset jeg denne i et tidligere innlegg. - Hvorfor er det stort sett bare millionærer som gir penger til Høyre? - Det er først og fremst formuesskatten som angår velstårede personer. Så joda jeg har konkrete ting i fleng her Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 At det finnes en del mennesker som sloss mot systemet (Utnytter smutthull) fordi de føler systemet sloss met dem (avgifter og reguleringer på alle bauger og kanter), det finner jeg helt naturlig. Jo mindre frihet og tiltro man får av systemet, desto mindre ansvar for systemet føler man at man har. Like naturlig finner jeg det at slike personer søker å støtte høyresiden politisk, da det er venstresiden som tradisjonelt er mest avigifts- og regulerings-kåte. Men ikke noe av dette går på NHO og H eller bygger opp påstander om under påstander om at det er noe i nørheten av samme grad av politisk påvirkning fra og organisasjonsmessig sammenrøring mellom NHO på H som det er når det gjelder DNA og LO. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Men ikke noe av dette går på NHO og H eller bygger opp påstander om under påstander om at det er noe i nørheten av samme grad av politisk påvirkning fra og organisasjonsmessig sammenrøring mellom NHO på H som det er når det gjelder DNA og LO. Nå har vel jeg ikke tatt stilling til hvorhvidt NHO påvirker sitt parti mere eller mindre en det LO gjør. Det det handler om her er at BEGGE gjør det og i tillegg gjør NHO dette i lukkede møter der en ikke har oversikt over avtaler, men at de finnst er sikkert. Jeg påpeker med andre ord at dette skjer på begge sider,menst andre påpeker at så ikke er tilfelle og kaller meg løgner. Jeg har også sagt at jeg er imot dette uansett om det er LO,NHO eller bedriftsledere som utøver dette, mitt syn er at styringer som dette samt økonomiske bidrag fra forbund, firmaer eller bedrifteiere som beløper seg til mere en 1000 kr pr år skulle forbys . Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Men likefullt har du ikke noe belegg for dine påstander rundt H/NHO utover løse antagelser og et generelt dårlig inntrykk av en del lurendreiere av noen rikinger (slik jeg tolker deg). Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 mitt syn er at styringer som dette samt økonomiske bidrag fra forbund, firmaer eller bedrifteiere som beløper seg til mere en 1000 kr pr år skulle forbys . 5409478[/snapback] Hvorfor bedriftseier? Hva med vanlige privatpersoner? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Men likefullt har du ikke noe belegg for dine påstander rundt H/NHO utover løse antagelser og et generelt dårlig inntrykk av en del lurendreiere av noen rikinger (slik jeg tolker deg). 5409502[/snapback] Har belegg i den forstand at dette har kommet klart frem fra ledere innenfor NHO når det har vært på kurs/seminar for bedriftsledere, men offisielt er det hemmelig , dvs at det ikke forekommer Hvorfor bedriftseier? Hva med vanlige privatpersoner? Joda regelen kunne like godt være for alle så var man sikret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå