Luuuringen Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Hva er egentlig den store forskjellen? Minus / pluss ? Lenke til kommentar
T2 Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Pluss: - Bli kvitt de store klumpete flatkabelene - Potensielt litt bedre ytelse, men mekanikken er stort sett begrensende faktor Minus: - Litt dårlige kontakter (lettere for å knekke) Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Serial Ata + OverføringsHastigheter på Langt over150 MB/s med S-ATA 2 NCQ som kan gi bedre ytelse Enkle og montere i forhold til IDE (slipper å tenke på master/slave) Smalere og mer håndterlige kabler som gjør innstallasjon av diskene enklere S-ATA kontakten er smalere som gjør at man kan presse inn flere av disse inn på hovedkortet i forhold til ide som tar stor plass. - Kan bare ha 1 disk Pr kabel (er usikker på om det finnes med 2 men har ikke sett noen). Windows Krever i de fleste tilfeller en ekstra driverdiskett for å få den til å virke for å finne den under windows innstallasjon Må kjøpe ekstra overganger til strøm på gamle strømforsyninger Innstallerer man serial ata disker så har jeg erfart at man må disable ide kontrollerne med disker når man skal innstallere windows på S-ATA disken, dette fordi windows under innstallasjon setter ide diskene som C: osv med S-Ata diskene sist (som f: f.eks). IDE + Lett og sette opp da kontrolleren(e) har støtte i windows 2 disker pr Kabel Strømkontaktene finnes både på ganle og nye strømforsyninger. - Kan bli litt rot med å sette opp master/slave har maks 133 MB/s i forhold til S-ATA som har 150+ På grunn av kabelbredden så kan det bli fort trangt og knotete i kabinett for å sette inn nye disker eller annen hardware. Ide kontaktene tar stor plass på hovedkort. Kan være flere fordeler ulemper som jeg ikke har kommet på. Prisforskjellene er ikke så store. Endret 10. april 2005 av Lugmeister Lenke til kommentar
Luuuringen Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Serial Ata+ OverføringsHastigheter på over Langt over150 Mb/s når serial Ata II blir utbredt Når serial Ata II blir utbredt ? de vanlige HDD har vel max 150mb/s ergo må jeg også kjøpe nye hdd i 5000kr's klassen ? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) retta litt på den, alt nytt som kommer blir dyrt i starten. ER usikker på hvor rask serial ata II mnen tror jeg har lest noe om 300 MB/s. Ta tallet med en klype salt siden jeg er usikker. Edit: Ser at prisene ikke blir så avskrekkende på Prisguiden http://www.seagate.com/products/interface/...advantages.html Endret 10. april 2005 av Lugmeister Lenke til kommentar
gsn Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Tallet stemmer, men det er teoretisk overføring. blir ikke det samme i praksis. Syntes ikke det er en ulempe at det er en harddisk pr kabel, men det er jo min mening, og jeg tror heller ikke sata2 harddisker blir serlig dyrere. kanskje litt i begynnelsen. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Det med en disk pr kabel kan kasnkje diskuteres og kan være både en fordel og bakdel alt etter som man ser det. DA jeg har ett hovedkort med 2 S-ATa kontrollere så har jeg plass til bare 2 disker og det er en bakdel. Edit: satte opp den tabellen etter det som jeg ser på fordeler og ulemper. Sikkert mange som har andre meninger enn det jeg har og andre tilføyelser. Edi Endret 10. april 2005 av Lugmeister Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 2 s-ata kontakter!?! Har aldri sett det før, mitt P4 hk som er over 1 år gammelt har 6 kontakter pluss de 2 vanlige "p-ata" kontaktene. Altså mulighet for 10 disker om jeg vil. Enten må du ha et gammelt hk ellers må det være temmelig billig Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Begge maskinene mine har det faktisk, det ene er gammet ett abit at-7 max 2 som var bra i sin tid med mange P-ataog usb kontakter og var ett av de første som kom med s-ata . Kjøpte ett nytt i fjor sommer for overklokking og ny prosessor et abit an-7 som har minimalt med kontrollere og var ganske billig men bra for overklokking, kom ut rett før det ble vanlig og ha flere s-ata kontrollere (fantes bare noen svært få med 4/6 ). Endret 10. april 2005 av Lugmeister Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå