Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finnes det en frekvens-omformer\konverter ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan tenke meg at det ville være en ganske grusom lyd egentlig. Du kan sikkert emulere det ved å sette en datacd i en vanlig CD-spiller :-)

Men det finnes garantert utstyr som kan gjøre dette i laboratorier og slikt, sikkert ikke så billig da.

Lenke til kommentar
Hvis det hadde fantes en slags frekvens omformer, ville det ikke gått an å høre signalene til f.eks. wlan ?

(yup, dette hørtes sprøtt ut, men blir ikke klokere av å bare sitte stille :blush: )

Det er jo nettop dette en helt vanlig FM radio gjør, lager radiobølger om til lyd. Har du en radiomottaker som dekker 2,4 ghz så kan du høre wlan.. :)

Lenke til kommentar

Det går an ja. Metoden går kort sagt ut på å ha en dyr og avansert høyhastighetsopptaker og behandle signalet etterpå med et program. (Det er slik de fikser stemmen til artister som synger surt :p )

Men så høye hastigheter som 2,4GHz blir nok ekstremt vanskelig. Jeg vet ikke om noe opptaksutstyr som klarer i nærheten av høy nok samplingsrate. (Du trenger nok minst 10GHz samplingsrate, og de raskseste digitale ocilloskopene med opptaksmulighet som jeg vet om har 1GHz samplingsrate) Til sammenligning har vanlig CD-lyd en samplingsrate på 44,1kHz og kan kan gjenskape lyd på opptil ca 16kHz med sånn passe presisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...