Frijazz Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) En 4,4mrd år gammel zirkonkrystall er trolig det eldste mineralet noensinne funnet på jorden. Krystallen har nok ligget godt beskyttet. Ikke værst med tanke på jordens alder. Endret 10. april 2005 av Frijazz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9 Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Fascinerende. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Og akkuratt hvordan målte di alderen? Om jeg hadde skrevet 4,3 milliarder år, hvam hadde protistert og forsvart seg med hva? Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Og akkuratt hvordan målte di alderen?Om jeg hadde skrevet 4,3 milliarder år, hvam hadde protistert og forsvart seg med hva? Alderen ble sannsynligvis beregnet med halveringstiden til uran. Små mengder av uran innkapsles ofte i krystallstrukturen til zirkon, noe som gjør zirkon veldig populært blant forskere for aldersmålinger. Zirkon er dessuten et meget bestandig mineral når det først er dannet, og kan gå gjennom omforminger av bergarten uten selv å rekrystalliseres. Uran har jo en halveringstid like lang som jordens alder. Endret 25. juni 2005 av Frijazz Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Korreksjon av forrige post, no burde det være mer korrekt! Lenke til kommentar
Viggleik Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 4,4 milliarder år gammelt stoff :!: , men hvor gammel er Tellus da? (jorden) Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Jorden er rundt 4,6mrd år gammel. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg kommer ikke inn på siden... Kan noen finne frem en (google) cache? Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg kommer ikke inn på siden... Kan noen finne frem en (google) cache? Det virker som den siden er utgått, men prøv denne. Dette er en annen historie, men metoden er den samme. Denn CNN-linken var om en hel krystall og ikke bare noen få korn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå