Gå til innhold

Monsterpc til ca. 25000: er dette et godt oppsett?

Anbefalte innlegg

AndersT2: Trur nok R520 vil bli en del dyrere.

Tenkte litt på det med 4x512 eller 2x1024... Har du noen gode anbefalinger til 1024MB-brikker?

Corsair TWINX2048 3200C2 er noen av de råeste minnebrikkene i denne størrelsen.

Jeg har 1gb (2x512) og det kosta 2800,- O.o

Nesten så man angrer seg over minnekjøpene når man ser prisen. 2x1024 MB minnemoduler kostet jo skjorta for et halvt år siden. De jeg linket til koster like mye nå som jeg betalte for mine 2x512 MB minnebrikkene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke fordeler har Corsairbrikken over de jeg har satt opp fra Geil? Jeg regner med at stikkordet er "overklokking"?

Det du skal se på om du ikke skal overklokke er timings. Er ingenting som skiller f.eks PC4000 brikker fra PC3200 brikker når det gjelder ytelse, bortsett fra timings. Både Geil og Corsair er kvalitetsminne, så du vil neppe merke noe forskjell der.

Lenke til kommentar
Du kommer til å angre hvis du blåser bort 25k på en pc, tar bare noen måneder så er det gammelt igjen, hvis du f.eks kjøper en pc til 15k nå, og en til 15k senere, så blir du mer fornøyd :)

Den er akkurat så gammel som du føler den er da... f.eks jeg kjøpte PC til 21.000 i oktober i fjor, men synes ikke den er gammel skkurat da ??

Min PC : Intel IV 3.4GHz, X800XT 256MB, 1GB PC 4200 RAM, I915G, DVD-brenner, 400GB SATA, 16ms 17'' skjerm

Du kan jo vurdere selv, men jeg selv synest ikke min pc er utdatert for å si det sånn...

Cluet er : at du må kjøpe noe dyrt... ikke kjøp billig OG kjøp lurt...

Mitt forslag BTW :

CoolerMaster Cavalier 3 Miditower Silver 360W ATX

Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX

AMD Athlon64 3800+ 2400MHz/2.4GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

Kingston KHX3200/1G HyperX 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin

Seagate Barracuda ST3250823AS 7200.8 250Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA

Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

NEC ND-3520 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R

Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART BULK IDE

Hightech Excalibur ATI Radeon X850XT Platinum ICE-Q 256Mb DDR3 HDTV VIVO DVI/HDMI TMDS RETAIL PCI Express

ESD-armband, engångs för användning vid egen montering/ESD-bracelet for own assembly

Hyundai L90D+ 19" TFT Silver Analog&DVI 8ms

PRIS = ca. 24.500,- fra Databutikken.com/no

Intel-oppsett :

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Abit AA8XE 3rd Eye i925XE 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Intel Pentium 4 660 Prescott 3.6GHz EM64T Hyperthreading 2Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775

A-DATA 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR2 PC4200 240pin 533Mhz

Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

Standard 1.44Mb 3.5" floppy BLACK/SVART

NEC ND-3520 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R

Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART BULK IDE

Hightech Excalibur ATI Radeon X850XT Platinum ICE-Q 256Mb DDR3 HDTV VIVO DVI/HDMI TMDS RETAIL PCI Express

ESD-armband, engångs för användning vid egen montering/ESD-bracelet for own assembly

Hyundai L90D+ 19" TFT Silver Analog&DVI 8ms

++

Samlet pris = ca. 24.500,-

Av disse oppsettene ville jeg klart gått for Intel sitt oppsett, selv om det har dåligere RAM, men hovedkortet er konge! Og Prosessoren likeså (64-bits) + at det er floppy, noe det ikke er på AMD-oppsettet.... Og 3 ganger så mye lagringsplass, det er hva man får råd til når man velger intel...:)

EDIT : Prisene er medregnet frakt! :D

Endret av Per-Stian
Lenke til kommentar
Du kommer til å angre hvis du blåser bort 25k på en pc, tar bare noen måneder så er det gammelt igjen, hvis du f.eks kjøper en pc til 15k nå, og en til 15k senere, så blir du mer fornøyd :)

Den er akkurat så gammel som du føler den er da... f.eks jeg kjøpte PC til 21.000 i oktober i fjor, men synes ikke den er gammel skkurat da ??

Cluet er : at du må kjøpe noe dyrt... ikke kjøp billig OG kjøp lurt...

Så det du mener er at man skal betale det dobbelte for f.eks. 20% bedre ytelse? Er det virkelig lurt å kjøpe det dyreste man finner i stedet for å tenke ytelse i forhold til pris? For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvordan du kan mene det der.

Det nyeste og beste på markedet er alltid overpriset bl.a. pga liten tilgjengelighet og dyr produksjon. Dersom man ikke MÅ ha det beste lønner det seg alltid å velge det som gir deg best ytelse/pris. I tillegg til at man sparer mye penger, får man også penger til overs som man kan bruke på senere oppgraderinger. Det kommer alltid noe nytt i hw-markedet, og det du kan få for 5k i dag er ingenting i forhold til det man kan få for samme sum om et år.

En annen fordel er at man faktisk får et system å gå ut fra. Man kan se om det er komponenter man ikke er fornøyd med og man har penger til overs til å oppgadere disse etterhvert. Ettersom tiden går forandrer man krav til pcen sin. F.eks. er man kanskje ikke så opptatt av støy når man kjøper pcen, men etterhvert blir støyen mer og mer sjenerende.

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar
En ting... hørt at Nec 2080 UX+ er en bedre skjerm enn Lacie sin

Jeg skal hvertfall ha Nec sin når feriepengene kommer på konto.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19356

Mvh ZxL

vanskelig for å tro dette.

tvert i mot, jeg har hørt at de er ganske like med unntak av blåfargen på laCie som er divisjonen over...

når det gjelder PSU. den beste er MIST 500w, #2 er Nexus 4090 400W.

Har lest en plass på dette forumet at en kar hadde testet begge skjermene ved siden av hverandre og konklusjonen hans var at Nec`en var sterkere på alle områder selv om disse 2 har samme panel... Han sa at det var tydelig at elektronikken var bedre på Nec skjermen. Har selv en Nec 1760 Nx og kvaliteten er overlegen i forhold til andre LCD`er, til og med bedre enn kompisens Eizo.

Tips: Når du først skal bruke så mye på en pc så ikke gå inn for å spare på skjermen.

Viktigste komponetet du kan kjøpe. Er tross alt noe du skal se på dag ut og dag

inn.

NB. Lacie lager en billig men god 20". Nec er kjent for å lage proff skjermer med

enorm erfaring innen dette området. Men les testene på HW og avgjør selv

Mvh ZxL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...