Gå til innhold

Monsterpc til ca. 25000: er dette et godt oppsett?

Anbefalte innlegg

OK, av diverse grunner ser det ut som om jeg får en fryktelig fin flyt av penger inn på kontoen i løpet av de neste ukene. Pr. i dag har jeg en iBook som jeg er fryktelig godt fornøyd med, men jeg merker savnet etter en god "bruksmaskin" som tåler det jeg måtte finne på. I tillegg så har jeg fått det for meg at jeg behøver en god LCD-skjerm med høy oppløsning. Så der har dere bakgrunnen for dette oppsettet.

AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester''

Connect3D X850XT Platinum Edition 256MB

Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D

LaCie Photon Vision II 20"

Lian Li PC-6070A

Nec ND-3500 16x DVD±R9

2GB OCZ Gold Edition EL Voltage Xtreme DDR500 1024 MB (4x512)

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA II

Thermalright XP-120

Thermaltake Silent Purepower 560W

Først av alt så kommer jeg nok til å vente til Venice er å oppdrive i butikkene, men ellers er dette stort sett det jeg har kommet fram til.

Skjermen, RAM og grafikkortet er det som koster mest her, så jeg er veldig klar for innspill på om jeg er fullstendig kjøpegal eller om det faktisk er verdt det. Når det gjelder skjermen så har jeg hatt anledning til å prøve den, og ble umiddelbart forelsket. Det eneste som skaper litt tvil er om det er bedre å gå for 2x17" eller 2x19". Innspill her mottas med takk. Jeg kunne nok tenkt meg å få ned prisen litt - ikke minst føles det litt sløsete å bruke nærmere 4500 på et skjermkort. Jeg ser at jeg kan få et 800XL til 1500-2000 mindre, og spørsmålet blir da selvsagt om det er en bedre løsning. Kravet mitt er egentlig å kunne kjøre det siste av spill på maks, minimum i 1280x1024 (selv om det hadde vært litt festlig å kunne kjøre HalfLife 2 på 1600x1200...).

OK, da overlater jeg ordet til dere, og satser på at det kommer mange gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

jeg misunner deg det der så SYKT! komponentene du har satt opp så greit ut, men du burde kanskje ha en 74gig raptor harddisk bare for å toppe hele greia?

Endret av Slettes-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
jeg misunner deg det der så SYKT!

Jeg tar det som et godt tegn :!:

Det dreier seg egentlig om at jeg har hatt et storsalg av en del utstyr som har ligget og samlet støv, så det er like greit å benytte anledningen til å slå på stortromma. Og jeg fortjener en skikkelig skjerm etter å ha levd med en 1024x768 skjerm i nesten ett år...

Lenke til kommentar

Ikke kjøp 4x512. Kjøp heller 2x1024. Selv om at noen sier at du skal kunne kjøre 4x512 med venice CPU'en er ikke det helt sikkert.

Og, seriøst, skal du ikke ha mer lagringsplass?

AndersT2: Trur nok R520 vil bli en del dyrere.

Endret av BaX
Lenke til kommentar
Ikke kjøp 4x512. Kjøp heller 2x1024. Selv om at noen sier at du skal kunne kjøre 4x512 med venice CPU'en er ikke det helt sikkert.

Og, seriøst, skal du ikke ha mer lagringsplass?

AndersT2: Trur nok R520 vil bli en del dyrere.

Tenkte litt på det med 4x512 eller 2x1024... Har du noen gode anbefalinger til 1024MB-brikker?

Når det gjelder lagringsplass, så slenger jeg muligens på en disk til, det tar jeg som det kommer. Jeg driver ikke nedlasting av filmer o.l., så det har aldri vært noe stort behov for de svæææære diskene.

Lenke til kommentar

Er du rik og driter penger så er det ikke noe galt i det oppsettet der. Men som andre sier sparer du mye penger og får bedre ytelse ved å spare litt inn nå, og heller oppgradere senere. Deler som ikke trenger å oppgraderes så ofte kan du gjerne putte litt penger i (f.eks skjerm), men sånn som skjermkort, der det hele tiden kommer noe nytt, kan det lønne seg å ikke gå for det aller dyreste.

Lenke til kommentar
Du kommer til å angre hvis du blåser bort 25k på en pc, tar bare noen måneder så er det gammelt igjen, hvis du f.eks kjøper en pc til 15k nå, og en til 15k senere, så blir du mer fornøyd :)

Enig der, 25000 på en pc nå for tia er bortkastet..

Lenke til kommentar
Er du rik og driter penger så er det ikke noe galt i det oppsettet der. Men som andre sier sparer du mye penger og får bedre ytelse ved å spare litt inn nå, og heller oppgradere senere. Deler som ikke trenger å oppgraderes så ofte kan du gjerne putte litt penger i (f.eks skjerm), men sånn som skjermkort, der det hele tiden kommer noe nytt, kan det lønne seg å ikke gå for det aller dyreste.

Nei, jeg driter nok ikke penger :!:

Men det er et par ting jeg gjerne vil ha:

- mye skjermplass, og en god skjerm som fungerer like godt

- 2GB minne

- et ordentlig kabinett/bra strømforsyning

- skjermkort med dual-DVI

Så jeg har regnet med at det går 12-13 000 der. Resten er jeg veldig åpen for diskusjon om. Som jeg sa i første posten min, så er jeg usikker på skjermkortet. Dersom f.eks. et 800XL gir meg 90% av ytelsen til 2000 mindre, så er det ikke noe problem for meg å velge det.

Dersom noen har tips til en god/rimelig kabinett/PSU-kombo, så er jeg helt klar for det.

Justert oppsett:

PowerColor Radeon X800 XL 256MB PCI-E

Lian Li PC-6070A

Nec ND-3500 16x DVD±R9

2GB OCZ Gold Edition EL Voltage Xtreme DDR500 1024 MB (4x512)

Thermalright XP-120

NorthQ 4001SE Silent

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Etter min mening er det oppsettet der litt mer "fornuftig". Et X800 XL vil gi deg meget bra ytelse i dagens spill, og den dagen du trenger noe bedre så har du penger til overs. Er sikkert noen som er uenige med meg her, men når man ser på ytelse/pris så er det et meget bra valg.

Skal du overklokke? Om nei, så er RAMen du har satt opp overkill deluxe. Gå heller for noen billigere brikker som klarer bra timings på default hastighet.

Angående PSU så anbefaler jeg helt klart MIST fra microplex. Har den selv, og den er tilnærmet lydløs og har effekt så det holder. I tillegg er den noen kroner billigere enn den du har satt opp. Les gjerne test hos overklokking.no.

Til slutt må jeg si at det er et sinnsykt system du har satt opp, men spørsmålet du må stille deg er om du virkelig har bruk for det. Uansett så får du en super pc til alle bruksområder.

Edit: Så nå at du hadde satt opp en NorthQ psu. Denne er langt fra så støysvak som det oppgis, og er vel heller ikke i toppklasse når det gjelder ytelse. Har en kompis som har denne, så jeg vet hva jeg snakker om :p

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar
Etter min mening er det oppsettet der litt mer "fornuftig". Et X800 XL vil gi deg meget bra ytelse i dagens spill, og den dagen du trenger noe bedre så har du penger til overs. Er sikkert noen som er uenige med meg her, men når man ser på ytelse/pris så er det et meget bra valg.

Skal du overklokke? Om nei, så er RAMen du har satt opp overkill deluxe. Gå heller for noen billigere brikker som klarer bra timings på default hastighet.

Angående PSU så anbefaler jeg helt klart MIST fra microplex. Har den selv, og den er tilnærmet lydløs og har effekt så det holder. I tillegg er den noen kroner billigere enn den du har satt opp. Les gjerne test hos overklokking.no.

Til slutt må jeg si at det er et sinnsykt system du har satt opp, men spørsmålet du må stille deg er om du virkelig har bruk for det. Uansett så får du en super pc til alle bruksområder.

Nå er jeg på dette oppsettet:

PowerColor Radeon X800 XL 256MB PCI-E

Lian Li PC-6070A

Nec ND-3500 16x DVD±R9

GeIL Value DDR400 2048 MB (2x1024)

Thermalright XP-120

NorthQ 4001SE Silent

Prisen er litt mer sympatisk også, nå ligger det og bikker på 20 000. Tatt i betraktning at skjermen "tar" 8000 av dette, så virker det relativt levelig.

Lenke til kommentar
En ting... hørt at Nec 2080 UX+ er en bedre skjerm enn Lacie sin

Jeg skal hvertfall ha Nec sin når feriepengene kommer på konto.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19356

Mvh ZxL

vanskelig for å tro dette.

tvert i mot, jeg har hørt at de er ganske like med unntak av blåfargen på laCie som er divisjonen over...

når det gjelder PSU. den beste er MIST 500w, #2 er Nexus 4090 400W.

Lenke til kommentar
25000? Skal pc'n brukes til noe mer enn spilling så hadde jeg kjøpt dual eller ventet på dual core.

med "venice" tror jeg det skal gå an å kjøre 4 minnebrikker i 1t, ergo ikke noe tap av ytelse og 2-4000kr billigere..

Som jeg har sagt tidligere så trenger jeg en god skjerm for billedbehandling, og de ekstra pixlene som jeg får ved en 20" (eller 2 17"/19") er sterkt å foretrekke.

LaCie frister pga. erfaringene jeg har med merket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...