above Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Heisann Nå er jeg jaggu meg igang med Fedora. Syntes det er veldig artigå holde på med! Men jeg kommer til å ha noen spm underveis! Det første spm jeg har nå er hvordan jeg skal ha rettighet til å spille av cd fra cd`romen? Når jeg skal spille av en cd så kommer det opp at jeg ikke har rettighet til det?! Takker for all hjelp på forhånd Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Har du oppdatert? Kjør "yum update" som root i terminal (tar en stund, er et par hundre MB å laste ned). forøvrig er fedorafaq.org en fin resurs. Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Ta å se filen /etc/group. Legg til brukeren til de gruppene som er relevant. Lenke til kommentar
above Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Har 559 nye oppdateringer står det her! Holder på å installere all nå! Det kan vel kansje være det som gjør det? Lenke til kommentar
above Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Ta å se filen /etc/group. Legg til brukeren til de gruppene som er relevant. Hvordan åpner jeg det? Er helt nybegynner på dette, så beklager dumme spm! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Ta å se filen /etc/group. Legg til brukeren til de gruppene som er relevant. Hvordan åpner jeg det? Er helt nybegynner på dette, så beklager dumme spm! Terminal -> Skriv: su - gedit /etc/group Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Bruk en teksteditor. Du må være root for å skrive til filen. Lenke til kommentar
above Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Ok. Nå har jeg oppe tekstredigeringsprogrammet, hva nå? EDIT: Jeg åpnet heller Terminal og pasta inn: su - gedit /etc/group Deretter trykket jeg enter og jeg skrev inn passord og da kom dette opp: [root@localhost ~]# Endret 9. april 2005 av xZoPpY Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Du kan nå legge til brukernavnet ditt på de gruppene som du trenger. Du legger til brukernavnet ditt etter : brukernavn er separert med , Lenke til kommentar
above Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Du kan nå legge til brukernavnet ditt på de gruppene som du trenger. Du legger til brukernavnet ditt etter : brukernavn er separert med , Det skjønte jeg ikke helt! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Ta å se filen /etc/group. Legg til brukeren til de gruppene som er relevant. Hvordan åpner jeg det? Er helt nybegynner på dette, så beklager dumme spm! Slapp av - du behøver ikke dette. Bare kjør oppdateringene så fikser det seg. Skyldes en bug i releasen, som ble kjapt fiksa. Lenke til kommentar
above Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Ok, takker! PS: Kommer med fler spm i denne tråden når det trengs Lenke til kommentar
above Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Uncompress install_flash_player_7_linux.tar.gz. A directory called install_flash_player_7_linux is created. Navigate to this directory. Hvordan navigerer jeg til den filen fra Terminal? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Uncompress install_flash_player_7_linux.tar.gz. A directory called install_flash_player_7_linux is created. Navigate to this directory. Hvordan navigerer jeg til den filen fra Terminal? cd mappenavn Lenke til kommentar
above Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Takker! Men nå skal jeg kopiere noen plugin filer inn i en mappe, men når jeg gjør det så stoppes det. Det kommer opp at jeg ikke har rettigheter i denne mappen. Når alle oppdateringene er installert, vil dette være fixet da, slik at jeg har rettigheter eller må jeg fixe det manuelt, isåfall, hvordan? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Flash-plugin, java-plugin etc. - se signaturen min. Se forøvrig på fedorafaq.org Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Takker! Men nå skal jeg kopiere noen plugin filer inn i en mappe, men når jeg gjør det så stoppes det. Det kommer opp at jeg ikke har rettigheter i denne mappen. su chown dittbrukernavn mappe Lenke til kommentar
above Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 chown/oleandre/usr: Ingen slik fil eller filkatalog Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 chown/oleandre/usr: Ingen slik fil eller filkatalog Det er ikke riktig format, det blir chown oleandre /usr. Men, jeg ville fraråde å gjøre deg til eier i kataloger som inneholder ting som påvirker hele systemet. Det er en grunn til at du bare har skriverettigheter i /home. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Du må være root for å lagre ting i /usr. su - Det er en veldig dårlig ide å forandre eierskap på /usr. Det de mener er at hvis du som root lagrer filer i din hjemmekatalog, kan du forandre eierskap på de med chown brukernavn:brukernavn filnavn Dette må og gjøres som root. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå