Gå til innhold

Forslag til oppgradering av PC P4, 1 år gammel, ik

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere min PC.

Har flg. komponenter:

Kabinett: AOpen H600A m/350W strømforsyning

Hovedkort: Asus P4P800

CPU: Intel P4 2,4 800

Ram: TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 512 MB (2x256)

Grafikkort: Connect3D Ati Radeon 9500

DVD-brenner: Plextor PX708A

DVD-rom: Plextor PX116A

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 80 GB

Harddisk 2: WD 160GB Extern

Bruker PC-en til internett, litt bildebehandling, ikke spill.

Synes det går litt tregt med bl.a. store kartverk på internett.

Mulig at begrensningene her ligger på internett, og ikke i min maskin?

Har NextGenTel Bravo 1450.

Noen tips til hva jeg bør oppgradere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det hadde vært min PC hadde jeg prioritert slik.

1ste pri : Oppgradere til 1 gig ram (PC3200, ett fett hvilket merke mener nå jeg )

2dre pri :Bedre skjermkort, f. eks 6600 GT eller noe annet fra 1000 til 1500 kroner

3de pri : Egen systemdisk, en liten 10.000 spins SATA Barracuda disk til rundt 1000 lappen. Jeg syns det hjalp enormt på loading tider til spill etc.

Mine 2 øre

EDIT : du spiller ikke nei..

Mulig en raskere linje ville hjulpet. Du nevner store kart så tenker det kan være en stor minne spiser. RAM kan nok være lurt. Du kan trykke CTRL - ALT - DELETE mens du syns det går tregt så kan du se hva som spiser mest minne / CPU ressurser.

Skjermkort hadde jeg droppet siden du ikke spiller. Det skjermkortet er mer en godt nok for 2d behandling

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar

1ste pri : Oppgradere til 1 gig ram (PC3200, ett fett hvilket merke mener nå jeg )

2dre pri :Bedre skjermkort, f. eks 6600 GT eller noe annet fra 1000 til 1500 kroner

3de pri : Egen systemdisk, en liten 10.000 spins SATA Barracuda disk til rundt 1000 lappen. Jeg syns det hjalp enormt på loading tider til spill etc.

Mine 2 øre

EDIT : du spiller ikke nei..

Mulig en raskere linje ville hjulpet. Du nevner store kart så tenker det kan være en stor minne spiser. RAM kan nok være lurt. Du kan trykke CTRL - ALT - DELETE mens du syns det går tregt så kan du se hva som spiser mest minne / CPU ressurser.

Skjermkort hadde jeg droppet siden du ikke spiller. Det skjermkortet er mer en godt nok for 2d behandling

1: PC3200 er ikke ett merke, det er en spesifikasjon som tilsier hvor høy båndbredde som den er sertifisert for. På lik linje med at det er en 400MHz DDR-brikke.

Ett merke vil være f.eks OCZ, Corsair, Kingston m.m.

2: Ett 6600GT-kort til mellom 1000 og 1500 er svært vanskelig å oppdrive. Du finner ett og annet tilbud, men som sagt - Vanskelig å oppdrive!

3: En 10000 RPM S-ATA harddisk vil bety minimalt for ytelsen totalt sett i det systemet.

Det er mine 7 dollar...

Lenke til kommentar
1: PC3200 er ikke ett merke, det er en spesifikasjon som tilsier hvor høy båndbredde som den er sertifisert for. På lik linje med at det er en 400MHz DDR-brikke.

Han mente vel ikke merke, men type. PC3200 uansett merke, liksom

:)

Lenke til kommentar

Tror det eneste som kan hjelpe på nett ytelsen din er en kjappere CPU, og mer minne. Skjermkortet har ikke noe å si der. Og hvis du ikke spiller så funker det du har helt fint.

Byttet akuratt selv fra ett P4 2.8/533 og 1 GB PC2100 ram til AMD 64 3800+ og 1 GB PC4400 ram. Og jeg merket enorm stor forskjell på nettbruken. Alle nettsider lastet kjappere. Har samme linje som deg Bravo 1450.

Hvis dette ikke skulle hjelpe så kanskje ett separat nettverkskort, men det du har skal være bra nok, Asus har som regel kvalitet.

Lenke til kommentar

Raskere harddisk vil jeg tro har minimal eller ingen betydning til mitt bruk, eller tar jeg feil? Forøvrig, det kartverket jeg har problemer med, er flg.:

NASA World Wind

Egentlig ikke kartverk, men satellitbilder fra hele jordkula. I visse områder av verden kan man til og med komme så nær at man ser biler og mindre ting. F.eks. San Fransisco.

Endret av olavr
Lenke til kommentar

2: Ett 6600GT-kort til mellom 1000 og 1500 er svært vanskelig å oppdrive. Du finner ett og annet tilbud, men som sagt - Vanskelig å oppdrive!

3: En 10000 RPM S-ATA harddisk vil bety minimalt for ytelsen totalt sett i det systemet.

Det er mine 7 dollar...

1. Han mente at rammen skulle være 3200 i hastighet, ikke merke.

2. Når du først skal kjøpe pc er det vel verdt å surfe på nettet i 5 minutter og finne et 6600gt som ikke er blodpris?

3. Ytelsen ville blitt forbedret. Akkurat hvor mye skal jeg ikke uttale meg om, men mer enn minimalt

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag. det jeg har kommet fram til er følgende: (Rett meg hvis jeg tar feil)

Jeg trenger mer RAM (Tror mitt hovedkort støtter inntil 2GB)

En raskere prosessor (f.eks. Intel Pentium 4 530J (3.0 GHz)?

Er det noen som vet forskjellen på 520, 530, 530J?

Forresten; er det veldig stor forskjell på min P4 2,4 og en 3,0?

Er ikke interessert i å kaste bort masse penger på noen MHz ekstra.

Vil se virkninger i praksis.

Endret av olavr
Lenke til kommentar
Takk for gode forslag. det jeg har kommet fram til er følgende: (Rett meg hvis jeg tar feil)

Jeg trenger mer RAM (Tror mitt hovedkort støtter inntil 2GB)

En raskere prosessor (f.eks. Intel Pentium 4 530J (3.0 GHz)?

Er det noen som vet forskjellen på 520, 530, 530J?

Forresten; er det veldig stor forskjell på min P4 2,4 og en 3,0?

Er ikke interessert i å kaste bort masse penger på  noen MHz ekstra.

Vil se virkninger i praksis.

Hovekortet ditt er Socket 478, her er prosessorprisene hos noen butikker:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10050

http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=1410,1416&mlevel=011202

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=10&SG=2

Såvidt jeg vet (gjerne korriger!), så gjelder bare 5XX-betegnelsene Socket 775.

En Pentium4 3,2 PC800 vil gi deg en bra ytelsesøking, spesielt hvis du dobler minnet til 1024MB RAM :thumbup:

Edit: ja, og hvis du da har noen sedler igjen i lommeboken, kjøp et nytt skjermkort - f.eks. et GeForce 6600GT til rundt sytten-attenhundrelappen..

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Bruker PC-en til internett, litt bildebehandling, ikke spill.

Synes det går litt tregt med bl.a. store kartverk på internett.

Det er bare tull at du trenger et bedre skjermkort hvis maskinen ikke brukes til spill. Glem det alle her har sagt om den saken. :thumbdown:

Det du trenger er evt. mer RAM. Godt forslag at du oppgraderer til 1 GB. Ellers er det ikke så mye som kan hjelpe deg. En raskere harddisk /raskere harddisk oppsett kan også hjelpe deg noe. Men det at du jobber med kartverk på internett er nok det som er hovedårsaken til at ting går treigt.

Lenke til kommentar

LOL @ myself.

Det jeg egentlig hadde tenkt å skrive: At det overføres over internett er årsaken til at det går treigt. Serverne i den andre enden er nok den største begrensningen.

* litt for trøtt til å skrive innlegg nå *

Lenke til kommentar
Nekter å tro PC'en er problemet. Er ikke behov for en monsterpc uansett internettbruk. Går fint med en 1,4ghz AMD her :)

Det trengs vel ingen oppgradering kanskje, hverken av maskinvare eller ADSL-linje. Noen ting går tregt, slik er det bare ;)

Lenke til kommentar
Nekter å tro PC'en er problemet. Er ikke behov for en monsterpc uansett internettbruk. Går fint med en 1,4ghz AMD her :)

Det trengs vel ingen oppgradering kanskje, hverken av maskinvare eller ADSL-linje. Noen ting går tregt, slik er det bare ;)

Hehe, ja, liten vits med 100mbit internett om serveren du laster ned fra er på en ADSL linje...

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...