Gå til innhold

amerikansk til norsk strømforsyning

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har kjøpt en rio karma mp3 spiller fra usa.

den har selvfølgelig strømplugg fra usa. hva gjør jeg?

finns det adapter som man putter i mellom stikkontakten og den amerikanske strømforsyninga eller kan/bør jeg kjøpe ny norsk strømforsyning til spillern?

takk for alle svar. og gjør det så billig som mulig!

ivan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er veldig offtopic ,men du kunne ha koblet denne mellom den ene fasen og jord. Det er selvfølgelig avhengi av hvor mye denne trekker ifra strømnettet og hvor stor strøm vernet for jordfeil trer inn.

Jeg ville uten tvil kjøpt en ny lader. I Teorien så kunne du vell brukt en DIAC som du kunne kuttet opp sinussignalet og montert denne (lysdimmer). Men det beste er nok å kjøpe en ny lader siden dette somregel blir billigere.

Men krever den 5V som er vanlig så kan du jo alltids lade den ifra datamaskinen ;) (På sekundærsiden av trafoen).

Lenke til kommentar
hei!

finns det adapter som man putter i mellom stikkontakten og den amerikanske strømforsyninga eller kan/bør jeg kjøpe ny norsk strømforsyning til spillern?

ivan

Det første du bør se på er hvor mye volt dette du sikter

til går på er det ein trafo er det lurt om du bruker ordet trafo i steden for strømforsyning.

Det du kan gjøre etter du har skjekket det er og stikke innom clas ohlson, el-kjøp el.

osg spørre om de vet noe eller ringe...

Vanlig strøm i norge går på 220 - 240Volt ( egentlig 230 men det varierer med 10%)

Vist det er det samme som står på adapteren til mp3 spilleren din OG den går

på vekselstråm ~ ville jeg lagdt til ein slags pakkisløning som hadde sett litt godt ut...

Loddet på kabler og støpsel og satt krympestrømper (sånne som krymper når du varmer dem)

over støpselet til adapteren...

Tror det hadde sett bedre ut ein ein stor hvit klump som du setter i stikkontakten for adapteren.

Lykke til :w00t:

Lenke til kommentar
Dette er veldig offtopic ,men du kunne ha koblet denne mellom den ene fasen og jord. Det er selvfølgelig avhengi av hvor mye denne trekker ifra strømnettet og hvor stor strøm vernet for jordfeil trer inn.

Øhhh?

1. Jordfeil.

2. Tenk på hvordan sinuskurven blir!

3. Bør ikke oppfordre folk som ikke (nødvendigvis) vet noe om slikt til å begynne å koble!

Lenke til kommentar

du trenger ikke aa kjoepe ny lader... alt du trenger er en transformer, en som konvertere fra 110 til 230... Eg er i usa og her koster en 60W $20. Saa eg antar at den koster rundt 250 i norge... maa bare vaere ops paa kor mangen W den tar...

Det kan faktisk vaere at du ikke trenger det engang... se om power supplien gaar for 110-230 V da trenger du bare aa kjope ny plugg...

Erik

Endret av Hochi
Lenke til kommentar
hei!

ivan

Det første du bør se på er hvor mye volt dette du sikter

til går på er det ein trafo er det lurt om du bruker ordet trafo i steden for strømforsyning.

Det du kan gjøre etter du har skjekket det er og stikke innom clas ohlson, el-kjøp el.

osg spørre om de vet noe eller ringe...

Vanlig strøm i norge går på 220 - 240Volt ( egentlig 230 men det varierer med 10%)

Vist det er det samme som står på adapteren til mp3 spilleren din OG den går

på vekselstråm ~ ville jeg lagdt til ein slags pakkisløning som hadde sett litt godt ut...

Loddet på kabler og støpsel og satt krympestrømper (sånne som krymper når du varmer dem)

over støpselet til adapteren...

Tror det hadde sett bedre ut ein ein stor hvit klump som du setter i stikkontakten for adapteren.

Lykke til :w00t:

Er jo mer en bare en trafo inni en lader da, så det er like greit å bare kalle det strømforsyning. Må også påpeke at 10% av 230 er 23V og ikke 10. MP3-spilleren går garantert på batteri, og dermed ikke vekselspenning. Istedet for å jallamekke med krympestrømper og loddinger, er det ikke like greit å klippe av det nåværende støpselet, kjøpe deg et nytt (norsk) støpsel og terminere kabelen i det? ;)

Det er lite sannsynlig at du kan bruke den lader/strømforsyningen her i norge, pga som sagt tidligere kjører vi på ~230V og ikke 115V som USA kjører på, så du må nok kjøpe deg en ny lader.

Edit: Ah Hochi, det tenkte jeg jo ikke på :p men den må transformere fra 230->115, ikke omvendt ;)

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Øhhh?

1. Jordfeil.

2. Tenk på hvordan sinuskurven blir!

3. Bør ikke oppfordre folk som ikke (nødvendigvis) vet noe om slikt til å begynne å koble!

Det kommer ann på hvordan strøm man har i kontakten også. Har han 2x230 V så blir det til jord ca 130v.

Er han koplet til ett 400V anlegg så vil han i den enefasen få 0 (N-leder) og den andre fasen få 230 V mot jord, altså ikke bra.

Anbefaler å kjøpe en ny strøm adapter til spilleren. Har for lengesiden vært borti en omformer for en spiller, dette var en ren metalklump som satt dårlig i kontakten og ble enormt varm, og hadde jeg brukt den over tid så garanterer jeg brann.

For riktig kvalitet på 230V til 110V så må du sikker ut med det samme som en normal adapter. Bor du i oslo, så stikk innom Elfa i sandakerveien (70 tror jeg det var), de burte ha det meste av slikt. Ellers sjekk Clas, Biltema eller lignende.

Lenke til kommentar

Det er antagelig ikke spenningen som er problemet, det er bare pluggen. Mye av det utstyret som selges i dag virker både på 110 og 220V.

Tror det enkleste er å kjøpe reiseadapter i USA. Kan være vanskelig å finne overgang til amerikansk plugg her hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...