Gå til innhold

trenger litt hjelp med Ubuntu 5.04

Anbefalte innlegg

1. Har akkurat installert Ubuntu 5.04. Men får ikke riktig skjermoppløsning. Den står "fast" på 640x480 og 60 dpi. Får ikke opp andre alternativer. Må dette gjøres i root modus?

2. Fikk ikke noe spørsmål under inst. om root passord. Hvordan oppretter jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker ikke nøyaktig, var rundt et år siden. Det var noen nettverksovervåkingsprogrammer som krevde at jeg måtte kjøre som root, de nektet å kjøre gjennom sudo.

Fint det, men det programmet er sannsynligvis ikke med i Ubuntu. Og hvis det er det, er det bare å kjøre "sudo -i" for å bli "nesten-root". ;)

Lenke til kommentar
Husker ikke nøyaktig, var rundt et år siden. Det var noen nettverksovervåkingsprogrammer som krevde at jeg måtte kjøre som root, de nektet å kjøre gjennom sudo.

Fint det, men det programmet er sannsynligvis ikke med i Ubuntu. Og hvis det er det, er det bare å kjøre "sudo -i" for å bli "nesten-root". ;)

Eller "sudo /bin/bash". Funka i alle fall fint på en OSX-maskin (om noen spør meg om hjelp med mac'en, må de slepe meg over land til terminalen, hvor jeg igjen er som fisken i vannet...)

Lenke til kommentar

huff, får ikke stilt skjermen riktig. Sjekka xorg.conf fila, men den så jo grei ut. Men kjørte xorgconfig fordet, og la inn opplysningene som jeg har fra Lavalys Everest.

Men da ble det bare tull... , fikk ikke logga inn. Fikk beskjed om at skjerminstillingene var feil. Prøvde flere alternativer, men ga til slutt opp... :cry:

Lenke til kommentar
huff, får ikke stilt skjermen riktig. Sjekka xorg.conf fila, men den så jo grei ut. Men kjørte xorgconfig fordet, og la inn opplysningene som jeg har fra Lavalys Everest.

Men da ble det bare tull... , fikk ikke logga inn. Fikk beskjed om at skjerminstillingene var feil. Prøvde flere alternativer, men ga til slutt opp... :cry:

Prøv så lav sync-rate som mulig. Da skal det gå hvis skjermen støtter oppløsningene du velger.

Lenke til kommentar

Det hadde nok vært lurt å ta backup av den gamle konfigurasjonsfilen, antar jeg.

olear: Sikker på at dette ikke har med DISPLAY å gjøre(dersom det var grafisk, altså. xhost +localhost pleier å hjelpe, kanskje i lag med en export DISPLAY=:0.0)? Gjennom sudo kan du ha akkurat like mye rettigheter som root, så et program vil ikke vite om det kjøres av root eller blir sudo'et - så lenge det får tilgang til de filene og devicene det trenger 8-)

Lenke til kommentar
olear: Sikker på at dette ikke har med DISPLAY å gjøre(dersom det var grafisk, altså. xhost +localhost pleier å hjelpe, kanskje i lag med en export DISPLAY=:0.0)? Gjennom sudo kan du ha akkurat like mye rettigheter som root, så et program vil ikke vite om det kjøres av root eller blir sudo'et - så lenge det får tilgang til de filene og devicene det trenger 8-)

Var ikke X program. Hadde alle rettigheter, men når jeg startet programmet så fikk jeg beskjed om å logge inn som root siden sudo ikke var bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...