Gå til innhold

kjøre harddisk å bilbatteriet?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har merket meg at harddisker trenger 12 volt. Skulle det dermed være mulig å ha en harddisk koblet til i bilen på bilbatteriet? Eventuelt bare til bruk så lenge motoren ikke går, så man slipper unna eventuelle store forandringer i volten.

Har ikke helt tenkt ut oppsettet, men fabler med tanken om å sette inn en harddisk i campingbilen med plass til mp3, kart og annet, slik at jeg via usb kan koble til diverse utstyr.... hm.... vet ikke helt hvordan.

Sparer jo litt bortkastet strøm, som forsvinner i varme adaptere, hvis jeg slipper å omgjøre 12 volten til 220 for deretter gjøre den om til 12 igjen.

knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spenningen i bil varierer alfor mye. Ladespenning kan nærme seg 14V, mens elektronikk bør ha +/- 5%.

Når bilen står stille kan du muligens ha riktig 12V spenning, men du trenger jo 5V også. Disken trekker relativt lite strøm, så ~20% tap i omformer betyr ikke så mye. Du trenger sikkert en PSU til resten av elektronikken uansett.

Lenke til kommentar

hei...

eg veit at eg har sitt ei for for strømforsyning som tar inn 12-15v og leverer 12v.. viss du og kjøper ei slik ei lita stømforsyning som dei ofte pruker på ITX (inn 12v. ut 20 pin atx) så trur eg du har alt du trenge.. selv om det ikkje er så mykje efekt. så er det ikkje så mykje som trengs for å spele av mp3, å se kart... denne løysingen trur eg vil beskytte eletroniken nok, ein kondensator eller to kunne nok og gjort det ennå betre..

selv om det er fare for at dette er litt overkill, men eg veit ikkje hva du skal trekke...

må til slutt få med at eg veit veldigt lite om eletronik, det er ikkje mitt området. men eg kom på denne løysingen. å tenkte at eg kunne "presentera" den.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å kjøpe deg en extern HD kabinett.Den skal ha kun 12V inn.

Så kjøper du deg en Spenningsregulator på clas.

Art. Nr 36-1023

25kr for 3 stk

Men hvordan du skal koble til USB "ting" på den HDen uten bruk av pc er vel litt vanskeligere.

Det enkleste og billigeste er å mekke sammen en PC av gamle deler.Kjøpe deg en inverter 12-220v (koste fra 300kr)og en liten skjerm.feks lilliput som er på tilbud på komplett denne uka til 1000 lappen

Ellers så kan du se her www.carputer.no

Endret av taz
Lenke til kommentar

Du kan bygge deg en liten enkel pc. Det du trenger er jo da følgende.

Hovedkort (helst mATX)

Prosessor (om dette ikke allerede er i HK, da trengs ikke vifte heller)

Prosessor vifte

Ram

Skjermkort (finnes hk med integrerte skjermkort)

HD (trenger ikke stort mer enn 40-80gb)

Ett hjemmelaget kabinett av feks aluminium (finnes bitte små som er beregnet på den slags, feks ett mATX kabinett)

Strømforsyning (her finnes det utallige som er bregenet for bil som da leverer de riktige volt og amp spenningene)

En skjerm (gjerne usb touchscreen, da trenger du ikke mus)

Wlan er kjekt. Da kan du overføre mp3, kart osv uten tråd ut i campingbilen.

Så er det bare å bygge og herje ;)

Lykke til.

Mvh

Thelle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...