Gå til innhold

Al-Qaida skaffer seg atombombe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cybbe: Vel, det er ikke noe eg er 100% sikker på men har sett en del programmer, samt lest litt om at etter soviet fall så var en del av disse koffertbombene på aveie.

Ikke helt sikker på dette though... :hmm:

Jepp ! Har hørt (lest) det samme for noen år siden men hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke....

Jeg velger å ta slike (udokumenterte) påstander med en god klype salt.

Lenke til kommentar

Det har vel aldri blitt bevist at koffertbombene eksisterte overhode. Det var basert på påstander fra en enkelt person, og ingen av dem har dukket opp noensinne.

At Al Qaida angivelig jobbet med å skaffe seg atomvåpen har man hørt i flere år. Jeg tviler på at det er en realitet at de har lykkes. Og det er ikke nok å skaffe seg en kjernefysisk ladning, man skal ha en avfyringmekasnisme også. Og det er tilsammen rimelig svære saker, ikke noe man lettvint sjekker inn som bagasje på flyet til USA.

Akkurat når det gjelder den trusselen sover jeg godt om natten.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg syns helt klart dette er skremmende. Klarer ikke la være å tenke på Sting og sangen Russians. Bytt ut russians og litt annet med det som passer.

In europe and america, there’s a growing feeling of hysteria

Conditioned to respond to all the threats

In the rhetorical speeches of the soviets

Mr. krushchev said we will bury you

I don’t subscribe to this point of view

It would be such an ignorant thing to do

If the russians love their children too

How can I save my little boy from oppenheimer’s deadly toy

There is no monopoly in common sense

On either side of the political fence

We share the same biology

Regardless of ideology

Believe me when I say to you

I hope the russians love their children too

There is no historical precedent

To put the words in the mouth of the president

There’s no such thing as a winnable war

It’s a lie that we don’t believe anymore

Mr. reagan says we will protect you

I don’t subscribe to this point of view

Believe me when I say to you

I hope the russians love their children too

We share the same biology

Regardless of ideology

What might save us, me, and you

Is that the russians love their children too

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

? :whistle:

jeg bare liker smilyes

Tror heller du skal begynne å like retningslinjene jeg!

Hvordan kan Duffman ha 0 innlegg :hmm:

At verden i dag er så preget av terror er jo bare tull, vi skal være glad for at det fins så lite terrorisme som det gjør i dag.

I den vestlige verden så kan hvem som helst ta en lastebil fylt med gjødselbomber å kjøre den inn i et kjøpesenter uten noe problem.

Terror kan skapes så lett som at en liten gruppe folk tar med seg noen kjøkkenkniver på et kjøpesenter å begynner å hogge ned folk.

At det hersker terror og kaos i midtøsten er jo ikke noe nytt, og noe endelig løsning på det problemet tror jeg det ikke fins.

Lenke til kommentar
I den vestlige verden så kan hvem som helst ta en lastebil fylt med gjødselbomber å kjøre den inn i et kjøpesenter uten noe problem.

Barnemat, er vel ikke noe problem å hijacke en supertanker og full fart mot

en av de største oljeinstallasjoner som finnes i vesten (Europa ? :dribble: )

Lenke til kommentar
MAD ( Mutally Assured Destruction ) folkens...Detoneres det en atombombe i USA så forsvinner hele Midtøsten i en diger sopp.

Det er nok ikke så enkelt i dette tilfellet. Midtøsten har ikke angrepet USA men AL-Quaida har. Om de detonerer bomben inne fra USA eller fra et eller annet land som ikke aner at de er der, er det tvilsomt at USA hadde hatt mye de kunne ha gjort med egne atomvåpen.

Lenke til kommentar

Ser på det som ganske litte sansynligt at terror grupper klarer å få tak i atomvåpen. Er selfølgeli ein sjangse for at dei klarer å få noko fra Russland, men trur det er relativt litte sansynligt.

Det er nok eit støre problem at det er fleire land utover dei som er med i ikkjesprednings avtalen som har skaffet seg atomvåpen. Land som India, Pakistan og Israel gjer ikkje verden til ein sikrere plass med å skaffe seg slike våpen. IAEA gjør det jo heller ikkje så vanskeligt å produksjonen av atomvåpen.

Det at Usa vurderer å bruke mindre atomvåpen og Nato forsat har atomvåpen som ein sentral del i sin forsvars politik er jo veldig lite hyggeligt.

Lenke til kommentar
usa er berre ein gjeng sossar som er interessert i å vere heltar å vise seg fram...

Jepp, helt klart! ALLE i use er bare sosser, det finnes ingen der som ikke går i sosseklær eller ikke har mye penger. Dette er fakta, du generaliserer IKKE! :ermm:

Lenke til kommentar
MAD ( Mutally Assured Destruction ) folkens...Detoneres det en atombombe i USA så forsvinner hele Midtøsten i en diger sopp.

Det er nok ikke så enkelt i dette tilfellet. Midtøsten har ikke angrepet USA men AL-Quaida har. Om de detonerer bomben inne fra USA eller fra et eller annet land som ikke aner at de er der, er det tvilsomt at USA hadde hatt mye de kunne ha gjort med egne atomvåpen.

Terroristene lever ikke i et tomrom, tvert om har de fått betydelige midler og støtte fra forskjellige grupper og kanskje land. Saudiarabia er mistenkt for økonomisk støtte til terrorister. Disse ville ikke føle seg for trygge dersom noen finner på å dyrke atomsopper i USA. Bush er allerede på krigsstien, så skulle det værste skje, vil det nok rable totalt for adskillige i ledelsen og ellers i USA, som har nok våpen til å kunne oppvise kjernefysisk teppebombing.

Lenke til kommentar

Hvis det slippes en atombombe slippes det fler..tror de fleste vil bli overrasket over hvor mange land som egentlig har en nuke gjemt bort en eller annen plass..

Jeg utelukker ikke Norge når det gjelder teksten over..

Men seff..det er jo bare ren spekulasjon.. :roll:

edit: Men en ting er i allefall sikkert: Slipper noen en nuke, så vil noen gi en "reply" x 20. Da kan vi si farvell til alle levende organsimer og individer på jordens overflate..Destruktivt syn, men slik er vi mennesker..

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Viss noen vil begå terror så er det ingenting som stopper dem!

Enten er dagens terrorister late, feige eller rett og slett bare dumme! Eller kanskje en kombinasjon.

Hvem som helst kan meie ned 15-20 mennesker uten problem.

Som sagt så skal vi være glade og forundret over at det er så lite terror som i dag i den vestlige verden.

Lenke til kommentar

Påstandene kom ifra selveste General Alexander Lebed. Tidligere sjef for russisk sikkerhet, og presidentkandidat.

Hvis det slippes en atombombe slippes det fler..tror de fleste vil bli overrasket over hvor mange land som egentlig har en nuke gjemt bort en eller annen plass..

Stort sett alle vestlige land har teknologien som trengs. Problemet er å holde det hemmelig.

Jeg utelukker ikke Norge når det gjelder teksten over..

Det gjør jeg. Men jeg utelukker ikke at man har en plan for å innføre amerikanske atomvåpen, eller eventuellt har planer liggende klare for å bygge dem. Vi har tross alt all tilgjengelig materiale, ekspertise og kunnskap. Under sovjettiden både bygde norge fasiliteter som kunne ta imot amerikanske atomvåpen, og hadde slike våpen på vår jord.

Viss noen vil begå terror så er det ingenting som stopper dem!

Enten er dagens terrorister late, feige eller rett og slett bare dumme! Eller kanskje en kombinasjon. Hvem som helst kan meie ned 15-20 mennesker uten problem.

Som sagt så skal vi være glade og forundret over at det er så lite terror som i dag i den vestlige verden.

Det har sammenheng med levestandard. Dessverre eksporterer en del vestlige land våpen som ikke skulle eksistert i land som knapt har funnet ut om hjulet.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Påstandene kom ifra selveste General Alexander Lebed. Tidligere sjef for russisk sikkerhet, og presidentkandidat.

Lebed stilte til valg mot Boris Yeltsin i '96, men trakk seg etter først valgomgang og støttet Yeltsins kandidatur mot at Yeltsin utnevnte ham til sikkerhetsrådgiver. (Han lå så langt bak at han nok skjønte at han ikke ville vinne allikevel.) Men fire måneder senere fikk han sparken, og var sikkert ikke fornøyd med det. Like etter reiste møtte han amerikanske politikere for å fortelle at Yeltsin ikke hadde orden på atomvåpnene sine.

Han var neppe helt objektiv...

Produsentene av "Sixty minutes" hvor han året etter fremmet påstandene offentlig, hadde nettopp skrevet bok om atomterror, og var i tillegg produsenter av filmen "The Peacemaker" (med Nicole Kidman) som hadde dette som tema. De var neppe helt objektive heller. Lebeds påstander på prime time TV var rimelig god reklame for både filmen og boka.

Noe bevis dukket aldri opp, ei heller noen koffertbombe. Med tanke på at Lebed påsto at over 80 av dem var på ville veier skulle vel none ha klart å grave opp en.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Under sovjettiden både bygde norge fasiliteter som kunne ta imot amerikanske atomvåpen, og hadde slike våpen på vår jord.

Det at Norge hadde amrikanskje atomvåpen utplasert var nytt for meg. Har du noko dokumentasjon på dette?

Nei, det var ingen atomvåpen på norsk jord hverken da eller siden. Men lagre fantes det. De ble bygget etter at Norge reserverte seg mot lagring, og representerte den norske dobbeltmoral i spørsmålet. Vil ville ikke ha dem i fredstid, men la til rette for å få dem raskt på plass i strid. Men lagrene var altså tomme.

Det nærmeste vi kom atomvåpen på norsk jord var at det kom skip med atomstridshoder til norske havner fra tid til annen under NATO-øvelser, og det vakte mye debatt.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...