DJViking Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Noen som er godt inne på LaTeX? Jeg har noen problemer med endel figurer som jeg skal kompilere med et LaTeX dokument. Bildet er veldig stort og har mange detaljer, inkludert endel skrift. Etter konverteringen fra GIF til EPS så ser jeg i en bildefremviser at kvaliteten er helt den samme på de to bildene. Men når jeg legger ved EPS bildet i LaTeX blir bildet totalt uleselig, uskarpt. Men hvis jeg forstørrer bildet så blir det bedre, mer leselig, skarpere. Men dette går ikke fordi når jeg forstørrer bildet så blir det så stort at det ikke passer på i bredden på et A4 ark. Jeg er helt på villråde og har ikke anelse om hvordan jeg skal få dette til å virke. \geometry{a4paper, left=4cm, right=4cm, top=4cm, bottom=4cm, head=2cm, foot=2cm} \usepackage{graphicx} \usepackage{multirow} \usepackage{colortbl} \usepackage{color} \begin{figure}[htbp] \centering \includegraphics[width=1\textwidth]{images/Conseptual_Diagram} \caption{Conseptual Model of Mobile Single Sign-On} \label{Figure:Conseptual Model of Mobile Single Sign-On} \end{figure} Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Selv om du lagre bildet som et .eps blir det jo ikke vektorgrafikk av det. Hvilket program har laget gif-en og hva slags bilde er det snakk om, det kan vel ikke tilfeldigvis eksportere direkte til eps. Beste ellers er nok å bruke et godt bildebehandlingsprogram som Gimp, til å skalere ned bildet til riktig størrele før du lagrer det som eps. Har hatt en del like problemer, og har ikke funnet noen god løsning, det blir bare dårlig. Beste løsningen(neste gang) er å planlegge litt og bruke programvare som kan lage eps. Hvis det er mulig da. Vektorgrafikk blir bare så mye penere, når man skal lage pdf/ps dokumenter. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Bildet er et sekvensdiagram(UML) laget i Borland Together for JBuilder Edition. Dette programmet kan lagre diagrammet i følgende filformat: GIF, SVG og WMF. Eller det kan kopiere diagrammet til minne som: Metafil(WMF). Skal lage masse diagrammer(UML og slikt) til masteroppgaven jeg skriver på. Dermed blir det litt fram og tilbake mellom Windows og Linux... LaTeX i Linux, Grafikkbehandling i Windows(Photoshop, RFFlow, Borland). Bruker også et annet program(Windows) som heter RFFlow. Dette er suverent til å lage diagrammer med et stort utvalg av vedlagte figurer. Har ikke funnet noe program i Linux som har samme muligheter som RFFlow... Men Borland sine produkter er både for Linux og Windows.... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Kanskje det er borte i skodden, men har du prøvd Dia? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 SVG er jo et bra format, se om du kan finne et svg2eps program. Hvis ikke kan jo inkscape lagre både i SVG og eps, kanskje du bare kan åpne filene dine i inkscape, og lagre de igjen som eps. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Jeg har ikke noe problemer med å konvertere fra GIF/JPG til EPS(Gwenview kunne gjøre dette).. Problemet er når jeg legger EPS bildet i LaTeX dokumentet blir linjene uklar og teksten uleselig... Det konverterte EPS bildet når vises i et bildefremvisningsprogram ser det helt likt ut som GIF/JPG bildet. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Kanskje det er borte i skodden, men har du prøvd Dia? Jeg likte ikke måten Dia tegnet opp sekvensdiagrammet. for eksempel det er ikke noe som binder strekene og boksene sammen(slik som i Borland Together eller Rational Rose)... De henger bare der i løse luften ved hverandre... Syntes det var vanskelig å jobbe med dem da.. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg har ikke noe problemer med å konvertere fra GIF/JPG til EPS(Gwenview kunne gjøre dette).. Problemet er når jeg legger EPS bildet i LaTeX dokumentet blir linjene uklar og teksten uleselig... Det konverterte EPS bildet når vises i et bildefremvisningsprogram ser det helt likt ut som GIF/JPG bildet. Ja, jeg skjønner problemet, det jeg mener er at det er en dårlig løsning å inkludere gif/jpg i en ps-fil, fordi det ikke er vektor-formater, Både WMF og SVG er vektorgrafikk, dvs. at du kan zoome inn og ut så mye du bare gidder og det er like skarp. Denne egenskapen mister du hvis du går innom feile formater. Hvis du klarer å få filen din direkte fra SVG til eps, vil du få perfekte bilder i dokumentene dine. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Jeg laget en SVG fil... Åpnet den i Konqueror... Selve figurene og linjene var svarte, men bakgrunnen var rød.. Det var litt merkelig. Regner med at jeg ikke får brukt eller konvertert WMF i Linux da dette er et Microsoft Windows Metafil. Zoome inn er ikke problemet.. Zoome ut.. Skalere bildet ned slik at det får plass på et LaTeX dokument Endret 9. april 2005 av DJViking Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Har du prøvd å åpne figuren i inkscape? Edit: SVG-filen altså! Endret 9. april 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Har du prøvd å åpne figuren i inkscape? Edit: SVG-filen altså! Installerte Gimp "igjen" for å se hvordan den taklet SVG filen.. Er enda mer overbevist om at Gimp er et makkverk nå... Den klarte ikke å vise hele bildet.. og teksten kom uttenfor boksen, flere linker og bokser var borte... Merkelig.. Konqueror viste bakgrunnen i rødt, men klarte i alle fall å vise alt... Har ikke prøvd det i Inkscape nei... Edit: Inkscape har en nydelig installasjon... Autopackage...GUI Endret 9. april 2005 av DJViking Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Det er stor forskjell på vektorgrafikk og vanlig grafikk, Gimp er ikke i det hele tatt laget for å behandle, vektorgrafikk, men det finnes en plugin. Det er omtrent det samme som å forvente at gimp skal kunne åpne en fil fra maya, eller så er gimp dårlig. Det er helt forskjellige måter å pressenter bilder på. Derfor tror jeg at inkscape er tingen, siden det er et program som faltisk er laget for å jobbe med vektorgrafikk !!!! Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Inkscape liggen nok i pakkesystenet ditt Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Jeg åpnet SVG filen i Inkscape. Bildet vistes klart og tydelig, men teksten gikk utover sine grenser. Noe som jeg ikke fikk vist i Windows når jeg laget filen. Selve teksten på diagrammet skal ikke være slik. Som du kan se på vedlagte fil. Teksten kan være litt utydelig. Men det er bare prosessen med skjermdump. Det jeg vil fram til er at teksten går over de stolpene. Dette er galt. Viser jeg bildet i Windows ligger teksten akkurat mellom stolpene. Dette finner jeg litt merkelig. screen Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Inkscape følger SVG standarene, hvis ikke den greier å vise filen slik den skal være så er ikke Inkscape sin feil, men programmet som laget filen. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Husker at jeg hadde helt det, samme problemet, en gang jeg lagde uml, med dia og inkluderte dem i et latexdokument. Gadd ikke finne ut av det(bare skrev teksten slik at det var god plass på forhånd), men tror det kan være latex sin "skyld", kanskje ikke latex bruker samme fontene som du har på windows eller no slikt, har ikke peiling! Endret 9. april 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Kan jeg bruke andre formater enn EPS i LaTeX(Foruten PDF) ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå