Hansy Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Heisann! Snart sommer og det betyr bilder av biler i fart! Gi meg gjerne tips hvordan lukkertider man burde bruke. Alt av tips,bare øs ut!Trenger tips nå! Lenke til kommentar
andm Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Kanskje noen eldre tråder kan gi deg noen tips? Her er en jeg fant uten å søke, og det står i hvert fall noe om fotografering av raske bevegelser ... Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Tar endel fartsbilder selv. Bruker somregel lukkehastighet på rundt 1/125 og blender etter tilgjengelig lys. Du må følge motivet (bilen) mens du tar bilde. Her er et lite eksempel. Det trengs ofte mange forsøk for å treffe riktig med panoreringen. Kan lønne seg å bruke raskere lukkehastighet for å gjøre det enklere i begynnelsen. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Lukkerhastigheten er relativ til retningen og hastigheten på det du tar bilde av. En panorering av et menneske som går for eksempel (med den effekten man bruker i bil-i-bevegelse-bilder som det under) vil kreve temmelig lave lukkertider. Stativ kan være et pluss, med et 3veishode kan du låse tilt og sørge for at panoreringa foregår i bare en retning, vanskelig er det dog. En angrepsvinkel (som vi har prøvd ut noe men som onkel politi ikke bestandig er så begeistra for) er å ta bilder fra bil, slik at farta på begge bilene er omtrent lik, mens en lukkertid på 1/40-1/125 avhengig av fart sørger for at alt annet enn bilden blir "striper". Kan gjøres fra baksetet (vanskelig, mye stolper og greier i veien), fra åpen bil, fra bakpå en pickup (ikke så lovlig, har ikke prøvd) eller fra oppi et åpent bagasjerom (IKKE lovlig, farlig, har prøvd ). Finn et sted uten trafikk for slike ting.. Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Takk for masse fine tips!skal selv prøve å ligge i bagsjerommet,eller eventuelt sitte i baksetet å knipse.Man iallefall,takk for masse fine tips! Lenke til kommentar
rogers Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Panorering, der du følger objektet er kult. Men det er mye prøve å feile før du treffer perfekt. Ta en haug med bilder, så plukker du ut de beste. Dette er fra Vålerbanen for et par år siden: Som olemm sier, så er en annen angrepsvinkel å ta bilder fra bilen i fart. Kan bli veldig stilige resultater. En kompis av meg har et spesialstativ han fester til vinduet. Jeg prøvde å holde kamera med hånden ut viduet på bildet under. Brukte lukkertid ned mot 1/20sek for å få så kraftig farts effekt som mulig. Men det resulterte også i at mange bilder ble uskarp. Men noen ble brukbar. Her er ett av dem: Roger Lenke til kommentar
FM Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Her er ett av dem: *bilde* Stilig. Det må jeg teste ut. Vet du hvor fort bilen kjørte sånn circa? Lenke til kommentar
Reserve Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Forbanna tøft når det sitter! Lenke til kommentar
E320CDI Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei folkens, jeg er ny i forumet og jeg vil vite hvordan jeg skal ta god fartsbilde med Sony DSCP-150 håper jeg får et svar på det Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Fine bilder rogers. Likte motorsykkelen Lenke til kommentar
esbe Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Heisann! Snart sommer og det betyr bilder av biler i fart! Gi meg gjerne tips hvordan lukkertider man burde bruke. Alt av tips,bare øs ut!Trenger tips nå! Hvis du ikke er på jakt etter helt spesielle effekter, er det beste å velge så korte lukkertider kameraet ditt kan takle. Hvis kameraet ditt er av den litt billige typen, som har store begrensninger m.h.p. dette (lys), kan du hjelpe litt til ved å følge objektet ved dets hastighet. (Hold jevn hastighet og hvis du har bildestabilisator, slå denne av). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå