Degeim Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg har et input-felt der brukerene skal svare på et reknestykke. Altså bare tall. Hvordan gjør jeg slik at dersom de skriver en bokstav, eller skriver en/flere bokstaver og trykker på "OK" så får de beskjed om at de må skrive tall, ikke bokstaver? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Dersom du kun ønsker å sjekke for rene tall, dertil ikke etter desimaltegn, kan du benytte IsNumeric: If Not IsNumeric(txtNumber.Text) Then MsgBox "Du må skrive inn tall", vbCritical, "Feilaktig inndata" Exit Sub End If Jeg vil dessuten henvise til denne tråden, der jeg gir en aldri så liten innføring i hvordan å avgjøre hvorvidt en streng er numerisk. Det skulle ikke by på særlig problematikk å tilpasse koden til å kun sjekke strengen idet brukeren klikker på en kommandoknapp. Som benevnt i tråden ovenfor, kan dette også gjøres ved å simpelthen forhindre at brukeren i det hele tatt kan taste inn andre tegn enn nødvendige. Dette eksempleres her. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 I denne tråden sier du En metode, kan hende den enkleste, er å sette Locked til True og bruke ymse kommandoknapper til å legge til tall og tegn, likesom calc.exe. Kan du forklare hvilke "ymse" kommandoknapper du snakker om? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Kan du forklare hvilke "ymse" kommandoknapper du snakker om? At du simpelthen setter inn forskjellige knapper inn i en form for å legge til tall. Da kan du eksempelvis lage ti kommandotaster - cmd0, cmd1, cmd2 osv. (eller en control-array) derved tall plasseres i en tekstboks som følger: txtNumber.Text = txtNumber.Text & "0" For øvrig: definisjonen på «ymse». Endret 9. april 2005 av aadnk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå