Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser fra 1 minutt til 30 minutt.

Anbefalte innlegg

Maskinen:

DFI LANParty nForce 2 Ultra rev A

AMD Athlon 2500+ FSB 333MHz

Vifte Cooler Master Aero7

RAM TwinMOS 2x256MB PC3200

Harddisk Western Digital Cavier 250GB

CD MSI, DVD AOPen

PSU Q-tec 400w Dual Fan gold.

Skjermkort Sapphire Radeon 9800se 128bit 128MB

Har prøvd med Windows xp home edition og Knoppix fra cden.

Ellers så har jeg byttet ut RAM, PSU, Harddisken og CD-ROMen. Det samme skjer hver gang. Akkurat de samme symptomene.

Det jeg har byttet ut med er:

PSU: Enermax 460w

RAM: Kingston HyperX 2x512 MB PC3200 2-2-2-5

Harddisk: Seagate 40GB 7200rpm

CD-ROM, AOpen 8x DVD les.

Dette er deler fra to maskiner som begge fungerte noe bra før. Jeg skulle bare skifte hovedkort pga jeg ikke hadde hull for vannavkjøling på mitt DFI kort. Eneste forskjell fra det første oppsettet er da at hovedkortet var Asus a7n8x Deluxe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen stopper opp. Ingenting skjer, men skjermbilde er der. Får ikke gjort noe annet en å restarte.

Det skjer ved all surfing, nedlastning,spilling, åpning av mapper på ekstern harddisk, når jeg ikke gjør noe. Som du ser er det så å si alt Trenger ikke gjøre noe i det hele tatt for at dette skal skje. Hadde ikke disse problemene før jeg byttet HK.

Lenke til kommentar

Maskinen fryser, altså jeg får ikke gjort noe i det hele tatt. Skjermbilde er TOTALT stoppet opp. Maskinen svarer ikke på annet en Reset knappen.

Installerte Windows på nytt etter at jeg skiftet hovedkort på begge harddiskene. Ingen forskjell.

Edit: Kan ikke ta tilbake for å sjekke om det fungere med det gamle pga at jeg knakk en kondensator på det HK når jeg skulle ta av chipsett kjøleren fordi jeg skulle montere

vannavkjølings blokk på den. Har bestilt nytt HK, Asus a7v600-x. En stor fordel at CPU socketen står den veien i mitt tilfelle.

Endret av xSotte
Lenke til kommentar
Maskinen fryser, altså jeg får ikke gjort noe i det hele tatt. Skjermbilde er TOTALT stoppet opp. Maskinen svarer ikke på annet en Reset knappen.

Installerte Windows på nytt etter at jeg skiftet hovedkort på begge harddiskene. Ingen forskjell.

Edit: Kan ikke ta tilbake for å sjekke om det fungere med det gamle pga at jeg knakk en kondensator på det HK når jeg skulle ta av chipsett kjøleren fordi jeg skulle montere

vannavkjølings blokk på den. Har bestilt nytt HK, Asus a7v600-x. En stor fordel at CPU socketen står den veien i mitt tilfelle.

Har du oppdatert bios?

Jeg ser du kjører 3200 ram på et hk som støtter max 2700, kan være en biosoppdatering til hovedkortet som ordner dette :hmm:

Lenke til kommentar

Kortet støtter DDR400 altså PC3200 står det på pakken.

Maskinen fungere nå. Merkeligt.

Formaterte og installerte Windows atter en gang på nytt. Installerte driverne for nForce kortet.

Restarte maskinen

Maskinen kommer ikke inn i Windows, den bare restarter seg.

Jeg kommer inn i en oppstartsfase (F8 altså) hvor jeg trykker "bruk sist fungerende instillinger.

Kommer inn i Windows.

Installerer driverne på nytt, men denne gangen sier jeg nei til å installere IDE SW driverne.

Restartet maskinen.

Maskinen fungerer :D

Det som er merkelig her er at maskinen frøs til og med da jeg brukte Knoppix. Hvordan kan det ha seg når den kjører direkte fra maskinen? Hadde ikke Windows installert engang. Hadde da SkoleLinux installert, men kjørte som sagt Knoppix.

:hmm:

Edit: Støtter ikke DDR400? Alle kortene gjør det. Sjekk bare her.

a7v600-x

Asus a7n8x Deluxe

DFI Lanparty

Endret av xSotte
Lenke til kommentar
Det som er merkelig her er at maskinen frøs til og med da jeg brukte Knoppix. Hvordan kan det ha seg når den kjører direkte fra maskinen? Hadde ikke Windows installert engang. Hadde da SkoleLinux installert, men kjørte som sagt Knoppix.

:hmm:

Dette er da Hardware-feil, eller kan muligens være bios-bug.

Likevel ville jeg sjekket minne med memtest86 da :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...