Gå til innhold

Ekstern harddisk til musikk bruk

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg en ekstern harddisk til bruk på laptop og stasjonær maskin.

Vil hovedsaklig bli brukt til opptak/lagring av wav filer fra cubase.

Noen som har tips eller erfaringer med valg av modell?

Har snust litt på LaCie 250GB P3 USB2.0 Harddisk Ekstern, 7200RPM, 11ms, 8MB, men er usikker på om den leser/skriver kjapt nok?

Alle tips mottas med takk.

Mvh. Magnus U.A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av LaCie diskene som er tilgjengelige gir noe særlig tilbake for pengene. Ettersom musikkproduksjon skaper mange og store filer, og du antagelig (som med alt) vil gå tom for plass en gang i fremtiden, ville jeg heller kjøpt et USB2.0/Firewire harddiskkabinett til mellom 300 og 500 og en 250GB disk. Da blir det billigere, ant. bedre (fordi du kan velge disk sjøl), og når disken er full kan du bare arkivere den og putte inn en ny. Da sparer du også pengene til et nytt hd-kabinett.

Lenke til kommentar
Ingen av LaCie diskene som er tilgjengelige gir noe særlig tilbake for pengene. Ettersom musikkproduksjon skaper mange og store filer, og du antagelig (som med alt) vil gå tom for plass en gang i fremtiden, ville jeg heller kjøpt et USB2.0/Firewire harddiskkabinett til mellom 300 og 500 og en 250GB disk. Da blir det billigere, ant. bedre (fordi du kan velge disk sjøl), og når disken er full kan du bare arkivere den og putte inn en ny. Da sparer du også pengene til et nytt hd-kabinett.

Ulempen med det er at jeg trenger en mobil harddisk da den skal brukes både til stasjonær og til laptopen min. Blir litt tungvint og drasse på ett harddisk kabinett når jeg er på farten...

Magnus

Lenke til kommentar

Et råd : Styr LANGT unna Maxtor OneTouch eksterne disker hvis du vil ha dine filer inntakt. De er kjent som problem disker og sjansene for bad sectors etter 6-7-8mnd. er store.

Har selv vurdert LACiE disker men har aldri kommet så langt enda.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Blir litt tungvint og drasse på ett harddisk kabinett når jeg er på farten...

Que? Blander du korta her, eller? En "mobil harddisk" er jo bare en vanlig harddisk pakket inn i et kabinett m/kontroller. I LaCies tilfelle er det en Maxtor Maxline II som ligger inn diskkabinettet. Du kan selv "lage" samme greia ved å kjøpe et lite diskkabinett på komplett til 300, og stappe en Maxline II i det. Et diskkabinett er ikke på størrelsen med en vanlig pc... Du kunne f.eks. byttet ut MaxLine med en Hitachi 7k250 (anmeldelse her:

Maxtor vs Hitachi).

På komplett kan du se bilde og spesifikasjoner på diskkabinetter. Da vil de se at de ikke er noe større en LaCie disken i hvert fall.

EDIT: Størrelse på eMagic 3.5"-kabinett: 11.7 cm x 19.9 cm x 3 cm

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...