x-ray-cat Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Lurer på hvordan jeg automatisk kan endre alle de bildene jeg ønsker å endre oppløsning i pixler på til et bestemt forhold i pixler. F.eks. hvis jeg har 100 biler i 2 megapixler eller 1600*1200 pixler til vga (640*320). Ønsker å unngå å ta hvert bilde manuellt og ønske rå bruke enten ps cs eller image ready. Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 I dette eksempelet bruker jeg Photoshop 7.0, men regner med at det er likt i CS. 1. Legg alle bildene du vil endre i en mappe for seg selv. 2. Åpne 1 av bildene i PS, det er samme hvilken av dem du velger. 3. Klikk på action, som vist på bildet. Denne menyen ligger vanligvis tilhøyre i PS. 4. Velg 'Create new action' og gi den navnet 'Forminske til 640x480' el. Når du klikker videre starter den automatisk opptak av det du gjør. 5. Forminsk bildet, endre fargeforhold. Husk at alt du nå gjør vil den også gjøre me de andre bildene i mappa. 6. Lagre filen med den filtypen og kvaliteten du ønsker, og lukk vinduet. 7. Når du har gjort de endringene du ønsker. Klikk på stoppknappen i action-vinduet. 8. File -> Automate -> Batch. 9. Denne ruten er litt 'tricky'. For feil instillinger her gjør at alt kan bugge seg av og til. Dersom du har 'open-kommandoen lagret i action-scriptet. MÅ du velge 'Override Action Open Commands'. Ellers vil den åpne fila to ganger. Det samme gjelder Save as-kommandoen. Velg riktige source(kilde) og destination(målmappen)-mapper. Det er en fordel av destination-mappen ikke er den samme som source. 10. Klikk OK! Da starter prosessen. Denne funksjonen har spart meg for timers arbeid. Lykke til. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 I dette eksempelet bruker jeg Photoshop 7.0, men regner med at det er likt i CS. 1. Legg alle bildene du vil endre i en mappe for seg selv. 2. Åpne 1 av bildene i PS, det er samme hvilken av dem du velger. 3. Klikk på action, som vist på bildet. Denne menyen ligger vanligvis tilhøyre i PS. 4. Velg 'Create new action' og gi den navnet 'Forminske til 640x480' el. Når du klikker videre starter den automatisk opptak av det du gjør. 5. Forminsk bildet, endre fargeforhold. Husk at alt du nå gjør vil den også gjøre me de andre bildene i mappa. 6. Lagre filen med den filtypen og kvaliteten du ønsker, og lukk vinduet. 7. Når du har gjort de endringene du ønsker. Klikk på stoppknappen i action-vinduet. 8. File -> Automate -> Batch. 9. Denne ruten er litt 'tricky'. For feil instillinger her gjør at alt kan bugge seg av og til. Dersom du har 'open-kommandoen lagret i action-scriptet. MÅ du velge 'Override Action Open Commands'. Ellers vil den åpne fila to ganger. Det samme gjelder Save as-kommandoen. Velg riktige source(kilde) og destination(målmappen)-mapper. Det er en fordel av destination-mappen ikke er den samme som source. 10. Klikk OK! Da starter prosessen. Denne funksjonen har spart meg for timers arbeid. Lykke til. Takk for bidraget. Men jeg fant det ut via et annet forum... Men nå ligger tråden klar til andre som søker Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Evt gjør det raskt, gratis og enkelt med Microsoft Imgae Resizer powertoy. Da trenger du kun høyreklikke på bildene og velge resize. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå