Gå til innhold

Hastighetsstyring av prosessor

Anbefalte innlegg

Flere prosessorer-typer har mulighet til å "underklokke" seg selv. Altså redusere egen klokkehastighet slik at strømforbruket reduseres. Jeg kan se to gode grunner for å underklokke: Det reduserer strømforbruket og det reduserer varmeutviklinga. Følgende er det to hovedgrunner til at prosessoren skulle underklokke seg selv: Det trengs ikke mer prosessorkraft eller prosessoren er for varm og trenger å kjøles.

Er det noen som har oversikt over hvilke prosessor-typer som støtter disse to funksjonene? Jeg er særlig interesert i at overopphetings-underklokkinga må være inteligent slik at hvis prosessoren holder på å bli overoppheta så foretar den en kontrollert underklokking uten å risikere at systemet blir ustabilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare forskjellig navn på to ganske like ting. Det jeg vet med AMD 64's Cool And Quiet er at den halverer MP og setter ned volten, samt senker viftehastigheta.

ER ikke sikker på hva Powernow egentlig gjør, men går ut i fra at den gjør noe av det samme.

Lenke til kommentar

Jeg er interesert i å kjøre et system som risikerer å ha for dårlig kjølesystem i lang tid. Det skal likevel være stabilt. Derfor må systemet ha mulighet for å underklokke seg selv.

Har lest litt om Intel Pentium M 90nm. Disse prosessorene har fått forbedret underklokking (SpeedStep) og er nå på linje med AMD. Ved overoppheting har disse prosessorene tre virkemidler:

- Først prøver den og underklokke seg selv (samme som den gjør for å spare strøm).

- Hvis dette ikke er nok prøver den å deaktivere noen av klokkesyklusene. Det betyr at mellom 1/8 og 7/8 av klokkefrekvensene vil være "ubrukte" for å redusere varmeproduksjonen. Selv om ikke dette nødvendigvis gjør maskinen ustabil, så er det ikke å anbefale at dette skjer for ofte.

- Til sist kan prosessoren slå seg selv av med øyeblikkelig virkning. Det skjer på 125°C.

Alt er hente fra http://download.intel.com/design/mobile/da...ts/30218905.pdf

Spennende her er særlig Ultra Low Voltage-utgaven, siden den kan kjøres ned i 3W med underklokking. Er det noen som vet om tilsvarende data for AMD?

Endret av tunheim
Lenke til kommentar
Det er vel bare forskjellig navn på to ganske like ting. Det jeg vet med AMD 64's Cool And Quiet er at den halverer MP og setter ned volten, samt senker viftehastigheta.

*pirke*

C'n'Q senker ikke viftehastigheten, det er HK som eventuelt senker hastigheten som følge av lavere temperatur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette var en tråd rett i blinken for meg akkurat nå. Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om min erfaring med overoppheting av Komplett / Consept Notebook 410. Disse har alle en Mobility Radeon 9700, og min har ellers en Intel Penitum M 1.8 GHz.

Denne laptop'en har altså en rimelig kraftig CPU og GPU. Den er i tillegg relativt tynn. hw.no har også gitt den skryt for å være stillegående hva kjøling angår.

Jeg har drevet og testet med hovedsakelig to spill nå, World of Warcraft og Söldner. Når jeg kjører disse spilllene jobber maskinen naturligvis for fullt, og da er temperaturen på CPU rett i underkant av 90 grader, systemtemperaturen er ca. 50 grader, og vifta går på 5250 omdreininger. Temmelig høye tall ikke sant? Jeg ble selv ganske sjokkert over disse tallene. Jeg bruker for øvrig PC Alert 4 som overvåkingsprogram.

Temperaturen på GPUen aner jeg forresten ikke hva er, ei heller hvordan jeg kan finne ut av den.

Greit, det som skjer med jevne mellomrom er at CPUen ikke overraskende blir alt for varm, med det resultat at CPU-forbruket til for eksempel World of Warcraft detter i gulvet. Dette fører til vanvittig slowdown i et par-tre sekunder. Det som jeg antar skjer her, er at overopphetingsbeskyttelsen i prosessoren slår inn. Uansett, dette gjør spill temmelig uspillbare.

Såvidt jeg vet så pleier ikke produsenter / montører av laptop'er å bruke kjølepasta. Jeg vurderer å prøve dette nå, for å se om det hjelper. Hvis ikke er jeg redd jeg ikke kan gjøre annet enn å konkludere med at kjøleløsningen på MSI Megabook M510A-baserte bærbare er utilstrekkelig for spilling.

Lenke til kommentar

Veldig interesant, aidon. Klarer du å ordne en logg slik at du kan se nøyaktig temperatur når prosessoren klokker seg ned?

Hvis du klarer å finne denne temperaturen så kan du jo prøve å lage ditt eget lille temperaturovervåkningsprogram som klokker ned cpu-en litt mer varsomt. Da kan du klokke ned cpu-en fks. 20% og se om det er nok. Så blir det ikke så hakkete i WOW.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe program som logger CPU-temperatur dessverre. Det eneste programmet som klarer å lese av temperaturer på denne bærbare PCen er såvidt jeg vet MSI PC Alert 4, og det har ikke loggfunksjon. Du kan jo logge en mengde med forskjellige data med det innebygde ytelsesesprogrammet i Windows XP, men dessverre ikke temperaturer.

Jeg har nå funnet en løsning på problemet med at den blir for varm under spilling. Jeg klokker den ikke ned, men jeg setter ned spenningen på prosessoren. Dette fungerer utmerket! Endelig kan jeg spille uten slowdowns! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...